Dåligt med kolsyra och skum
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Dåligt med kolsyra och skum
Har vid mina två senaste bryggningar råkat ut för att det blir väldigt lite kolsyra (bubblor) i ölen trots att jag använt 6-7g/liter för min ale. Tidigare bryggningar på samma recept har gett rejält med kolsyra men som sagt de två sista pyser rejält när man öppnar men sen är det dåligt med bubblor. Noterbart är även att skummet inte alls är där, den 2-4cm skumkrona som normalt alltid dykt upp vid upphällning är som bortblåst, istället blir det en klen liten rand längst ut vid glaset. Har inte ändrat något i receptet eller gjort på något annat vis än tidigare men då det händer två gånger i rad måste det finnas nån förklaring frågan är bara vad det kan bero på?
Re: Dåligt med kolsyra och skum
Vid en närmare granskning av bryggloggen finns det en sak som skiljer dessa bryggningar från andra nämligen användningen av pH-Stabilisator (5.2) vilket inte används tidigare. Låter långsökt men kan det va en bidragande orsak?
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Jag tror inte det är ph-stabilisatorn, har fått bra med kolsyra i de fall jag använt den.
Jag har också stött på samma problem med kolsyrenivån. För mig tar kolsyrejäsningen väldigt lång tid med vissa batcher. Senaste flaskade jag två olika öl, den ena jäst med US-05 och den andra med san diego super. Båda primades med 6 g strösocker per liter. US-05-batchen har fortfarande knappt kolsyra två veckor senare, medan san diego super hade det för en vecka sedan. Det jag tror spelat in är att us-05 stått lite lite kallare. Enstaka grader verkar spela stor roll här. Så pröva ställa dem lite varmare om du kan!
Jag har också stött på samma problem med kolsyrenivån. För mig tar kolsyrejäsningen väldigt lång tid med vissa batcher. Senaste flaskade jag två olika öl, den ena jäst med US-05 och den andra med san diego super. Båda primades med 6 g strösocker per liter. US-05-batchen har fortfarande knappt kolsyra två veckor senare, medan san diego super hade det för en vecka sedan. Det jag tror spelat in är att us-05 stått lite lite kallare. Enstaka grader verkar spela stor roll här. Så pröva ställa dem lite varmare om du kan!
Senast redigerad av Jonas Johnsson den måndag 2016-03-07 14:20, redigerad totalt 1 gång.
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Dubbelpost :/
Senast redigerad av Jonas Johnsson den måndag 2016-03-07 14:20, redigerad totalt 1 gång.
Tack! Då kör jag på som vanligt med nästa bryggning och försöker ställa flaskorna extra varmt.
Lite märkligt är det allt, själv bryggde jag två DIPOR med en veckas mellanrum. Båda har samma alkoholhalt på 8.5% med US-05. Bryggförfarandet och tillsatser är likadant, den med bra kolsyra blev mäskad på 69 medan den andra på 67.
Humlemängd är ungefär detsamma.
Den ena fick full kolsyra efter en vecka, medan den andra fortfarande inte har bra med kolsyra efter fyra veckor. Båda står i samma temperatur på 18 grader.
Den ena fick full kolsyra efter en vecka, medan den andra fortfarande inte har bra med kolsyra efter fyra veckor. Båda står i samma temperatur på 18 grader.
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
-
Jonas Johnsson
- RIMS-byggare

Ja så är det ibland för mig med. Jag förstår det inte. Jag gjorde gjorde en ale med champagnejäst som tog evigheter för att kolyras. först efter 2 månader var den fullt kolsyrad. Gången innan jag använde samma jäst tog det en vecka.Rocksolid skrev:Lite märkligt är det allt, själv bryggde jag två DIPOR med en veckas mellanrum. Båda har samma alkoholhalt på 8.5% med US-05. Bryggförfarandet och tillsatser är likadant, den med bra kolsyra blev mäskad på 69 medan den andra på 67.
Det jag kan tänka mig är hur trött jästen är efter att den har jäst ut. Plus kanske hur väl den har sedimenterat. När jag tänker efter verkade 67graders dipan mer flockulerad än den på 69. Då finns det inte lika mycket jäst kvar som hamnar i flaskorna. Även om det är samma sorts jäst kan dom kanske flockulera annorlunda beroende på... vad vet jag...
Rocksolid Brewing