Sällananvändning av fat i vanlig kyl

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Nisse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Nisse »

Jag har en fråga till er som använder fat för servering. Jag dricker inte så mycket, kanske några flaskor per vecka. Jag funderar på att köpa ett litet fat att ha i kylen men jag är lite fundersam på hur mycket spill och hur omständigt det blir. Jag tänkte mig ett 9 liters fat i vår vanliga kyl med en picnic-kran.

Behöver man tappa av lite öl som står i slangen vid upptappning om det gått ett par dagar. Går det bra att ölslangen är ständigt på kopplad under tiden tills fatet är tomt? Kan man koppla in kolsyran lite då och då för att kompensera för tappat tryck? Andra tips?
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Sällananvändning av fat i vanlig kyl

Inlägg av niklas_n »

Du kan låta slangen till kranen sitta kvar, ligger den i kylen är det inga problem med att ölet i den blir dålig på ett par dagar. Det funkar bra att trycka i lite kolsyra då och då, fast det bästa är att låta den sitta kvar eller trycka i lite när man tappar ur, speciellt i ett litet fat.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Precis som föregående talare är det lättast att koldioxiden får sitta kvar på "rätt" tryck hela tiden så att din kolsyrenivå blir konstant. Då slipper du det krånglet.

Ölslangen kopplar jag faktiskt bort emellan serveringarna då jag haft problem med läckande kopplingar några gånger. Inte kul om man inte märker det förrän fatet är tomt och ölen får städas istället för drickas upp...
Skriv svar