Var är bananen?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Var är bananen?

Inlägg av joelholmquist »

Provade just mitt nya recept: En Stout jäst med veteölsjästen WLP300 Hefeweizen, som ska ge toner av nejlika och banan.
Jag gjorde en förkultur några dagar innan på spraymalt, bryggde min öl och satte på jäsning. Efter 3-4h började det jäsa fint i 21 grader. Kvällen efteråt jobbade jag med datorn i rummet och insåg att jag höjt rumstemp med 4 grader!! Stängde av element och gick ut. Sedan har det varit ca 20 grafer i rummet. Ny har den efter 12 dagar legat på 1.021 i 3 dagar....ok?!? Varför inte jäsa ut mer typ 13-14? jästen var ju så pigg? Och som sagt, väldigt diskreta banantoner. Vad hände? (God Stout med lite lagring dock)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Re: Var är bananen?

Inlägg av eric »

Det beror nog på att du var duktig och gjorde förkultur. Man behöver stressa jästen lite, dvs underpitcha, för att få fram banan.
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Var är bananen?

Ok?! Så nästa gång ska jag typ bara hälla i ett halvt rör för 10liter vört eller?

För i sådana fall måste man väl se till att jästen är färsk, så man inte åker på en mycket seg halvutjäsning ...eller ännu värre ingen jässtart alls :-s
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Du bör absolut fortsätta med förkultur för att försäkra dig om att jästen är pigg. Däremot är ett helt rör till tio liter i mesta laget.

Sedan verkar det märkligt att du fick så dålig utjäsning, något verkar skumt här...och det är ju inte bananen som är skum tydligen.
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Var är bananen?

Haha! ;-)

Jo, å andra sidan säger mitt BeerSmith, som jag precis kollade, att den skulle jäsa till 20? Så egentligen bara en pinne fel. Och mitt tänkta ABV är i stort sett korrekt. Men är det så att WLP300 inte vill jäsa ut mer än 1.020 eller har jag något spännande fel i receptet som påverkat? Tycker att jag piskade in lika mycket syre som vanligt.
Mitt tänkta recept -->
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Okej, det är ungefär 20 % specialmalt, då är det kanske inte så konstigt med dålig utjäsning.
Användarens profilbild
joelholmquist
Torrhumlare
Torrhumlare

Var är bananen?

Aah :-) så sant.
Gött! Frågetecken uträtade och nästa gång stressas jästen för mer ehh bananestrar ... vad de nu kan kallas för något ;-)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

joelholmquist skrev:Aah :-) så sant.
Gött! Frågetecken uträtade och nästa gång stressas jästen för mer ehh bananestrar ... vad de nu kan kallas för något ;-)
Isoamylacetat.
Skriv svar