Påverkan på kolsyra vid omtappning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

mholgers
Nybryggare
Nybryggare

Påverkan på kolsyra vid omtappning

Inlägg av mholgers »

Är nybörjare på detta. På min nu tredje sats missade jag att filtrera innan jag hällde upp i jäshinken. Ölet skall vilken dag som helst tappas på flaska. Ölet är betydligt mycket grumligare än de två tidigare satserna. Iofs tror jag att en del lägger sig med den ytterligare lagringen och jag personligen har inget emot ett grumligt öl bara det smakar bra. Men, då detta öl är tänkt att serveras till jul vore det kul om det såg "finklätt" ut. Det är också ett annat recept än tidigare så det ska kanske vara grumligt? Hur som haver. Min fundering är hur mycket kolsyran påverkas av en eventuell omtappning och filtrering innan buteljering och primning? Jag ser gärna ett färdigt öl med hyfsat hög kolsyra... Tänkte isåfall filtrera genom kaffefilter.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Re: Påverkan på kolsyra vid omtappning

Inlägg av Judgecc »

mholgers
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av mholgers »

Kan tyvärr inte göra det senare, kan inte kolsyra i efterhand. Men jag förstod inte riktigt i wikin hur ölet eventuellt oxiderar vid omtappning?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

All form av kontakt med luft leder till viss oxidering. Så när du tappar om till flaskningshinken kommer du att tillföra luft till ölet, förutsatt att du inte tappar om syrefritt. (ganska avancerat) Det beror såklart på hur mycket du "plaskar" med ölet.
Egentligen är detta inget att oroa sig för från början, men att filtrera ölet i kaffefilter, saftsil eller liknande är att utföra en kraftig oxidering.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Vad är det som säger att det blir ett grumligt öl bara för att du upplever det så just nu?
Har haft öl i mina första steg som klarnat rejält efter en tid i flaskan, så tiden kan hjälpa dig att få ett öl att se finklätt ut. Att det verkar grumligt har inte så mycket med receptet att göra, kan brygga 2 öl med samma recept där det ena är grumligt och det andra är klart, beroende på vilken jäst jag väljer...

Vet inget om din bryggprocess?
Hur ser receptet ut?
Helmalt, sats, extrakt?
Vad jäser du ölet med för jäst?
Vilken temperatur under jäsning?
Hur länge har du jäst ölet?

Risken när du filtrerar genom kaffefilter innan tappning är att du syresätter vörten för mycket = risk för oxidation = inge bra för ölet.
Vet du när det är ok att syresätta ölet?

Ok, du vill ha en fin öl till jul med bra kolsyra, tiden talar för dig, kallkrasch enligt Lindhs modell 5-6 dagar kan absolut ge dig ett bra utseende på ölet, fast du skriver att du inte kan göra det?
Ingen plats i kylskåp eller har du inte möjlighet att ge ölet 5 dagar extra efter jäsning med kallkrasch/gelatin?

Apropå kolsyra så styr du det i stort sett själv, mindre kolsyra = mindre socker vid tappning
Mer = tillsätt mer vid tappning enligt rekommendationer som du kan hitta överallt...eller fråga så får du svar!
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Att kallagra på flaska och skippa bottensatsen är ju en mer obrydd variant.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Ja eller att ställa ut sitt jäskärl. Täckt.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Danisch skrev:Vet du när det är ok att syresätta ölet?
Mr messerschmit vill bara påpeka att ölet aldrig ska syresättas, bara vörten.
Dessutom heter det inte finklätt eller klart, ska vi uttryck oss korrekt så är ölet blankt. ;-)

Mvh
Beeserwisser
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

@bee. Mysig du e. Lördags Bee i farten. [emoji6]
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

Bee skrev: Mr messerschmit vill bara påpeka att ölet aldrig ska syresättas, bara vörten.
Dessutom heter det inte finklätt eller klart, ska vi uttryck oss korrekt så är ölet blankt. ;-)

Mvh
Beeserwisser
Bra där WisserBeeser
Nämnde mest ordet finklätt för att Mholgers använde det men ähh, ska vi uttryck oss korrekt som du önskar kan vi väl lika gärna tala blankspråk och uttrycka oss korrekt, my bad ;)

Tillbaks till topic
Får Mholgers sämre kolsyra i sitt öl med en filtrering genom en kaffesil vid omtappning? (bortsett från risker med oxidering av ölet vid deta moment)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Danisch skrev: Får Mholgers sämre kolsyra i sitt öl med en filtrering genom en kaffesil vid omtappning? (bortsett från risker med oxidering av ölet vid deta moment)
Nej, det är möjligen en lägre kolsyrehalt och jästmängd i ölet efter kaffefiltret, men det ändrar inte ölets fysikaliska förmåga att lösa gas.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag har sagt det förut; jag är helt för att använda bra och korrekt terminologi, men vad det gäller blanka öl är jag beredd att göra ett undantag eftersom det är ett så dåligt begrepp. Ytor är blanka/matta, vätskor är klara/grumliga.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Gött, den där väntade jag på. Har alltid tyckt att det låtit lite överklassfånigt att kalla ett klart öl för blankt.
Användarens profilbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av J Andersson »

ekstedt skrev:Jag har sagt det förut; jag är helt för att använda bra och korrekt terminologi, men vad det gäller blanka öl är jag beredd att göra ett undantag eftersom det är ett så dåligt begrepp. Ytor är blanka/matta, vätskor är klara/grumliga.
Instämmer fullkomligt.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag ska väl erkänna att jag säger klart öl oftare än blankt, men man får väl hålla skimären uppe... Jag är för korrekt terminologi för att minska risken för missförstånd, men i detta fall är nog trenden att folk går mot att säga klart. Även om jag själv tycker att färdigt är bättre. ;-)
(Är det någon mer som tycker att ämnet lite går från trådstartarens initiala fråga?...)
Skriv svar