Hej,
om jag ska göra en klon och vill ha FG 1,015, hur gör jag? Inbillar mig att den blir sötare, mina öl behöver mer sötma. Ska jag avbryta jäsningen vid 1,015 flytta till sekundärjäsning och torrhumla (märkt att jäsningen avtar/stannar för mig vid detta moment) och sedan buteljera men blir inte maltsockret omvandlat till kolsyra i mina flaskor?
Mycket tacksam för svar då många nätter är sömnlösa!
/Robert
Hur få FG 1,015?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Hur få FG 1,015?
Metod 1:
1. Brygg och jäs ölet
2. När ölet har jäst klart, (tappa och) mät FG.
3. Om FG är för högt/lågt, justera mäsktemperaturen ner/upp och börja om på 1
4. Njut av ditt perfekt FG-injusterade öl
Metod 2:
Låt FG bli vad det bli och njut av ett gott öl, FG spelar inte så himla stor roll.
1. Brygg och jäs ölet
2. När ölet har jäst klart, (tappa och) mät FG.
3. Om FG är för högt/lågt, justera mäsktemperaturen ner/upp och börja om på 1
4. Njut av ditt perfekt FG-injusterade öl
Metod 2:
Låt FG bli vad det bli och njut av ett gott öl, FG spelar inte så himla stor roll.
Senast redigerad av ekstedt den lördag 2016-01-23 22:10, redigerad totalt 1 gång.
- Weinkeller
- Maltrostare

Använd en jäst och mäsktemp som gör att ölen hamnar ungefär där för ett specifikt OG. Gå främst på jästens utjäsningsgrad och sekundärt på mäsktemp. Stirra dig inte blind på ett exakt FG, du lär inte känna skillnad på ett par pinnar hit eller dit. Är det en klon så bör receptet vara avvägt för rätt FG. Avbryt absolut inte jäsningen, det kan leda till felsmaker som tex diacetyl.
-
alklubbenbeer
- Nybryggare

Tack för bra svar!
Jag tappade om för sekundär jäsning men jäsningen har inte kommit igång efter 7 dagar behöver jag vara orolig?
/Robert
Jag tappade om för sekundär jäsning men jäsningen har inte kommit igång efter 7 dagar behöver jag vara orolig?
/Robert
- Weinkeller
- Maltrostare

Förmodligen utjäst, alternativt läckage som gör att det inte bubblar i jäsröret.alklubbenbeer skrev:Tack för bra svar!
/Robert