Moedersbier

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Moedersbier

Inlägg av Drake »

Sitter och knåpar på ett recept på ett lättöl i stil med en Patersbier. Tanken är att jag ska bjuda på det under Skansenbryggningen den 28:e. Om det blir drickbart vill säga. :roll:
Tänkte att jästen (3787) skulle få spela förstafiol men vill ändå att det inte ska bli för blaskigt. Humle kommer genomgående att bli Saaz.
Mäska runt 73-74 grader har jag förstått ska vara ett av knepen man kan ta till men vad kan man göra mer?
En Patersbier ska ju inte ha för mycket restsötma så det är mitt största bekymmer. Hur kan man minska upplevelsen av restsötman? Vad balanserar den?
Visst kan man minska maltandelen ordentligt men risken är väl att det blir väldigt tunt då? Kanske är det helt enkelt fel öltyp att göra ett lättöl av?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Moedersbier

Inlägg av ekstedt »

Att mäska högt kommer inte ge dig extra sötma egentligen, däremot mer fyllighet. Också lägre alkoholhalt. Jag tycker inte du ska krångla till det för dig; kör ett ganska normalt maltschema, kanske med lite extra hög andel av münchnermalt eller liknande. Låt det sedan bli vad det blir; ett lättöl, och därmed säkerligen en smula blaskigt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Moedersbier

Inlägg av Drake »

Hmm, kanske ska köra på som jag tänkt då. Tack!
Skriv svar