Servering om 12 dagar

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Servering om 12 dagar

Inlägg av FredrikA »

Hej,

Ölen har nu jäst en vecka, 1,015 FG ligger där den skulle men den verkar jäsa ännu. OG startade på 1.065

Jag har två val

1. sätt ölen i kylen och kallkrasha ölen nu med gelantin och sätt den på keg om 5 dagar och kolsyra, borde vara serveringsklar om 12 dagar ?
2. Låt ölen sekundärjäsa ännu en vecka, sedan kallkrasha med god tid och köp någontig att servera mina gäster ?
3. _____ ?

Förslag tankar ?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Servering om 12 dagar

Inlägg av Drake »

Höj tempen i 2 dagar, kallkrascha hårt i 2 dagar med gelatin och tappa på fat och skaka i kolsyran så kan du servera på Lördag kväll! :D
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

12 dagar, då hinner du brygga en till. ;-)

1: Jäs 7 dagar till och höj temperaturen de sista två dagarna.

2: Kallkrash med gelatin 2 dagar. Tvångskarbonera 3 dagar.

3: Servera
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

OK, då kör jag med det.

Jag trodde sekundärjäsning och hela konceptet var en helig ko men tydligen finns de en liten genväg i nödens stund :-)

Tvångskarbonering för en Ale 3 dagar ger du receptet på den ?

Fredrik Å
Användarens profilbild
svensson.lu
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av svensson.lu »

På 12 dagar hinner du t.o.m. nästan att göra "o"lageröl.
En fullt utjäst öl, kallkrash och gelatin är nyckelfaktorerna.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jacon
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jacon »

Kolsyra får du på ett dygn i kyl. Se bara till att ha ett högt tryck.
SiCN
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av SiCN »

FredrikA skrev:OK, då kör jag med det.

Jag trodde sekundärjäsning och hela konceptet var en helig ko men tydligen finns de en liten genväg i nödens stund :-)

Tvångskarbonering för en Ale 3 dagar ger du receptet på den ?

Fredrik Å
Jag själv har sällan tålamodet att vänta i flera veckor efter att det har jäst klart. Jag har vid olika tillfällen testat lite med att låta ölen stå och visst, den blir klarare och får en något mera homogen smak men smakar din öl anus när du tappar den så kommer den inte plötsligt smaka bra efter 3-4 veckor heller.

Kolsyrejäsningen ska vara klar helt enkelt (och ja, man kan kolsyrejäsa både när man har kört med gelatin och kallkrash, tar bara någon dag extra) och då går det att njuta av ölen.

Läste på en beer-experiments bloggen att det i blindtest visat sig att det inte är så jättemånga som ens känner av smaken varesig den får "sekundärjäsa" eller ej. Begreppet sekundärjäsning är dessutom något missvisande. Det är ju inte mer än på sin höjd marginell jäsning som pågår och det kan du ha i primären också. Låt det bara stå 2-3 dgr extra efter att den har fått stabil densitet.

Jag kör primär (plus några dager extra på primären), kallkrash (ibland med gelatin om det blivit lite mycket jäst/humle) och fyller sedan på Corneliusfatet ihop med lite DME alt. lite ojäst vört och väntar i några dgr. Så fort trycket är stabilt så får jag och vänner dricka, så enkelt är det =)
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Hallloo, stort tack till era inlägg. Jäst skummet i jäskärlet har nu börjat försvinna så de närmar sig...

Enligt dagens plan och sammanfattning av era inlägg börjar kallkrash i morron, i med gelantin på lördag sen på fat på måndag. Kolsyra måndag - onsdag 2 bar, onsdag till lördag ca 1.2 bar.

Fredrik Å

p.s Idag var de torsdag om någon undrar :-)
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Noja nu har processen gått vidare, fick ölen ned kyld och in med gelatinen. Tog ut några shampanje flaskor som jag satt socker i för kolsyre jäsning och lagring, sedan två keggar med 2 bars tryck (detta hände på måndagen). Ska på en arbets resa nu så jag minska trycket först på torsdag.

Detta var första gången jag använde gelatin får se hur de går, jag har haft problem med att få ölen att klarna tidigare men när de inte medför någonting negativt till smaken har jag inte orka satsa.

Den grumliga ölen brukar endast störa dem som brygde vin eller någo anna alkoholdryck :mrgreen: på 80-90 talet och de tror att de slår rakt på magen.

Ölen jäste annars ut till 1.017 och enligt planering skulle den bli 15, den hade helt klart slutat jäsa när jag kylde ner den så jag levede med de resultatet

Bra att kunna fråga andra bryggare när man behäver hjälp, här i skogen var jag bor finns de inte många bryggare att fråga...men många drickare :D

Jag berättar sen hur de gick med ölen när jag bjuder den till mitt älglag !
FredrikA
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av FredrikA »

Nojaa, usch va tung de käns...

Ölen var perfekt utom klarningen lyckades jag inte med, små disig god öl med bra smak !
Ska skaffa mig en ny kyllspirl, de går för långsamt att kyla ned ölen idag...60 liter 45 minuter... hoppas de orsaken till disigheten..

Tack för hjälpen !

Fredrik Å
Skriv svar