bakterier?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
nergal
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

bakterier?

Inlägg av nergal »

Vad tror ni om bilden. Är det bakterier? Stått i 3 veckor och jag tänkte flasksätta idag men blev orolig för det som flyter på ytan. Lite grumligt och sjunker ner när jag rörde hinken. Går bort vid kallkrasch kanske?

https://www.dropbox.com/s/eu5g5vyh4822v ... 9.jpg?dl=0
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: bakterier?

Inlägg av mazzse »

Tror inte det. Liknar sånt jag har haft flytande då å då, gissar att det är nån typ av jästpartiklar som frigjort sig och flutit upp.
Men jag tappar alltid om med en flergångsteasil innan grönölet når den nya tunnans efter utloppet på häverten. För att minska att få sånt i flaskorna.
I would Say "Crash and Go". :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonel
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Jonel »

Ser ut som jäst, tycker jag. Jag skulle överföra till flaskningshink och då undvika att få med det där. Kallkrasch funkar nog med.

Jonel
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av ecmik »

Jag har också sånt där (med största sannolikhet jäst) på ytan då och då, och har slutat bry mig om om det följer med. Kallkrash/gelatin/hävert gör det lättare att undvika det om du verkligen vill, men till slut hamnar det på botten i det kärlet som du för över det till ändå. Så kör på ba'. :)
Skriv svar