Blev skinn på vörten.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Blev skinn på vörten.

Inlägg av CoinBeer »

Bryggde i helgen och när det kokat ca 60min så skulle det i mer humla och då låg det ett skinn på ytan, ungefär som en sås som kallnat lite. Mäskade vid 64c i 50 min och 70c i 40 min och avslutade med 78c 10min. Pale ale malt och lite Carapale. Tycker även att ölen blev onormalt grumlig har inte sett detta tidigare. Någon som har någon teori vad som skedde?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Blev skinn på vörten.

Inlägg av Weinkeller »

Låter som varmdruvet även om det brukar komma rätt tidigt under koket.
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

Weinkeller skrev:Låter som varmdruvet även om det brukar komma rätt tidigt under koket.
Tankevurpa från mig det var efter 20min jag såg detta och 60min kvar av koktiden. Varmdruv stämmer nog för det kokade rätt kraftigt och skummade så jag fick lägga en distans under huven för att dämpa koket lite. Använder BM20.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

CoinBeer skrev:
Weinkeller skrev:Låter som varmdruvet även om det brukar komma rätt tidigt under koket.
Tankevurpa från mig det var efter 20min jag såg detta och 60min kvar av koktiden. Varmdruv stämmer nog för det kokade rätt kraftigt och skummade så jag fick lägga en distans under huven för att dämpa koket lite. Använder BM20.
Köp defoamer eller koka första 10min utan lock tills hot breaket lugnat sig
Skriv svar