Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Bonobo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 2015-10-09 12:07
Ort: Linköping

Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Inlägg av Bonobo »

Jag har aldrig tidigare bryggt belgisk öl men tänkte göra ett försök på en dubbel eller "quadrupel".
Jag behöver samtidigt resna lite i förrådet, följande malt finns.

Pilsner
Pale ale (marris otter)
Munich 25 EBC
Aromatic Munich
cara pale
cara pils
caramel 40L
caramel 90L
special B
choklad
rostat korn
vetemalt
havreflingor

pale maltextrakt
1 kg mörk kandidsocker

Humle:
Chinook
tettnanger
citra
columbus
centennial

Jäst kommer jag köpa och har då tänkt mig Belgian Abbey II (Wyeast 1762) då jag gillar Rochefort 8 och 10.
Jag vet att jag borde kunna göra en schysst öl av malten jag har hemma men jag tycker det är svårt med fördelningen i %.
T.ex. hur mycket kandidsocker kan jag ha i?
Då jag har braumeister 10L är max maltmängd 2,8Kg och jag vill helst ha 11L i jäsfatet samt få till en starkare öl runt 9 % abv.
Humle tänker jag att jag borde kunna använda chinook som bitter och tettnanger som smak?
Ni som har gjort lyckade mörka starka belgiska öl tidigare, hur skulle ni gjort?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Inlägg av Weinkeller »

I en mörk belgare hade jag gått på ca 10% socker. Blir inte OG tillräckligt högt av det så hade jag kompletterat med maltextrakt. Special B, Aromatic och lite chokladmalt kan vara trevligt att ha i tillsammans med pilsnermalt/pale ale. Många förespråkar bara basmalt och socker men jag tycker det kan bli ett intressantare och lite djupare/fylligare öl med specialmalter också. Sen giva av humle undviker jag i mörka belgare/dubbel för jag tycker det kamouflerar malt och jäst för mycket.
Och mäska lågt ~63C i 60-90min. Den jästen är inte den torraste belgaren men riktigt trevlig tycker jag också. Jäsning i 18C och höj någon grad per dag efter de första två dygnen.
Bonobo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 2015-10-09 12:07
Ort: Linköping

Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Inlägg av Bonobo »

Ja jag har nog tänkt att använda några specialmalter.
Special B, Armoatic och choklad låter intressant!
Special B är väl en typ av karamelmalt men hur är det med de ljusare karamelmalterna?
Passar det att ha i cara pale eller Karamel 40L också eller är det onödigt med special b i?

Special B har jag provat 5% i en amber ale vilket var väldigt påtagligt.
Så vad tror du om detta?
3 % special B
2 % choklad
5 % Aromatic
80 % pale ale eller pilsner
10 % kandidsocker
ev maltextrakt.

Lite chinook och tettnanger som bitterhumle, ca 30 IBU.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Inlägg av Judgecc »

Bild
Rochefort jäst.

Bild
Möjligtvis lite mindre special b o aromatic till detta. Blir att sänka till 2% styck nästa gång.
Chimay jäst.

Två recept som jag gillar..

Alla ingredienser är självklart avrundade för att ge jämna gram. Inget fjant med 1-2g hit eller dit.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Inlägg av Weinkeller »

Bonobo skrev:Ja jag har nog tänkt att använda några specialmalter.
Special B, Armoatic och choklad låter intressant!
Special B är väl en typ av karamelmalt men hur är det med de ljusare karamelmalterna?
Passar det att ha i cara pale eller Karamel 40L också eller är det onödigt med special b i?

Special B har jag provat 5% i en amber ale vilket var väldigt påtagligt.
Så vad tror du om detta?
3 % special B
2 % choklad
5 % Aromatic
80 % pale ale eller pilsner
10 % kandidsocker
ev maltextrakt.

Lite chinook och tettnanger som bitterhumle, ca 30 IBU.
Tycker det ser toppen ut. Själv hade jag nog tagit lite till av Special B och Aromatic men det är ju min personliga smak. Ditt recept ser välbalanserat ut.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Inlägg av ekstedt »

Rostad malt funkar bra ihop med Rochefort-jästen då den inte är så fenolisk (producerar inga fenoler alls enligt vissa), jag har bryggt flera mörka öl med rostad malt på den, senast här:

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... orter.html

Annars tycker jag det finns en viss risk att fenoler och rostad malt krockar en smula.
Bonobo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 2015-10-09 12:07
Ort: Linköping

Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Inlägg av Bonobo »

Weinkeller skrev:
Tycker det ser toppen ut. Själv hade jag nog tagit lite till av Special B och Aromatic men det är ju min personliga smak. Ditt recept ser välbalanserat ut.
Ja jag kommer nog köra på detta. Ska lägga in det i beersmith och laborera lite.
Blir det mycket extrakt för att få upp alkoholen kanske jag går upp en eller två % på specialmalterna.
Blir nog också pilsnermalten jag använder då jag tänkt brygga en imp stout senare i vinter med marris otter malten.

Tack för hjälpen!
Senast redigerad av Bonobo den måndag 2015-10-26 16:53, redigerad totalt 1 gång.
Bonobo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 2015-10-09 12:07
Ort: Linköping

Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Inlägg av Bonobo »

ekstedt skrev:Rostad malt funkar bra ihop med Rochefort-jästen då den inte är så fenolisk (producerar inga fenoler alls enligt vissa), jag har bryggt flera mörka öl med rostad malt på den, senast här:

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... orter.html

Annars tycker jag det finns en viss risk att fenoler och rostad malt krockar en smula.

Intressant! Chokladmalten är ju rostad så det borde funka fint då.
Bonobo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 2015-10-09 12:07
Ort: Linköping

Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Inlägg av Bonobo »

Judgecc skrev:Bild
Rochefort jäst.

Bild
Möjligtvis lite mindre special b o aromatic till detta. Blir att sänka till 2% styck nästa gång.
Chimay jäst.

Två recept som jag gillar..

Alla ingredienser är självklart avrundade för att ge jämna gram. Inget fjant med 1-2g hit eller dit.
Intressanta recept!
Kanske provar att också ha i caramunich eller liknande karamlemalt vid nästa mörk stark belgisk.
Men jag börjar nog med bara special B, choklad och aromatic och ser vart jag hamnar.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Inlägg av Judgecc »

Låter kanon gott.. Lycka till.
Bonobo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 2015-10-09 12:07
Ort: Linköping

Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Inlägg av Bonobo »

Hittade ett recept på en Rocheforth 8 klon som jag inspererades av också.
Så nu är ölen bryggd och receptet blev följande:

11L, OG 1,071

2,47 kg pilsnermalt 72,3 %
210 g Aromatic 6,2 %
160 g caramel 40L 4,7 %
100 g special B 2,9 %
100 g caramel 90L 2,9 %
30 g chocolat 1 %
340 g mörk cadi socker 10 % - Smältes ned i 0,5 L vatten och tillsattes sista 20 min i koket.

Mäskning
63 grader 30 min (skulle egentligen vara 62 grader)
68 grader 60 min
75 grader 5 min

Kok 80 min
20 g Tettnanger vid 75 min
10 g Tettnanger vid 30 min
5 g tettnanger vid 5 min
Protaflock och jästnäring vid 10 min

Den står och jäser i 21 grader och gjorde en förkultur några dagar innan med DME och jästnäring.
Jag har inte varit med om en så kraftig jäsning. Det känns verkligen bra det här :)
Jag kolsyrejäser på flaska och undrar hur mycket socker jag ska ha i per liter.
Tidigare har jag alltid haft i 7g/L men nu funderar jag på 9 g/L, är det för mycket?
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Inlägg av Judgecc »

Jag petade i nästan 13g/l för att uppnå 4co2.. Min chimay klon är riktigt riktigt smaskig så jag är nöjd.. Dock använder jag enbart champagne eller belgiska flaskor till hög kolsyrad öl..
Bonobo
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 27
Blev medlem: fredag 2015-10-09 12:07
Ort: Linköping

Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Inlägg av Bonobo »

Judgecc skrev:Jag petade i nästan 13g/l för att uppnå 4co2.. Min chimay klon är riktigt riktigt smaskig så jag är nöjd.. Dock använder jag enbart champagne eller belgiska flaskor till hög kolsyrad öl..
Ok, jag hade tänkt använda lagunitas/sierra nevada flaskor men läste på ett annat ställe att de är lite klena. Jag har även vanliga "long necks" så kommer nog köra på dem då. Men 9 g/l borde inte vara något problem då.
Skriv svar