Har jag dödat jästen?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

emil_fh
Delmäskare
Delmäskare

Har jag dödat jästen?

Inlägg av emil_fh »

Hej,

Bryggde en amerikansk IPA på OG 1.056. Har stått och jäst i källaren vid en lufttemperatur på cirka 16 grader. Mätte till cirka 1.012, enligt recept ska FG hamna på 1.010.

Tog upp jäskärlet till rumstemperatur för att jäsa klart och torrhumla. Kokade en tygpåse, ståltråd och tyngd några minuter, la i humle och tyngd i påsen och stängde med stådtråden. Då jag varit i kontakt med sakerna så ville jag vara extra nogrann. Blandade chemipro OXI i varmt vatten och hällde försiktigt över de delarna jag varit i kontakt med, främst där ståltråden knytits. Blev en hel del spill på påsen. La sedan påsen i grönölen och stängde till.

Nu en dag senare är nivån i jäsröret helt jämn, verkar alltså inte vara någon aktivtet i kärlet. Det oroar mig lite då jag tidigare sett aktivitet i flera veckor. Märk väl att vörten var stått i jäskärlet endast en vecka totalt.

Kan den chemipro OXI som hamnade på påsen dödat jästen? Ska vara no rinse, men hade lite högre koncentration än vanligt, och påsen samt humlen kan ha sugit upp en del. Såg någon länk som i header att chemipro OXI till skillnad från andra desinfektionsmedel inte dödar jäst, men länken fungerade inte så kunde ej läsa vidare.

Någon som har erfarenhet av liknande?

Tacksam för hjälp
emil_fh
Delmäskare
Delmäskare

Re: Har jag dödat jästen?

Inlägg av emil_fh »

Här är för övrigt länkens header:

"ChemiPro Oxy No-rinse steriliser. Active oxygenated steriliser which, unlike most steilising products, will not kill yeasts if..."
Användarens profilbild
Rocksolid
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Rocksolid »

Det är inte alls säkert att du hade kommit lägre än 1012 oavsett din behandling med torrhumlingen.
Jag tror din jäst lever och mår som vanligt. Men det kommer du märka när/om du ska kolsyra på flaska.
emil_fh
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av emil_fh »

Ja exakt. Tyvärr så är det lite sent att märka det när ölen är på flaska.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Kan aldrig tänka mig att detta skulle ha dödat jästen. Att du stannade på 1012 medan receptet sade 1010 är helt betydelselöst.
Peppen108
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Peppen108 »

Kan det vara så att ståltråden gör att locket in är tät. Kolsyran i grönölen och temperatur upp- och nergångar borde ju göra att det rör på sig lite.
emil_fh
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av emil_fh »

Så enkelt var det! Såg tätt ut, och locket satt på, men en liten glipa räckte. Tack
Skriv svar