Hur bestämmer jag vattenmängd, BIAB?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Humlarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Hur bestämmer jag vattenmängd, BIAB?

Inlägg av Humlarn »

Hej.
Jag har tidigare gjort ett par helmäskningar med hink i hink men pga flytt och trång boende så har jag inte riktigt plats att göra några större platskrävande bryggningar just nu.
Men suget har blivit för stort och jag tänkte prova på lite mindre biab bryggningar. Men jag är lite osäkert på hur mycket vatten jag ska ha.
Jag skulle vilja ha 10 liter i jäskärlet. Jag har räknat med ca 2,5-2,7 kg malt och har förstått att jag bör lägga till ungefär lika många liter vatten.
I mina,tidigare bryggningar startade jag koket med 24 liter och fick ut 19-19,5 liter i jäskärlet. 4,5-5 liter i bortkok och div annat.
Mindre volym borde betyda mindre tid till kok, men betyder det att det kokar bort mindre? Jag har ju tänkt att använda samma kastrull som tidigare och har alltid haft locket på för att komma till kok så snabbt som möjligt.
Känns det rimligt att räkna med ca 3-3,5 liter bortkok eller hamnar jag på samma nivå som tidigare?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Hur bestämmer jag vattenmängd, BIAB?

Inlägg av Bee »

Samma gryta och värmekälla för kok = samma avdunstning.
Humlarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Humlarn »

Att jag har samma avdunstning under själva koket är klart. Men hur kommer kortare tid till kok, snabbare kylning och mindre humle att påverka? Eller kommer jag inte märka av det alls?
Verkar det vettigt med 1 liter vatten per kg malt?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Du lär inte märka av det alls.
1l/kg malt är ett bra riktmärke att börja med, blir det för mycket/lite kvar till kok så justera.
Humlarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Humlarn »

Ok, då räknar jag med samma som vanligt. Tackar.
Humlarn
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Humlarn »

Hej igen.
Bryggningen blev av på annandagen och det börjar snart bli dags att få depå flaska.
De flesta rekomenderar ju 1liter vatten per kg malt. Jag hade totalt 2,25 kg malt och passade på att väga påsen efter jag hade mäskat klart. Den vägde rätt så precis 1kg mer, alltså knappt 0,5 liter vatten/kg malt. Rätt stor skillnad från vad de flesta rekomenderar. Jag mäskade i 70 min men jag tyckte att jag fick lite lågt og, 1037 när jag tänkte landa på 1042. Kan jag ha gjort något galet eller är det bara så det är? Med tanke på min termometer så börjar jag fundera på vilken mäsktemp jag egentligen hade.

Jag har haft lite dåliga vibbar av alla dessa labb termometrar som säljs för 49:-. Jag har tyckt att det känns lite billigt för en bra termometer. Så jag passade på att köra min i ett kalibreringsbad för att se hur rätt den visade. Eller snarare hur mycket fel den visade. Jag kollade i 0, 30, 60, 70, 75, & 90 grader. I 0 & 30 visade den +1 grad. 60 +3, 70 +4, 75 +6, 90 +8 grader. Värre ju varmare den blev, och rätt så mycket fel i dom temperaturer som är intressanta.
Finns det någon här som har koll på vart jag hittar en bra glastermometer i vettig prisklass? Eftersom jag fortfarande känner mig som en nybörjare så tycker jag det är rätt så trevlig med en vanlig termometer, det går liksom inte att göra så mycket fel bara termometern visar rätt.
Skriv svar