Jästtips - hög IBU, hög alkohol, hyfsatt ljus ale

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SiCN
Torrhumlare
Torrhumlare

Jästtips - hög IBU, hög alkohol, hyfsatt ljus ale

Inlägg av SiCN »

Tänkte höra om nån av er har ett jästtips. Mitt mål är att brygga och lagra en öl som ska vara så intensiv att det känns som två tre rejäla örfiler vid första klunken. Målsmaken är att hamna på ganska lite fruktsmak utan snarare barr, kottar, tall, jordig, men så intensivt att det inte går att identifiera.

Humlen (och MYCKET) jag tänkte köra är Chinook, malten blir uteslutande ljus basmalt och lagring kommer ske på träfat. Eftersom jag önskar hamna på 20-25% alkohol undrar jag om nån av er har nåt bra jästtips. Det finns ju diverse för High Gravity-jästsorter men undrar om nån av er har provat sig fram till en bra alejäst som ger en hyfsatt neutral profil.
GurraG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Jästtips - hög IBU, hög alkohol, hyfsatt ljus ale

Inlägg av GurraG »

Den enda jäst jag vet som enligt utsago har minsta chans att klara så hög alkoholhalt är wlp099.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Vad är det för ett fat och hur länge tänkte du lagra ölet på det? För långlagring i ett år eller mer krävs det minst 200 l för att det inte ska bli för stort relativt syregenomsläpp.

Angående jästen så kan du ju börja med en neutral stam såsom US-05 och låta den jäsa tills den lägger av. Sedan gör du en förkultur på din alkoholtoleranta jäst och tillsätter den när förkulturen är på toppen av sin aktivitet. Fortsätt sedan gärna att mata ölet med med maltextrakt eller ännu hellre vanligt socker för att komma högt upp.
SiCN
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av SiCN »

Det jag tänkte var att göra en liten specialbatch om max 20 liter och således köpa ett rätt litet furufat (inbillar mig att furu passar bättre till skogsmak). Lagringstiden kommer inte vara överdrivet långt faktiskt. Det är till födelsedagsfirande under hösten, vi snackar alltså runt 10 månader. En backupplan (som visserligen inte är riktigt lika cool) är ju att köra med trädspån på corneliusfat.

WLP099 eller Wyeast 4347 verkar vara det som flera föreslår. Att börja dra igång med en Safale 05 funderade jag också på. Nån som provat kombon?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Lagring i 10 månader i ett så litet fat som 20 l låter som på tok för länge. Jag skulle rekommendera att du lagrar i ett syretätt kärl de första 9 månaderna (glasdamejeanne eller better bottle) och sedan låter det ligga i fatet den sista månaden.
SiCN
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av SiCN »

ekstedt skrev:Lagring i 10 månader i ett så litet fat som 20 l låter som på tok för länge. Jag skulle rekommendera att du lagrar i ett syretätt kärl de första 9 månaderna (glasdamejeanne eller better bottle) och sedan låter det ligga i fatet den sista månaden.
Tack för tipset. Ska köra på det sättet. Dags i helgen :)
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

ekstedt skrev:Lagring i 10 månader i ett så litet fat som 20 l låter som på tok för länge. Jag skulle rekommendera att du lagrar i ett syretätt kärl de första 9 månaderna (glasdamejeanne eller better bottle) och sedan låter det ligga i fatet den sista månaden.
Varför inte viceversa?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Weinkeller skrev: Varför inte viceversa?
Ja varför inte?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

ekstedt skrev:
Weinkeller skrev: Varför inte viceversa?
Ja varför inte?
Tänkte att eken skulle få lite tid på sig att "smälta samman" med ölen. Det kan ju bero på överekning, men jag tycker ofta färska eklagrade öl är lite spretiga och vassa jämfört med de som fått lagra sig i form lite.
SiCN
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av SiCN »

Avslutningsvis är det så att jag körde på WLP099 som fick MYCKET kärlek under bryggtiden. Det slutade på lite drygt 19% och lagringen sker på 1l flaskor med patentkork (ändring i planen mao). Grönölet smakar mest sprit med bismak så det får mogna till sig ordentligt under kommande kvartalen.

Eftersom jag körde nästan uteslutande med malt för sötman (ni kan tänka er vilket extremt jävla slit det var att få vört så starkt) kan jag konstatera att det kommer krävas oerhört övertygande övertalning för att det här ska hända en gång till, men det är minst sagt en upplevelse att brygga en Super High Gravity Ale.
Skriv svar