2 öl blev en bra...
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
2 öl blev en bra...
Bryggde en Elecric nurse American IPA
(Allt gick fel om vanligt o den blev bara 3,1% ABV)
Delade de 20 litrarna i 2 jäshinkar.
En med US-05 o en med wlp 4000 (Vermont ale yeast)
Den med US-05 blev ok...helt ok bara lite fattig I smakerna .
Den med WLP:n smakade lite konstigt...men farmför allt bitter..Inte besk utan bitter.
Men så hällde jag upp 50% av varje i ett glas...mycket mycket god !
Så frågan är hur man skulle kunna göra detta i mer kontrollerad form.
Blanda 2 jästsorterna i jäshinken ?
Blanda de 2 färdigjästa ölen innan flaskning ?
Sen kanske det va nått som gick fel o att den med wlpn inte skulle bli som den blev,..,..
Några tips ?
Anders
(Allt gick fel om vanligt o den blev bara 3,1% ABV)
Delade de 20 litrarna i 2 jäshinkar.
En med US-05 o en med wlp 4000 (Vermont ale yeast)
Den med US-05 blev ok...helt ok bara lite fattig I smakerna .
Den med WLP:n smakade lite konstigt...men farmför allt bitter..Inte besk utan bitter.
Men så hällde jag upp 50% av varje i ett glas...mycket mycket god !
Så frågan är hur man skulle kunna göra detta i mer kontrollerad form.
Blanda 2 jästsorterna i jäshinken ?
Blanda de 2 färdigjästa ölen innan flaskning ?
Sen kanske det va nått som gick fel o att den med wlpn inte skulle bli som den blev,..,..
Några tips ?
Anders
Re: 2 öl blev en bra...
Blanda färdigjäst och tappa på flaska. Ska du upprepa receptet så gör samma igen. Alltså jäs var för sig, blandar du jäster i hinken kommer det inte ge samma resultat.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 2 öl blev en bra...
arnesson skrev:Blanda färdigjäst och tappa på flaska. Ska du upprepa receptet så gör samma igen. Alltså jäs var för sig, blandar du jäster i hinken kommer det inte ge samma resultat.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
tack
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 259
- Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
- Ort: Umeå
Re: 2 öl blev en bra...
Andreashaggstrom skrev:jäste båda ut lika mycket?
Båda jäste I 19 dagar. ( ingen omtappning till sekundär)
La märke till att det slutade bubbla efter endast ca 2 dagar... sen va det väldigt långt mellan bubblorna.
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 259
- Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
- Ort: Umeå
Re: 2 öl blev en bra...
Och fg var samma på båda? För om det var olika och du blandar precis innan du flaskar finns en stor risk att det fortsätter jäsa i flaskan.
Ärlans hembryggeri
Re: 2 öl blev en bra...
Andreashaggstrom skrev:Och fg var samma på båda? För om det var olika och du blandar precis innan du flaskar finns en stor risk att det fortsätter jäsa i flaskan.
ok...du men ar att det är viktigt att bägge slutat jäsa med andra ord...några poff i jäshyllan annars...
Får va noga med detta om det blir ett nytt försök.
Tror jag kör US-05 ett tag tills resterande pusselbitar e på plats,.
Tack
Re: 2 öl blev en bra...
Har bryggt en session ipa och en APA med wlp 4000 och gillar inte alls vad jästen gör med humlen. För mig accentuerade den 'dankigheten' i humlen och tog bort alla fräschör, typ rutten mango, bitterheten upplevde jag ingen större skillnad på.
- bjeaglebrewery
- Nybryggare

- Inlägg: 1
- Blev medlem: tisdag 2016-05-17 18:10
Re: 2 öl blev en bra...
Vill du dela med dig av receptet på electric nurse??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: 2 öl blev en bra...
bjeaglebrewery skrev:Vill du dela med dig av receptet på electric nurse??
Skickat från min iPhone med Tapatalk
jag hittade detta, sök på Electric här på SHBF forumet.
http://potbelly.se/recipes/Electric%20N ... %20Ale.pdf
Anders
- rick.lindqvist
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 258
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
- Ort: göteborg
- Kontakt: