Hej!
Vi håller på och brygger vår andra öl, efter ett recept på bitter ur boken "Brygg ditt eget öl". Receptet säger att den ska jäsas vid 20°C och sedan lagras 4 veckor vid 12°C. Vi fyllde den i jäskärlet i förrgår och nu står den och bubblar trevligt.
Men nu funderar jag lite över vad som egentligen är nästa steg. När den jäst färdigt, ska vi då tappa på flaskor, efter tillsats av sockerlösning, och sedan lagra flaskorna 4 veckor i 12°C? Eller ska den lagras 4 veckor i 12°C i något kärl, och sedan tappas på flaskor efter tillsats av sockerlösning? Eller ska man göra på ytterligare något annat vis?
Av receptet, och boken, framgår egentligen inte mer än vad jag skrivit ovan. (Det första ölet vi bryggde jästes och lagrades vid samma temperatur så där uppstod inte frågan.)
Tacksam för svar!
Lagring före eller efter tappning på flaska? (Bitter)
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Lagring före eller efter tappning på flaska? (Bitter)
Läser man i boken ska ölen vara drickfärdig på 5 veckor, hur nu det ska gå till. Flaskar ni efter 1 vecka och lagrar vid 12° blir det nog svårt att få kolsyra med en jäst som jobbar bäst vid 20°
Mitt tips är nog att flaska när det jäst färdigt, prima med önskad mängd socker och kolsyrejäs vid samma temp som primärjäsningen, efter någon vecka ställer ni flaskorna i 12° och låt dom stå där tills ölen klarnat. I mitt tycke är bitter ingen öl som behöver lagras för att bli bättre, men det är ju alltid trevligt att dricka en öl som är rimligt klar.
Mitt tips är nog att flaska när det jäst färdigt, prima med önskad mängd socker och kolsyrejäs vid samma temp som primärjäsningen, efter någon vecka ställer ni flaskorna i 12° och låt dom stå där tills ölen klarnat. I mitt tycke är bitter ingen öl som behöver lagras för att bli bättre, men det är ju alltid trevligt att dricka en öl som är rimligt klar.
- Weinkeller
- Maltrostare

+1 En bitter tjänar på att drickas färsk. Diacetylrast i slutet av jäsningen kan vara motiverat med de flesta engelska jäster. De flesta flockar hårt så ni kan nog börja dricka ölen efter en veckas flaskjäsning. Lagringstempen är bra vid 12C men som sagt, börja drick ölen tidigare så får ni följa utvecklingen.Pilsnerkokaren skrev:Läser man i boken ska ölen vara drickfärdig på 5 veckor, hur nu det ska gå till. Flaskar ni efter 1 vecka och lagrar vid 12° blir det nog svårt att få kolsyra med en jäst som jobbar bäst vid 20°
Tack för svar!
För att undvika nybörjar-missförstånd, då: När det i recept talas om "lagring" så menar man alltså alltid EFTER flasktappning? (Förutsatt att man använder kolsyrejäsning i flaskorna, förstås.)
För att undvika nybörjar-missförstånd, då: När det i recept talas om "lagring" så menar man alltså alltid EFTER flasktappning? (Förutsatt att man använder kolsyrejäsning i flaskorna, förstås.)
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Jepp.
Skulle gissa att man bara är ute efter att få ölen att klarna lite.
Skulle gissa att man bara är ute efter att få ölen att klarna lite.
Ok, tack! Jo, att provsmaka för att se vad som händer under processens gång hör ju till nöjet. Ska kanske också prova att lagra några flaskor i rumstemperatur istället för i 12°C för att kunna jämföra.