Blev skinn på vörten.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Blev skinn på vörten.
Bryggde i helgen och när det kokat ca 60min så skulle det i mer humla och då låg det ett skinn på ytan, ungefär som en sås som kallnat lite. Mäskade vid 64c i 50 min och 70c i 40 min och avslutade med 78c 10min. Pale ale malt och lite Carapale. Tycker även att ölen blev onormalt grumlig har inte sett detta tidigare. Någon som har någon teori vad som skedde?
- Weinkeller
- Maltrostare

Re: Blev skinn på vörten.
Låter som varmdruvet även om det brukar komma rätt tidigt under koket.
Tankevurpa från mig det var efter 20min jag såg detta och 60min kvar av koktiden. Varmdruv stämmer nog för det kokade rätt kraftigt och skummade så jag fick lägga en distans under huven för att dämpa koket lite. Använder BM20.Weinkeller skrev:Låter som varmdruvet även om det brukar komma rätt tidigt under koket.
Köp defoamer eller koka första 10min utan lock tills hot breaket lugnat sigCoinBeer skrev:Tankevurpa från mig det var efter 20min jag såg detta och 60min kvar av koktiden. Varmdruv stämmer nog för det kokade rätt kraftigt och skummade så jag fick lägga en distans under huven för att dämpa koket lite. Använder BM20.Weinkeller skrev:Låter som varmdruvet även om det brukar komma rätt tidigt under koket.