Sida 1 av 1

50% effiktivitet?!

Postat: torsdag 2016-02-25 12:46
av Charlemagne
Håller precis på att koka en sats, och inser att jag har alldeles på tok för effektivitet.

Har kört efter detta receptet:
OG 1081
FG 1019
IBUs 102.9
SRM 8.6

6.74kg US 2-row 77.6%
1.34kg wheat malt 15.4%
330g light munich 3.9%
280g crystal 60 3.2%

Mässat 20 liter vatten som är 69 grader(Ja det är högt, det vet jag, men tydligen skulle det absolut vara det) med all malten, lyft upp påsen, efter att ha klämt ut så mycket vatten som jag kunde är jag kvar med ca 12-13 liter med ett pre-boil OG på 1.096, vilket för mig är otroligt lågt, hade räknat med väldigt mycket mer än så för att kunna späda ut den innan kok...

Är det någon som kan ha någon uppenbar teori om vad som blir fel?

Re: 50% effiktivitet?!

Postat: torsdag 2016-02-25 12:50
av Drake
För grovt krossat och fel ph-värde kanske? Effektiviteten sjunker ju också med ökat OG.

Re: 50% effiktivitet?!

Postat: torsdag 2016-02-25 13:41
av Charlemagne
Drake skrev:För grovt krossat och fel ph-värde kanske? Effektiviteten sjunker ju också med ökat OG.

Isåfall måste det vara krossningen, justerade PH innan jag mäskade... Kör färdigkrossat Pale Ale från Vikingmalt och Maltmagnus krossade till resten...

Re: 50% effiktivitet?!

Postat: torsdag 2016-02-25 14:58
av Weinkeller
Mycket av maltsockret är kvar i malten. Gör du så stark öl får du laka ur malten en extra gång och koka ner volymen.

Re: 50% effiktivitet?!

Postat: fredag 2016-04-15 19:36
av Charlemagne
Bryggde igen häromdagen, men med 82% effektivitet istället, även om OG var över 1.060. Var riktigt noga med att skölja igenom malten ordentligt när jag hissat upp den, gissar att det var det som gjorde skillnaden.

Re: 50% effiktivitet?!

Postat: lördag 2016-04-16 01:31
av Drake
Från .050 till .082 bara genom att laka? Nää, jag är skeptisk. Visst får man ut lite till, speciellt med starka öl men det verkar vara väl stor skillnad tycker jag.

Re: 50% effiktivitet?!

Postat: söndag 2016-04-17 23:47
av Charlemagne
Drake skrev:Från .050 till .082 bara genom att laka? Nää, jag är skeptisk. Visst får man ut lite till, speciellt med starka öl men det verkar vara väl stor skillnad tycker jag.

Det verkligen det enda som jag gjorde annorlunda. Visst, det var rätt så mycket mindre malt, men ja, jag kan hålla med om att det låter konstigt. Måste räkna igenom den förra bryggningen igen, kan säkert ha räknat fel på 50% i stundens hetta. :wink:

Just den ölen blev dock konstig överlag, med massvis av konstiga bismaker osv. slutade med att jag tömde ut den, så något gick definitivt helt fel.