John Guest håller tätt?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
John Guest håller tätt?
Hejsan,
Håller på och planerar ihop alla prylar jag behöver till mitt stundande Kegerator-bygge och har under resans gång fått föredömlig support från Humlegården.
Jag har en fundering dock angående JG-kopplingar. Det verkar ju väldigt smutt att ha koppla ihop allt med JG-kopplingar så att man enkelt kan ta isär det för rengöring. Men blir verkligen ett trycksatt system tätt med JG? På något sätt så känns det i mitt lekmannahjärta som att mjuk slang med slangkopplingar borde bli tätare? Eller är JG av så bra kvalitet att man kan ta isär och sätta ihop utan risk för läckage?
//lasse
Håller på och planerar ihop alla prylar jag behöver till mitt stundande Kegerator-bygge och har under resans gång fått föredömlig support från Humlegården.
Jag har en fundering dock angående JG-kopplingar. Det verkar ju väldigt smutt att ha koppla ihop allt med JG-kopplingar så att man enkelt kan ta isär det för rengöring. Men blir verkligen ett trycksatt system tätt med JG? På något sätt så känns det i mitt lekmannahjärta som att mjuk slang med slangkopplingar borde bli tätare? Eller är JG av så bra kvalitet att man kan ta isär och sätta ihop utan risk för läckage?
//lasse
Re: John Guest håller tätt?
Ja, det är tätt. Jag har inte märkt av något läckage på mina slangar som sitter på gassidan.
Mina JG kopplingar håller helt tätt från fat till tappkranarna.
Ja, JG-kopplingar är av hög kvalitet. De används i stor utsträckning även i kommersiella fatsystem där de används betydligt flitigare och får mer stryk än i hembryggningsbruk. De går även att använda på gassidan så dem är definitivt trycktåliga.
Hur böjbara är de "hårda" slangarna man använder till John Guest? Om jag har en JG-koppling på tappkranen, hur mycket fritt utrymme behöver jag ha bakom för att inte få veck på slangen när den ska böjas ned i tornet?
/lasse
/lasse
Inte så värst böjbara, köp en vinkel till tapptornet.seasteel skrev:Hur böjbara är de "hårda" slangarna man använder till John Guest? Om jag har en JG-koppling på tappkranen, hur mycket fritt utrymme behöver jag ha bakom för att inte få veck på slangen när den ska böjas ned i tornet?
/lasse
Det finns "böjstöd" till många dimensioner vilket gör att man kan ha en rätt snäv radie på böjarna utan att slangen viker sig.
-
texasgotland
- Helmaltsbryggare

ett annat tips kan va att värma slangen lite där man vill böja den. och sen kyla den i kallt vatten så kan man få till ganska bra böjar. byggde alla slangar med JG till min kegeratorbygge också. när man kopplat loss ett 50 tal ggr brukar jag klippa av slangen 2cm. inte för att de vart otät utan mer för att spara på o-ringen då slangen blir rätt repig.
Köpte gängad gasfördelare från humle.se och ett gäng JG kopplingar, men jag får inte det tätt
på ingången (JG med 1/4" MFL-gänga).. Någon som har någon liknande setup och kan ge något tips?
på ingången (JG med 1/4" MFL-gänga).. Någon som har någon liknande setup och kan ge något tips?
Så här ser det ut, https://www.youtube.com/watch?v=HLMcvj2Qqtg
Ja, visst är det så att den behövs med all tydlighetGrayscale skrev:Glömt packning?
http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... lare-10-st
Men tycker nog att texten är lite otydlig i frågan då JG är plast och det specifikt
står att den behövs om det är metall mot metall..
shop.humle.se skrev:Behövs om övergången är metall mot metall.
Cool, så ingen nylonpackning altså?eric skrev:Jag har exakt samma setup. Gängtejp rekommenderas!
Nepp, ingen packning men det är möjligt att det fungerar att det är minst lika bra. Jag har inte haft problem med läckage med bara gängtejp iaf.rocketman skrev:Cool, så ingen nylonpackning altså?
Min sida: http://alnemar.com