Skåprensare - Mörk stark belgisk ale
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Skåprensare - Mörk stark belgisk ale
Jag har aldrig tidigare bryggt belgisk öl men tänkte göra ett försök på en dubbel eller "quadrupel".
Jag behöver samtidigt resna lite i förrådet, följande malt finns.
Pilsner
Pale ale (marris otter)
Munich 25 EBC
Aromatic Munich
cara pale
cara pils
caramel 40L
caramel 90L
special B
choklad
rostat korn
vetemalt
havreflingor
pale maltextrakt
1 kg mörk kandidsocker
Humle:
Chinook
tettnanger
citra
columbus
centennial
Jäst kommer jag köpa och har då tänkt mig Belgian Abbey II (Wyeast 1762) då jag gillar Rochefort 8 och 10.
Jag vet att jag borde kunna göra en schysst öl av malten jag har hemma men jag tycker det är svårt med fördelningen i %.
T.ex. hur mycket kandidsocker kan jag ha i?
Då jag har braumeister 10L är max maltmängd 2,8Kg och jag vill helst ha 11L i jäsfatet samt få till en starkare öl runt 9 % abv.
Humle tänker jag att jag borde kunna använda chinook som bitter och tettnanger som smak?
Ni som har gjort lyckade mörka starka belgiska öl tidigare, hur skulle ni gjort?
Jag behöver samtidigt resna lite i förrådet, följande malt finns.
Pilsner
Pale ale (marris otter)
Munich 25 EBC
Aromatic Munich
cara pale
cara pils
caramel 40L
caramel 90L
special B
choklad
rostat korn
vetemalt
havreflingor
pale maltextrakt
1 kg mörk kandidsocker
Humle:
Chinook
tettnanger
citra
columbus
centennial
Jäst kommer jag köpa och har då tänkt mig Belgian Abbey II (Wyeast 1762) då jag gillar Rochefort 8 och 10.
Jag vet att jag borde kunna göra en schysst öl av malten jag har hemma men jag tycker det är svårt med fördelningen i %.
T.ex. hur mycket kandidsocker kan jag ha i?
Då jag har braumeister 10L är max maltmängd 2,8Kg och jag vill helst ha 11L i jäsfatet samt få till en starkare öl runt 9 % abv.
Humle tänker jag att jag borde kunna använda chinook som bitter och tettnanger som smak?
Ni som har gjort lyckade mörka starka belgiska öl tidigare, hur skulle ni gjort?
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale
I en mörk belgare hade jag gått på ca 10% socker. Blir inte OG tillräckligt högt av det så hade jag kompletterat med maltextrakt. Special B, Aromatic och lite chokladmalt kan vara trevligt att ha i tillsammans med pilsnermalt/pale ale. Många förespråkar bara basmalt och socker men jag tycker det kan bli ett intressantare och lite djupare/fylligare öl med specialmalter också. Sen giva av humle undviker jag i mörka belgare/dubbel för jag tycker det kamouflerar malt och jäst för mycket.
Och mäska lågt ~63C i 60-90min. Den jästen är inte den torraste belgaren men riktigt trevlig tycker jag också. Jäsning i 18C och höj någon grad per dag efter de första två dygnen.
Och mäska lågt ~63C i 60-90min. Den jästen är inte den torraste belgaren men riktigt trevlig tycker jag också. Jäsning i 18C och höj någon grad per dag efter de första två dygnen.
Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale
Ja jag har nog tänkt att använda några specialmalter.
Special B, Armoatic och choklad låter intressant!
Special B är väl en typ av karamelmalt men hur är det med de ljusare karamelmalterna?
Passar det att ha i cara pale eller Karamel 40L också eller är det onödigt med special b i?
Special B har jag provat 5% i en amber ale vilket var väldigt påtagligt.
Så vad tror du om detta?
3 % special B
2 % choklad
5 % Aromatic
80 % pale ale eller pilsner
10 % kandidsocker
ev maltextrakt.
Lite chinook och tettnanger som bitterhumle, ca 30 IBU.
Special B, Armoatic och choklad låter intressant!
Special B är väl en typ av karamelmalt men hur är det med de ljusare karamelmalterna?
Passar det att ha i cara pale eller Karamel 40L också eller är det onödigt med special b i?
Special B har jag provat 5% i en amber ale vilket var väldigt påtagligt.
Så vad tror du om detta?
3 % special B
2 % choklad
5 % Aromatic
80 % pale ale eller pilsner
10 % kandidsocker
ev maltextrakt.
Lite chinook och tettnanger som bitterhumle, ca 30 IBU.
Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale

Rochefort jäst.

Möjligtvis lite mindre special b o aromatic till detta. Blir att sänka till 2% styck nästa gång.
Chimay jäst.
Två recept som jag gillar..
Alla ingredienser är självklart avrundade för att ge jämna gram. Inget fjant med 1-2g hit eller dit.
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale
Tycker det ser toppen ut. Själv hade jag nog tagit lite till av Special B och Aromatic men det är ju min personliga smak. Ditt recept ser välbalanserat ut.Bonobo skrev:Ja jag har nog tänkt att använda några specialmalter.
Special B, Armoatic och choklad låter intressant!
Special B är väl en typ av karamelmalt men hur är det med de ljusare karamelmalterna?
Passar det att ha i cara pale eller Karamel 40L också eller är det onödigt med special b i?
Special B har jag provat 5% i en amber ale vilket var väldigt påtagligt.
Så vad tror du om detta?
3 % special B
2 % choklad
5 % Aromatic
80 % pale ale eller pilsner
10 % kandidsocker
ev maltextrakt.
Lite chinook och tettnanger som bitterhumle, ca 30 IBU.
Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale
Rostad malt funkar bra ihop med Rochefort-jästen då den inte är så fenolisk (producerar inga fenoler alls enligt vissa), jag har bryggt flera mörka öl med rostad malt på den, senast här:
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... orter.html
Annars tycker jag det finns en viss risk att fenoler och rostad malt krockar en smula.
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... orter.html
Annars tycker jag det finns en viss risk att fenoler och rostad malt krockar en smula.
Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale
Ja jag kommer nog köra på detta. Ska lägga in det i beersmith och laborera lite.Weinkeller skrev:
Tycker det ser toppen ut. Själv hade jag nog tagit lite till av Special B och Aromatic men det är ju min personliga smak. Ditt recept ser välbalanserat ut.
Blir det mycket extrakt för att få upp alkoholen kanske jag går upp en eller två % på specialmalterna.
Blir nog också pilsnermalten jag använder då jag tänkt brygga en imp stout senare i vinter med marris otter malten.
Tack för hjälpen!
Senast redigerad av Bonobo den måndag 2015-10-26 16:53, redigerad totalt 1 gång.
Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale
ekstedt skrev:Rostad malt funkar bra ihop med Rochefort-jästen då den inte är så fenolisk (producerar inga fenoler alls enligt vissa), jag har bryggt flera mörka öl med rostad malt på den, senast här:
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... orter.html
Annars tycker jag det finns en viss risk att fenoler och rostad malt krockar en smula.
Intressant! Chokladmalten är ju rostad så det borde funka fint då.
Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale
Intressanta recept!Judgecc skrev:
Rochefort jäst.
Möjligtvis lite mindre special b o aromatic till detta. Blir att sänka till 2% styck nästa gång.
Chimay jäst.
Två recept som jag gillar..
Alla ingredienser är självklart avrundade för att ge jämna gram. Inget fjant med 1-2g hit eller dit.
Kanske provar att också ha i caramunich eller liknande karamlemalt vid nästa mörk stark belgisk.
Men jag börjar nog med bara special B, choklad och aromatic och ser vart jag hamnar.
Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale
Låter kanon gott.. Lycka till.
Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale
Hittade ett recept på en Rocheforth 8 klon som jag inspererades av också.
Så nu är ölen bryggd och receptet blev följande:
11L, OG 1,071
2,47 kg pilsnermalt 72,3 %
210 g Aromatic 6,2 %
160 g caramel 40L 4,7 %
100 g special B 2,9 %
100 g caramel 90L 2,9 %
30 g chocolat 1 %
340 g mörk cadi socker 10 % - Smältes ned i 0,5 L vatten och tillsattes sista 20 min i koket.
Mäskning
63 grader 30 min (skulle egentligen vara 62 grader)
68 grader 60 min
75 grader 5 min
Kok 80 min
20 g Tettnanger vid 75 min
10 g Tettnanger vid 30 min
5 g tettnanger vid 5 min
Protaflock och jästnäring vid 10 min
Den står och jäser i 21 grader och gjorde en förkultur några dagar innan med DME och jästnäring.
Jag har inte varit med om en så kraftig jäsning. Det känns verkligen bra det här
Jag kolsyrejäser på flaska och undrar hur mycket socker jag ska ha i per liter.
Tidigare har jag alltid haft i 7g/L men nu funderar jag på 9 g/L, är det för mycket?
Så nu är ölen bryggd och receptet blev följande:
11L, OG 1,071
2,47 kg pilsnermalt 72,3 %
210 g Aromatic 6,2 %
160 g caramel 40L 4,7 %
100 g special B 2,9 %
100 g caramel 90L 2,9 %
30 g chocolat 1 %
340 g mörk cadi socker 10 % - Smältes ned i 0,5 L vatten och tillsattes sista 20 min i koket.
Mäskning
63 grader 30 min (skulle egentligen vara 62 grader)
68 grader 60 min
75 grader 5 min
Kok 80 min
20 g Tettnanger vid 75 min
10 g Tettnanger vid 30 min
5 g tettnanger vid 5 min
Protaflock och jästnäring vid 10 min
Den står och jäser i 21 grader och gjorde en förkultur några dagar innan med DME och jästnäring.
Jag har inte varit med om en så kraftig jäsning. Det känns verkligen bra det här
Jag kolsyrejäser på flaska och undrar hur mycket socker jag ska ha i per liter.
Tidigare har jag alltid haft i 7g/L men nu funderar jag på 9 g/L, är det för mycket?
Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale
Jag petade i nästan 13g/l för att uppnå 4co2.. Min chimay klon är riktigt riktigt smaskig så jag är nöjd.. Dock använder jag enbart champagne eller belgiska flaskor till hög kolsyrad öl..
Re: Skåprensare - Mörk stark belgisk ale
Ok, jag hade tänkt använda lagunitas/sierra nevada flaskor men läste på ett annat ställe att de är lite klena. Jag har även vanliga "long necks" så kommer nog köra på dem då. Men 9 g/l borde inte vara något problem då.Judgecc skrev:Jag petade i nästan 13g/l för att uppnå 4co2.. Min chimay klon är riktigt riktigt smaskig så jag är nöjd.. Dock använder jag enbart champagne eller belgiska flaskor till hög kolsyrad öl..