Hej, tänker be om hjälp. Har inte bryggt öl på några år men blev sugen på att ta upp denna trevliga hobby.
Så tänkte be om all hjälp man kan få samt är öppen för förslag på förändringar som kan tänkas behövas för bryggden.
Tanken är att göra en mustigt och mycket mörk porter/stout av den starkare varianten med påtaglig rökighet och tydlig beska, men vet ej om jag har tagit i för mycket för att nå dit?
Tack på förhand!
30 liter färdig öl!
90 minuters kok
Malt:
7kg Asburne
2kg Smokedmaltcherry
1kg Crystal 400
Humle:
100g Simcoe 45min
100g Mosaic 15min
50g Simcoe 5min
50g Simcoe 0min
Jäst:
California Ale
Mörkt Kok
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Mörkt Kok
Jag hade använt någon rostad malt i receptet, sort beroende på vad man gillar. Säg 300-600g. Hade även bara kört en bittergiva då humlen kommer att kväva malten och krocka med röken.