Allmänna frågor och lite om lambic

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare

Allmänna frågor och lite om lambic

Inlägg av Askatasuna »

Jag har bryggt ett par gånger nu (tre lillaköksbryggeriets satser och fyra biab) och har lite allmänna frågor. Mitt mål nu i jul är och brygga 4 olika lambic-baser som ska få jäsa länge.

De fyra olika biab jag gjorde är:
*2 st Berliner Weisse, en med 1100g vete-malt och den andra med 1000g vetemalt. Den med 1000g fick mäska i 60 min medan den med 1100g fick mäska i 90min. Jag hällde direkt i både US-05 och en WLP677 och har nu stått i lite mer än en månad på jäsning i 18-19grader. Jag flyttade in den igår där det är 21grader istället då jag läste WLP677 behöver 21-24g och den började bubbla mer.
Jag är dock lite fundersam på hur länge den ska stå för den ska sura till sig fint. Receptet jag tog så har personen jäst det i tre månader. Jag tänkte låta den stå i åtminstone en månad till men funderar på flaska precis innan jul. Vad tror ni? Hur länge behöver WLP677 stå för bli bra? Funkar det och låta den på flaska lite längre istället och hur mycket socker behöver jag för kolsyra, räcker 6g/L?

*2 stycken Pale Ale. Här blev det lite rörigt för vågen började bråka och jag fick inte riktigt rätt på vikten på malten. Den ena skulle ha 1000g pale ale malt och 100g vetemalt och den andre 1100g pale ale malto och 100g vetemalt. Det är dock oklart vad det blev till slut och jag tröttnade och bara körde på :)
Mäskade i 60 min och hade sen i både Amarillo och Nelson i kokningen. Jag körde hop stand med 20g Amarillo i den ena och 20g Nelson i den andre och sen i med US-05 för jäsning. Den ena hade OG 1.041 och den andre OG 1.071 (fyllde på med lite vatten här så kom ner till OG 1.065). Jag kör små batchar i 5L damejeanner.

När den stått några dagar så bara slår det mig, jag mäskade aldrig ur haha. Alltså efter mäskat i 60min så kokade jag aldrig upp det, jag är inte riktigt säker vad detta kommer få för konsekvenser.
I vilket fall som helst så den med hög OG har bubblat på fint i snart 1½ vecka medan den med låg bubblade bara i drygt 2 dagar och sen inget mer. Det är även märkbar färgskillnad på dem. Den med hög OG har en betydligt mörkare färg. Vad får det för konsekvens att jag aldrig mäskade ut?

Tanken är och göra 4 olika lambic nu, med recept från Bryggeriet Spritkök:
http://spritkoket.blogspot.se/2014/06/p ... bik-3.html
Jag kommer bara ha lite olika bottensatser. Främst Oude Gueuze Tilquin à l'Ancienne Gueuzerie Tilquin men även Mikkeller Spontan (två olika).
Jag kommer ha i Safbrew F2. Ska jag köra i Safbrew först i några veckor, vilken temperatur ska den jäsa i och sen nä jag häller i bottensatserna, vilken temp blir bäst? Dessa är 5L batchar så kommer ha två 37cl bottensatser per batch. Räcker det tror ni? Hur förvarar jag bottensatser lättast, kan jag sätta en kapsyl på flaskan (flesta lambic/gueze kommer ju med champagne-kort men eftersom det bara är bottensatsen kvar lär en kapsyl räcka?)?

Mycket småfrågor, tacksam för allt som hjälper mig i vägen till skapa ett par riktigt bra lambic/surisar :)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Allmänna frågor och lite om lambic

Inlägg av ekstedt »

Kolla även in http://fabrikorekstedt.blogspot.se/sear ... eudolambik och i synnerhet http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... -till.html.

Det sistnämnda inlägget borde besvara alla viktiga frågor. Det som inte besvaras där kan du göra lite som du vill med.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Allmänna frågor och lite om lambic

Inlägg av Askatasuna »

Tack, jag har skummat dina blogginlägg också men det är en del frågor som jag inte är säker på. Temperaturen är en sån. Räcker 18-19 grader t.ex? Eftersom det inte besvaras så är det strunt samma, det klarar sig?
Problemet här är ju att blir det inte bra så tar det himla länge innan man upptäcker det :) Så vill gärna förbereda mig...
Skriv svar