2 öl blev en bra...

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

2 öl blev en bra...

Inlägg av Chabo »

Bryggde en Elecric nurse American IPA
(Allt gick fel om vanligt o den blev bara 3,1% ABV)

Delade de 20 litrarna i 2 jäshinkar.
En med US-05 o en med wlp 4000 (Vermont ale yeast)
Den med US-05 blev ok...helt ok bara lite fattig I smakerna .
Den med WLP:n smakade lite konstigt...men farmför allt bitter..Inte besk utan bitter.

Men så hällde jag upp 50% av varje i ett glas...mycket mycket god !

Så frågan är hur man skulle kunna göra detta i mer kontrollerad form.
Blanda 2 jästsorterna i jäshinken ?
Blanda de 2 färdigjästa ölen innan flaskning ?

Sen kanske det va nått som gick fel o att den med wlpn inte skulle bli som den blev,..,..

Några tips ?

Anders
arnesson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 32
Blev medlem: tisdag 2016-01-26 17:30

Re: 2 öl blev en bra...

Inlägg av arnesson »

Blanda färdigjäst och tappa på flaska. Ska du upprepa receptet så gör samma igen. Alltså jäs var för sig, blandar du jäster i hinken kommer det inte ge samma resultat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: 2 öl blev en bra...

Inlägg av Chabo »

arnesson skrev:Blanda färdigjäst och tappa på flaska. Ska du upprepa receptet så gör samma igen. Alltså jäs var för sig, blandar du jäster i hinken kommer det inte ge samma resultat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

tack
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: 2 öl blev en bra...

Inlägg av Andreashaggstrom »

jäste båda ut lika mycket?
Ärlans hembryggeri
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: 2 öl blev en bra...

Inlägg av Chabo »

Andreashaggstrom skrev:jäste båda ut lika mycket?

Båda jäste I 19 dagar. ( ingen omtappning till sekundär)
La märke till att det slutade bubbla efter endast ca 2 dagar... sen va det väldigt långt mellan bubblorna.
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: 2 öl blev en bra...

Inlägg av Andreashaggstrom »

Och fg var samma på båda? För om det var olika och du blandar precis innan du flaskar finns en stor risk att det fortsätter jäsa i flaskan.
Ärlans hembryggeri
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: 2 öl blev en bra...

Inlägg av Chabo »

Andreashaggstrom skrev:Och fg var samma på båda? För om det var olika och du blandar precis innan du flaskar finns en stor risk att det fortsätter jäsa i flaskan.

ok...du men ar att det är viktigt att bägge slutat jäsa med andra ord...några poff i jäshyllan annars... :o
Får va noga med detta om det blir ett nytt försök.
Tror jag kör US-05 ett tag tills resterande pusselbitar e på plats,.

Tack
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: 2 öl blev en bra...

Inlägg av entombed »

Har bryggt en session ipa och en APA med wlp 4000 och gillar inte alls vad jästen gör med humlen. För mig accentuerade den 'dankigheten' i humlen och tog bort alla fräschör, typ rutten mango, bitterheten upplevde jag ingen större skillnad på.
Användarens profilbild
bjeaglebrewery
Nybryggare
Nybryggare
Inlägg: 1
Blev medlem: tisdag 2016-05-17 18:10

Re: 2 öl blev en bra...

Inlägg av bjeaglebrewery »

Vill du dela med dig av receptet på electric nurse??


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: 2 öl blev en bra...

Inlägg av Chabo »

bjeaglebrewery skrev:Vill du dela med dig av receptet på electric nurse??


Skickat från min iPhone med Tapatalk

jag hittade detta, sök på Electric här på SHBF forumet.


http://potbelly.se/recipes/Electric%20N ... %20Ale.pdf


Anders
Skriv svar