4:e bryggning - Dåligt utjäst hefeweizen
Postat: måndag 2016-03-14 20:56
Har precis tappat min senaste och 4:e bryggd, en hefeweizen, på ca 11 l på flaskor.
Mitt problem denna gång var en i min mening något dålig utjäsning med följande parametrar:
OG = 1.050 (siktade väl på 1.052)
Ett paket 11,5 g Safbrew WP-06 tillsattes i 11,8 l ca 21-gradig välomskakad vört.
5 dagar i 18-19 °C (rummets temperatur) Det började bubbla efter mindre än 24 h.
6 dagar i 20-21 °C (rummets temperatur)
FG = 1.020, vilket jag förstått är lite väl högt för WB-06
Efter 9-10 dagars jäsning var det helt stilla i vattenlåset så jag antog att jäsningen avstannat.
Vad kan mitt höga FG bero på? Hade jag kunnat få jäsningen att fortsätta t.ex. genom att skaka om jäskärlet efter 9-10 dagar?
Mitt problem denna gång var en i min mening något dålig utjäsning med följande parametrar:
OG = 1.050 (siktade väl på 1.052)
Ett paket 11,5 g Safbrew WP-06 tillsattes i 11,8 l ca 21-gradig välomskakad vört.
5 dagar i 18-19 °C (rummets temperatur) Det började bubbla efter mindre än 24 h.
6 dagar i 20-21 °C (rummets temperatur)
FG = 1.020, vilket jag förstått är lite väl högt för WB-06
Efter 9-10 dagars jäsning var det helt stilla i vattenlåset så jag antog att jäsningen avstannat.
Vad kan mitt höga FG bero på? Hade jag kunnat få jäsningen att fortsätta t.ex. genom att skaka om jäskärlet efter 9-10 dagar?