Mata jästen i stark vört med honung?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- joelholmquist
- Torrhumlare

Har ett Barleywine på G som under senaste dygnet gått från 1.104 till 1.072
Läste någonstans att när jästens effekt börjar dala kan man mata den med lite sött rakt ner i jäshinken. Ja undrar om man kan hälla i några dl honung?
Eller lägger det sig bara i en sötsliskig hög på botten som jästen inte äter av?
(Har räknat med detta extra tillägg av socker i receptet, så nåt sött skall iaf ner i hinken)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Läste någonstans att när jästens effekt börjar dala kan man mata den med lite sött rakt ner i jäshinken. Ja undrar om man kan hälla i några dl honung?
Eller lägger det sig bara i en sötsliskig hög på botten som jästen inte äter av?
(Har räknat med detta extra tillägg av socker i receptet, så nåt sött skall iaf ner i hinken)
Re: Mata jästen i stark vört med honung?
Jag hade nog väntat lite med att matat jästen i detta läge, kanske låtit den sjunka lite till för att inte stressa den. Kom ihåg att det är lämpligt att pastörisera honungen för att inte tillsätta ev. bakterier.
- joelholmquist
- Torrhumlare

Ok, är det vid något ungefärligt SG-värde jag ska tillsätta den pastöriserade Honungen eller vid någon ungefärligt intervall mellan jästlåsbubblen? Kan jag bli för sen med tillsättningen, så att jästen somnat?
jag måste verkligen lära mig mer om jäst. Litteraturköpsdags.
Jag vet inte riktigt vid vilket SG som man skall tillsätta jästen, men jag hade nog väntat till den närmade sig FG. Att den somnar är inte troligt, då hade ingen kunnat prima på flaska... Vad gäller litteratur inom detta ämne så är det nog boken "Yeast" som gäller.
- joelholmquist
- Torrhumlare

Ahh såklart
nu hade jag otur när jag tänkte igen.
Har faktiskt spanat in just "yeast"
Har faktiskt spanat in just "yeast"
Ett förslag som jag sprungit på många gånger är att mata efter krausen..
Är inte det typ när jästen börjar trappa ner?Judgecc skrev:Ett förslag som jag sprungit på många gånger är att mata efter krausen..
Jo när den största jäsningen är avklarad.. För att citera Jamil och gänget, keep chasing that yeast. Oftast menar dom med temperatur men när dom tex bryggde 120minute ipa är det en hiskelig mängd socker att tillföra.. Under många dagar och givor. Tänker du någonting negativt med sättet eller menar du att vi svarade likadant med andra ord? 
Att vi tänker ungefär likadant, eller ja precis likadantJudgecc skrev:Tänker du någonting negativt med sättet eller menar du att vi svarade likadant med andra ord?
[emoji1].
Va vi kan.
Nä men skämt åsido. Nu när detta recept imnehåller enkla sockerarter redan så kanske jästen kommer ha lite problem med utjäsningen. Jästen är väldigt glad över socker och kommer jaga dom enkla sockerarterna först, pga av att detta är enklare för dom att äta. Slipper bryta ner det. Vi kan se socker som efterrätt, om man låter jästen bryta ner och äta upp den vanliga vörten och sen tillför socker (efterrätt) när detta är avklarat så kommer utjäsningen garanterat bli hög.. Jag brukar tillföra en del socker i koket och ser inga problem i det. Men när jag gör 10+% öl vill jag mata åtminstone 1/3 socker i jäshinken..
Va vi kan.
Nä men skämt åsido. Nu när detta recept imnehåller enkla sockerarter redan så kanske jästen kommer ha lite problem med utjäsningen. Jästen är väldigt glad över socker och kommer jaga dom enkla sockerarterna först, pga av att detta är enklare för dom att äta. Slipper bryta ner det. Vi kan se socker som efterrätt, om man låter jästen bryta ner och äta upp den vanliga vörten och sen tillför socker (efterrätt) när detta är avklarat så kommer utjäsningen garanterat bli hög.. Jag brukar tillföra en del socker i koket och ser inga problem i det. Men när jag gör 10+% öl vill jag mata åtminstone 1/3 socker i jäshinken..
- joelholmquist
- Torrhumlare

Sådan här alkoholkraftig öl matad med massa socker är verkligen inget för en LCHF'are men man måste ju unna sig något extra ibland 
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Du kan se hela vörten som en förkultur för honungen. När väl jästen har gått igång och bubblat några dagar kan man hälla i mer socker/honung. Men det är viktigt att du pastöriserar honungen, den är annars antiseptisk och det är inte positivt för jästen.
Värmer du honungen mer än 80° när du pastöriserar kommer den inte att bidra med smak, bara jäsbart socker.
Värmer du honungen mer än 80° när du pastöriserar kommer den inte att bidra med smak, bara jäsbart socker.
Ämnade själv ha i honung i en brown ale som sattes i fredags.
Hittade någon info på nätet (hittar den inte igen) att tillsätta honungen utspädd/pastöriserad när jäsningen var i sin peak/high krausen och valde därav att tillsätta min redan efter ca 30 timmar när det bubblade som mest, blir oavsett spännande att se vad bidraget ger till slutprodukten, ca 250 gram till 18 liter i jäshinken bidde det...
Apropå boken "Yeast" så köptes den för 2-3 veckor sedan, mycket intressant må jag säga men har inte hittat något avsnitt ännu om att tillsätta honung under jäsningen, boken behandlar mer historik, sorter, biologi, jäsprocess, hantering, sätta en förkultur, återanvända jäst mm mm, jäkligt intressant som helhet, jag säger köp!
Hittade någon info på nätet (hittar den inte igen) att tillsätta honungen utspädd/pastöriserad när jäsningen var i sin peak/high krausen och valde därav att tillsätta min redan efter ca 30 timmar när det bubblade som mest, blir oavsett spännande att se vad bidraget ger till slutprodukten, ca 250 gram till 18 liter i jäshinken bidde det...
Apropå boken "Yeast" så köptes den för 2-3 veckor sedan, mycket intressant må jag säga men har inte hittat något avsnitt ännu om att tillsätta honung under jäsningen, boken behandlar mer historik, sorter, biologi, jäsprocess, hantering, sätta en förkultur, återanvända jäst mm mm, jäkligt intressant som helhet, jag säger köp!
- joelholmquist
- Torrhumlare

Härligt! Skall inhandlas
- joelholmquist
- Torrhumlare

Förresten, det där med att späda ut honungen...det vill jag helst inte göra. BeerSmith har ju räknat med koncentrerad honung tillsatt efter kok för att jag ska uppnå mitt tänkta ABV.
Får jag problem om jag häller 500g pastöriserad honung outspädd i mina 10 liter öl?
Får jag problem om jag häller 500g pastöriserad honung outspädd i mina 10 liter öl?