Luta jäskärlet vid jäsning?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Luta jäskärlet vid jäsning?

Inlägg av Christian C »

Jästankar har en konisk botten i viss vinkel. Det har flera funktioner om jag fattat saken rätt där en av dom gör att jästen cirkulerar på ett visst sätt.

Jag jäser i en 30-liters hink med platt botten som har en tappkran längst ned. Jästkakan lägger sig under utloppet och jag tappar direkt därifrån till flaska. Fick idén att man lätt skulle kunna bygga en vinklad platta att ställa jäskärlet på så att jästen hamnar i bakre delen - längst ifrån tappkranen. Man får då även upp tappkranen en bit från golvet och kanske (?) kan få någon liten vinning i att det blir en vinkel - om än fel och inte symmetrisk - på köpet.

Någon som testat?

Man kan ta en träplatta som är lagom stor och två reglar som är lika långa som plattan är bred, skruva fast en över och en under på motsatt sida så att det blir ungefär så här (ursäkta snabb och dålig skiss):
Bild

Eller så köper man en sån här:
Bild
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10179950/

Synpunkter på det?
Naturen står alltid på det glömda misstagets sida!
rili
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Luta jäskärlet vid jäsning?

Inlägg av rili »

Har varit inne lite på samma tanke -- har dock ibland det motsatta problemet -- dvs liten jästkaka och klar och fin öl som man vill tappa ut med kranen. Lösningen brukar bli ett antal kokböcker under så att hinken "lutar framåt" (vilket brukar bli rätt rackligt..). Idealt borde vara en "vippbräda" där man ställa hinken och någon form av skruv så att man kan tillta både framåt och bakåt. Skruven skulle då göra det möjligt att långsamt tillta utan att röra om i ölet...
Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Christian C »

rili skrev:Har varit inne lite på samma tanke -- har dock ibland det motsatta problemet -- dvs liten jästkaka och klar och fin öl som man vill tappa ut med kranen. Lösningen brukar bli ett antal kokböcker under så att hinken "lutar framåt" (vilket brukar bli rätt rackligt..). Idealt borde vara en "vippbräda" där man ställa hinken och någon form av skruv så att man kan tillta både framåt och bakåt. Skruven skulle då göra det möjligt att långsamt tillta utan att röra om i ölet...
Funderade på det oxå, borde vara hyffsat lätt att lösa.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Christian C skrev:Jästankar har en konisk botten i viss vinkel. Det har flera funktioner om jag fattat saken rätt där en av dom gör att jästen cirkulerar på ett visst sätt.

Man kan ta en träplatta som är lagom stor och två reglar som är lika långa som plattan är bred, skruva fast en över och en under på motsatt sida så att det blir ungefär så här (bild).
Intressant tanke.

Kruxet med detta är väl att man i en lägenhet inte kan ha jäshinken stående på diskbänken under tre veckor fram till omtappning eller flasktappning....
rili
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av rili »

Kruxet med detta är väl att man i en lägenhet inte kan ha jäshinken stående på diskbänken under tre veckor fram till omtappning eller flasktappning....
Jo, flyttning är möjligen en komplikation. Men om man bygger en vippbar bottenplatta (skruvreglerad) och sedan handtag så borde man kunna lyfta även i "tiltat-läge" under förutsättning att lutningen inte är för stor. Då kan du ha jästhinken på lämpligt ställe och under senare delen av jäsningen sakta öka lutningen (om du förväntar dig en stor jästkaka). Lyfta stativet och hinken upp på köksbänken, börja flasktappa. När hinken sedan töms kan du, med hjälp av skruven tilta hinken framåt så att du får ut all klar och fin öl.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag kan tipsa om att använda en rundstav av grövre diameter. Kavel kan nog också funka, men det är kanske för grovt. En kavel av pinnmodell kanske funkar. Rundstav är iallafall väldigt lätt att rulla in under hinken för ändring av vinkel.
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Jag har provat dock var saison belle jäste i kakan för rinnig så den stälde sig i våg när man ändrade lutning på hinken. S04 kakan jag har haft tidigare har varit mycket stabilare. Det händer en grej till, "jäst och humle"-ringen ovanför ölet hamnar i ölet när man ändrar lutning. Jag vet inte om det är en skröna men vissa säger att denna är extremt bitter och att man ska torka av den innan man lutar hinken. Det låter som hittepå men man kan ju smaka på den och dömma själv.

Ps. Varje år får folk skicka in sina värsta brygghaverier till ett program som heter brewing disasters på the brewing network. Det brukar vara med minst en vällt taphink som kommit i rörelse efter att man riggat upp den. Jag skrattade lite när vår rigg trillade i måndags efter som jag hört så många skräckhistorier om detta, men då var det bara stödet som trillade ut så att hinken blev plan igen.
Användarens profilbild
Christian C
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Christian C »

Jag hittade en trasig barstol där sitsen såg ut att vara perfekt i storlek. Skruvade loss den och sandpapprade, oljade in osv. Den blev lagom och är inte så ful. Inte optimal vinkel för att uppnå de eventuella vinster som "rätt" vinkel i en kon har för cirkulering av jästen, men det håller förhoppningsvis kakan på rätt sida vid tappning. Två pkt US05. Den jästen är ju ganska högflockande - om det spelar roll vill säga.

Bild
Skriv svar