Vilket bryggverk ska jag köpa?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
r1no1
- Satsbryggare

Vilket bryggverk ska jag köpa?
Hej.
Helt ny så jag ställer mig frågan?
Vilket bryggverk ska jag satsa på?
Så enkelt och minimalt med egen insats som möjligt.
Önskemål eller om man vill kalla det krav.
1. Enkelt att brygga där tider och effekter går att ställa så det sköter sig själv i det längsta. (Gärna med färdiga program/styrning om det finns?)
2. Enkel rengöring och hantering.
3. Bra kvalitet på produkt och utrustning samt ett bra resultat på slutprodukt dvs ölet.
4. Lagom pris.
Lägg gärna till en länk till tillverkare och till recensioner på era tips på bryggverk.
Tacksam för hjälp.
Helt ny så jag ställer mig frågan?
Vilket bryggverk ska jag satsa på?
Så enkelt och minimalt med egen insats som möjligt.
Önskemål eller om man vill kalla det krav.
1. Enkelt att brygga där tider och effekter går att ställa så det sköter sig själv i det längsta. (Gärna med färdiga program/styrning om det finns?)
2. Enkel rengöring och hantering.
3. Bra kvalitet på produkt och utrustning samt ett bra resultat på slutprodukt dvs ölet.
4. Lagom pris.
Lägg gärna till en länk till tillverkare och till recensioner på era tips på bryggverk.
Tacksam för hjälp.
Re: Vilket bryggverk ska jag köpa?
Huja, det finns lika många svar på det där som det finns personer på det här forumet. Alla har sin egen preferens, den enda som kan avgöra vad som passar dig är du själv. Om det nu är just ett automatiskt bryggverk du ska så är följande de allra vanligaste
1. Braumeister
2. Grainfather
3. Camurri Brauer
4. Brewcrafter 25
5. Brewster NG
I Sverige kan du köpa dom via humlegården eller malt magnus. Tyvärr så går sällan "lagom pris" och "bra kvalitet" hand i hand. Som nybörjare hade jag nog valt att köra BIAB till en början och inte ett bryggverk.
1. Braumeister
2. Grainfather
3. Camurri Brauer
4. Brewcrafter 25
5. Brewster NG
I Sverige kan du köpa dom via humlegården eller malt magnus. Tyvärr så går sällan "lagom pris" och "bra kvalitet" hand i hand. Som nybörjare hade jag nog valt att köra BIAB till en början och inte ett bryggverk.
-
r1no1
- Satsbryggare

Nä den delen med pris/kvalitet är jag fullt medveten om...
Är det i "bäst" ordning du lagt dina tips, alltså vad du tycker är bra?
Har lutat åt antingen Braumeister eller Grainfather, men åsikterna verkar gå isär om hur bra Grainfather är....
Braumeister har jag knappt hittat något.... kanske dålig på söket....
Är det i "bäst" ordning du lagt dina tips, alltså vad du tycker är bra?
Har lutat åt antingen Braumeister eller Grainfather, men åsikterna verkar gå isär om hur bra Grainfather är....
Braumeister har jag knappt hittat något.... kanske dålig på söket....
Det är ingen rangordning eftersom jag inte bryggt på något av de här verken. Här är en jämförelse mellan grainfather och braumeister. Kanske kan var av intresse https://www.youtube.com/watch?v=Nr2Qlh5YKwo
Du har missat humles forum märker jag, där finns 22 sidor att läsa.r1no1 skrev: Braumeister har jag knappt hittat något.... kanske dålig på söket....
http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=2136
Samt Braumeisterforumet
https://forum.braumeisters.net/
Sen kan jag säga att det inte blir bättre öl om man köper ett bryggverk. Kan man inte brygga från börjar så blir det inte bättre om man köper ett bryggverk. Jag tycker inte att min öl blir godare i min BM jämfört med när jag brygger den i en biltemagryta. Däremot är det betydligt smidigare med ett bryggverk och man kan återskapa samma öl flera gånger på ett smidigare sätt.
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Det här forumet har ju också ett underforum dedikerat till braumeister http://shbf.se/bryggaren/viewforum.php?f=41
Jag håller med föregående talare om att kastrull och biab duger gott. Men om du har pengar som bränner och inte vill brygga så starka öl hade jag valt en braumeister.
Jag håller med föregående talare om att kastrull och biab duger gott. Men om du har pengar som bränner och inte vill brygga så starka öl hade jag valt en braumeister.
Ärlans hembryggeri
Det är lite en definitionsfråga vad "stark" öl är. Jag fick senast igår ut 16,5l 1.090 vört utan extra socker i min BM20. Visst 25l 1.150 kommer man inte att uppnå men klarar man sig med runt 15l vört per bryggning så går det att kräma ur rätt mycket.Andreashaggstrom skrev:Men om du har pengar som bränner och inte vill brygga så starka öl hade jag valt en braumeister.
-
r1no1
- Satsbryggare

Som sagt är helt novis....därför jag frågar er som varit med.
Vill inte ha högre styrka än 4.5-5 % inte i början iaf.
Vill ha ett lätt sätt att "lyckas" utan allt för mycket eget kunnande och framför allt arbete, det har jag nog med ändå......
Sen brukar man få väldigt bra input och tips på vad att göra och inte göra osv.....när man ställer frågor, speciellt på forum med entusiaster....
Tackar för hjälpen....
Vill inte ha högre styrka än 4.5-5 % inte i början iaf.
Vill ha ett lätt sätt att "lyckas" utan allt för mycket eget kunnande och framför allt arbete, det har jag nog med ändå......
Sen brukar man få väldigt bra input och tips på vad att göra och inte göra osv.....när man ställer frågor, speciellt på forum med entusiaster....
Tackar för hjälpen....
-
Andreashaggstrom
- Vattenbehandlare

Vill du lyckas utan arbete är detta bryggverket för dig https://www.picobrew.com/
Ett vanligt bryggverk är som nämnt ett hjälpmedel att få samma öl gång på gång och kanske mindre slabbande än med (viss) annan utrustning. Men jobbet och kunskapen behövs oavsett om du har kastrull eller braumeister. Du kan säkerligen spara tid med ett bryggverk, men skillnaden är inte jättestor
Ett vanligt bryggverk är som nämnt ett hjälpmedel att få samma öl gång på gång och kanske mindre slabbande än med (viss) annan utrustning. Men jobbet och kunskapen behövs oavsett om du har kastrull eller braumeister. Du kan säkerligen spara tid med ett bryggverk, men skillnaden är inte jättestor
Ärlans hembryggeri
Precis som Andreas säger, man behöver ha en viss förståelse om processen hur man brygger öl. Det blir per automatik inte perfekt bara för att man köper ett bryggverk, vilket jag antar att du också är medveten om. Läs allt du kommer över och kika gärna på SHBFs bryggarkurser, de ger en väldigt bra grund.
Ja, det finns troligtvis lika många vägar till "sin process" som det finns bryggare. Jag är relativt "färsk" och kan dela med mig av mina erfarenhet (utan för den delen hävda att det är rätt väg). Jag började med att läsa på -- forumen är en bra väg. Började med att brygga färdiga satser -- det pratas inte mycket om färdiga satser på forumen. Men min erfarenhet är att de är riktigt bra (i varje fall de lite dyrare, kan rekommendera Bulldog Brew). Satserna ger helt ok, till riktigt bra öl -- men ffa så lär man sig "den kalla sidan" (dvs. hygien och jäsning) bryggningen. Funderade ett tag på BiaB men kom fram till att jag ville ha ett bryggverk och bestämde mig slutligen för ett BK35. Främsta motivet är ekonomiskt, men jag har heller inget emot den låga graden av automation. Hittills är jag nöjd med det valet.