Ölen tappar all smak...

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Ölen tappar all smak...

Inlägg av Chabo »

Har vid ett flertal tillfällen märkt att mina IPOr tappar smak.
Första provsmakningen efter 1 vecka samt 2 veckor så smakar det massa smarrig humle...
Efter ytterligar några veckor är all humlesmak som bortblåst...beskt vatten kvar....
OBS !
Inget öl har varit mer än 4-6 veckor gammalt,.

Färsk humle pellets har används.
Jäser i helt mörkt rum.

För hög jästemp ?

Vad kan påverka så här mycket ?

Anders
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

Re: Ölen tappar all smak...

Inlägg av ecmik »

Ölen utsätts nog för syre i hanteringen efter jäsningen är klar gissar jag. Välhumlade öl är ju rätt känsliga för oxidering och måste hanteras varsamt och så syrefritt som möjligt vid flytt och tappning.
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

ecmik skrev:Ölen utsätts nog för syre i hanteringen efter jäsningen är klar gissar jag. Välhumlade öl är ju rätt känsliga för oxidering och måste hanteras varsamt och så syrefritt som möjligt vid flytt och tappning.
Nu har jag ju inga referenser vad som är mycket men, jag hävertar över ölet o låter det rinna längs med kanten...
Sen rör jag försiktigt runt sockerlösningen för att sen tappa med flaskfyllare..endast den första flaskan får lite bubblande medans slangen fylls.

Så JAG tror inte det är detta...eller finns det andra sätt att få oxidering än bubblor & för mycket rörande ?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Testa att fyll tappningskärlet/flaskorna med koldioxid innan om du har möjlighet. "Rinna längs sidan" känns inte optimalt. Häverten ska vara under ytan i båda kärlen.
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Weinkeller skrev:Testa att fyll tappningskärlet/flaskorna med koldioxid innan om du har möjlighet. "Rinna längs sidan" känns inte optimalt. Häverten ska vara under ytan i båda kärlen.
Ja slangen är under ytan hela tiden i båda kärlen.
När jag skrev läng sidan menar jag att det inte blir nått bubblande utan mer glider med....

Har ingen koldoxid...
mex165
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mex165 »

Det ser verkligen ut som du tar till dig och uppskattar hjälpen du får här.

http://www.morebeer.com/products/oxygen ... s-100.html

Lycka till....!
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Köp en soda streamer för 200kr på Rusta. Använd den för att "blåsa" ur flaskorna innan du fyller med öl. Goes a long way.
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Missuppfatta mig inte, jag är glad för all input...och jag tror säkert att kolsyra är fantastiskt MEN kan avsaknad av denna verkligen
ta bort 80 % av humlesmaken...?
Har läst andra trådar om just kolsyreandvändning och i de trådarna poängteras att detta är för att " toppa"
smakupplevelserna..

Så jag misstänker nått annat ( och eventuellt ihop med avsaknad av kolsyra)

Vet att jag har haft upp mot 21-22 grader i det rum som jäskärlet står i...
Hur visar sig en infektion ?

Sodastreamer va ingen dum ide dock...Hur gör man för att modifiera den så man får ut gasen utan ditsatt flaska ?

Anders
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Bara att trä på en slang på "pipen" som s normalt sticker ner i sodastream-flaskan.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Jag har vart inne i den här tråden och läst ofta nu och försöker få ihop det lite.

Man hävdar alltså att det är någon form av oxidation av syre som skapat det här problemet eller läser jag fel. Alla vet ju att så fort de diskuteras problem med öl här på forumet (och Facebook) så pekar man alltid på kontakten med syre som ett problem. Jag undrar om det verkligen är så, om man nu går tillbaka och funderar på hur mycket man själv "plaskar" med ölen som i sin tur skulle skapa denna oxideringen så vågar jag påstå att den är lika med 0. Är det något en hembryggare vet så är det att man plaska inte med ölen när den jäst klart eller för den delen kontakten med syre ska minimeras när man ska till och tappa upp den på lämpligt kärl.

Jag kan inte säga att mina öl blitt dåliga eller det vet jag inte men ingen har sagt något och jag tycker de smakar gott men jag använder mig att metoden "lugnt och metodiskt" när jag ska tappa upp på mina fat, jag lägger inget lock av kolsyra i botten när jag ska tappa. Jag fyller mitt fat med öl, kopplar på kolsyra och fyller upp "deadspace" och pytsar ut ett par gånger . För att den luften som är de ska inte vara där helt enkelt. Jag kanske har haft tur vad vet jag men jag känner mig inte unik i att göra så här... sen kanske jag borde vara försiktigare vad vet jag. Samma sak om man fyller med en beergun så är det bara att kolla på den här filmen (pytsa ut lite i botten, fyll öl och det kan gärna skumma över lite för att på så vis trycka ut all över bliven luft).

Till tråden, har trådskaparen bytt ut några delar i sin utrustning? Om det är så att alla batcher bli så här så kanske det är så att det ligger någon skit i en skarv eller i en koppling som i sin tur förstör hela batchen. Att den smakar bra i början gör det oftast men sen kanske bakterierna etc. får tag och börjar jobba och där med går det snabbare och det blir dåligt. Vad säger man, en repig jäshink kan skapa ett gott fäste för bakterier.

Kanske inte mycket till hjälp men kanske lyfter tanken att kolla alla delar i processen. Hoppas du kommer fram till vad det kan vara och hör gärna av dig med hur det går.
// Jonas
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Har inte gjort några större förändringar i utrustningen.
Endast bryggt 5-6 satser på 5 liter st så all utrustning är helt "ny".
Har gjort ALLA fel som går att göra men just att smaken försvinner efter ett tag kan jag som sagt inte lösa.
En eller två satser blev äckliga o en hade 1 cm bottensats i varje flaska.
Kallas nybörjare ...[emoji28]

Hur påverkas ölen med en jästemp ( rummets temp) som varierat mellan 17-22 grader ?

Ang rengöring:
Diskar flaskorna omgående efter tömning med varmt vatten o diskmedel.
Sen när det är fyllning så fyller jag dem med Star San för att sen skölja 2-3 gånger.
Allt jag använder , termometrar slevar mm doppas regelbundet i Star San o sköljes....
Är i ett vanligt kök.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Star-san ska inte och behöver inte sköljas bort! Då riskerar du ju att få in nytt skit i flaskorna. Även om risken kanske är liten med kommunalt vatten.
Träffade nyligen en bryggare som har brottats med otaliga infektioner och han berättade att han alltid sköljde bort all Star-san. Ingen aning om infektionerna berodde just på det men det är väl lätt att misstänka det.

Jag har gjort många öl som tappats på flaska både med och utan kallkrasch och alla har blivit klara. Tar väl lite längre tid bara för öl som inte kraschats. En 11%-are som jag kraschade under nollan i flera veckor fick också bra med kolsyra. Men visst kan det vara en chansning.

Jästemperatur betyder otroligt mycket för resultatet men det skiljer sig ju från jäst till jäst. Belgare kan nog ofta jäsas lite varmare än vanlig ale-jäst, men om du tar 05:an som exempel så skulle jag säga att 22 grader i rummet är på tok för varmt. Jag brukar hålla en temp på 17 grader i hinken (14-15 grader i kylen) de första dagarna och får ett betydligt bättre resultat då.
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Ang ursköljaning, kan man verkligen fylla flaskorna med öl när dom e helt fyllda med skum ?

Har egen brunn inte kommunalt .

Ang jästemp på min us 05 så har jag smart min jäskyl klar [emoji3]Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Humle skriver ganska sammanfattat om Star San.
http://shop.humle.se/utrustning/rengori ... 18-ml-4-oz

Det var det första jag köpte, PBW och Star San när jag började brygga...
// Jonas
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Chabo skrev:Ang ursköljaning, kan man verkligen fylla flaskorna med öl när dom e helt fyllda med skum ?
Ja, starsan är en "no-rinse" lösning, alltså ej skölja. Det bryts ner till näringsämnen för jästen. Även folk som glömt hälla av litervis med starsan har fått öl som är drickbart.
Dessutom om flaskan är full med skum betyder det att den är helt desinficerad. Skummet trycks ut av ölet som kommer i.

"Don't fear the foam!"
Skriv svar