Egen trädgårdshumle?!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
magnda
Torrhumlare
Torrhumlare

Egen trädgårdshumle?!

Inlägg av magnda »

Har humle i trädgården som jag tagit som revor från mina föräldrars. Den har stått där i massor år. Oklart var den kommer ifrån. Nu kommer det i alla fall kottar. Går det att artbestämma såna här? Kan man använda all humle i öl? Förr i världen gjordes nog det då var man ju inte kräsen men frågan är hur bra ölet var? Alfasyra okänd såklart. Aromgiva? Torrhumling? Prova sig fram?! Äpplen kan ju en expert bestämma på utseende och smak. Finns humle experter som kan det? Eller ska man riva bort och sätta en känd sort? Julita gård en bit från mig här i sörmland har ju genbank med humle. De kanske kan ge bort några revor av gammal svensk brukssort?BildBild
aenima
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Egen trädgårdshumle?!

Inlägg av aenima »

Kan inte artbestämma men däremot kan jag säga att dom kottarna har passerat bäst-före datumet med marginal.

Nästa höst skulle jag rekommendera att plocka, torka och sedan göra humlete på dom. Känner du någon beska kan du i så fall använda det som bittergiva. Men att uppskatta alphasyran är svårt. Du får jämföra humlete gjort på kommersiell humle och försöka känna skillnaden i beska.

/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

För att vara lite petig så är arten inte så svår att bestämma; Humulus lupulus, d.v.s. humle.

Det är förstås sorten du är ute efter, och det troliga är väl att det är någon prydnadsvariant och då är den nog inte särskilt användbar i bryggning. Även om det skulle vara en förvildad humle som odlades fordom för ölbryggning så är dessa inte heller så mycket att hänga i granen för det mesta. Men du kan förstås testa.

Ska du ändå köpa och plantera något så finns det nog bättre sorter än gammal svensk brukshumle.
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

ekstedt skrev:För att vara lite petig så är arten inte så svår att bestämma; Humulus lupulus, d.v.s. humle.

Det är förstås sorten du är ute efter, och det troliga är väl att det är någon prydnadsvariant och då är den nog inte särskilt användbar i bryggning. Även om det skulle vara en förvildad humle som odlades fordom för ölbryggning så är dessa inte heller så mycket att hänga i granen för det mesta. Men du kan förstås testa.

Ska du ändå köpa och plantera något så finns det nog bättre sorter än gammal svensk brukshumle.
Tycker nog du skall prova !!!!
Jag har förgäves via botaniska trägården försökt att artbestämma min..men utan framgång. ( dom svarar inte på mailen på deras rådgivning)
Vet att den är ifrån Plantagen o nått rykte sa att de har haft en modell som finns i ölbryggarnas repertoar.... Northen brewer tror jag.
Skall om 3 dagar prova min öl gjord på endast egen humle...misstänker att den blir lite klen.
Läste lite för sent att svenskodlad humle har kassa jordförhållanden o därför krävs upp till 3ggr mängd humle som enligt receptet...som sagt läste detta försent.
( DETTA ÄR VAD JAG LÄST INTE VAD JAG VET)
Torka o lägg i frysen...blir ganska mycket volym gentemot vikt( dom jävlarna sväller när man torkar dom ..;) )

Tror nästa blir med nån känd humle(alfasyra) som bittergiva o sen egen som doft, smak...vi får se om 3 dagar.
Anders
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

ekstedt skrev: Även om det skulle vara en förvildad humle som odlades fordom för ölbryggning så är dessa inte heller så mycket att hänga i granen för det mesta. Men du kan förstås testa.

Innan man lite svepande dömer ut svensk humle ska man nog fördjupa sig lite i ämnet. Det kan kanske vara tvärtom vad gäller odling i Sverige. Under våren 2016 kommer intressanta svenska sorter vara tillgängliga för odling.

http://www.slu.se/sv/centrumbildningar- ... umleboken/

http://www.slu.se/sv/centrumbildningar- ... kulturarv/

http://www.slu.se/sv/centrumbildningar- ... ion-forum/

http://www.slu.se/sv/centrumbildningar- ... dla-humle/

https://www.liu.se/forskning/forsknings ... 81028?l=sv
Björn Petersson
Frema
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Frema »

Har testat med humle som hittades i smålandsskogarna doserade ca 50g till 10l och blev ett av mina godaste öl så här långt. Med mycket rejäl beska. Ingen aning om vad det var för sort det enklaste sättet att testa om det funkar är att stoppa in några kottar i munnen och tugga runt, känner man beska och kraftig humlesmak så fungerar det till öl är min erfarenhet :)
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Frema skrev:Har testat med humle som hittades i smålandsskogarna doserade ca 50g till 10l och blev ett av mina godaste öl så här långt. Med mycket rejäl beska. Ingen aning om vad det var för sort det enklaste sättet att testa om det funkar är att stoppa in några kottar i munnen och tugga runt, känner man beska och kraftig humlesmak så fungerar det till öl är min erfarenhet :)
IPA klass ?
Jag hade 46 gram till 5 liter....ingen direkt beska...svag men god smak...
Så det är nog skillnad på hemhumle o hemhumle-...;)
Många tycker det är nonsen/onödigt/fel mm att köra med egen humle...me not...
Frema
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Frema »

Har inte bryggt någon ipa än men många lager och stout, och jämfört med köpehumlen i samma mängd blev det mer humlesmak av den jag plockade själv. Speciellt bitterhumlen gav mer kräm, kanske hade tur med just den humlen och att den gick ifrån busken till grytan på mindre än ett dygn kanske gjorde skillnad.

Körde den i mikron några minuter i omgångar sen på en tidning ett dygn sen ner i grytan, det är säkert fel enligt många tyckare men ölet blev mycket bra. Och skulle det bli för dåligt utbyte är det lätt att dosera mer med något som är gratis man är ju smålänning ;)
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Varför körde du den i mikron?
Frema
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Frema »

Snabbtorkning.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ok, om du torkar den i en svamptork går det betydligt snabbare än med mikro och tidningspapper. Jag hade heller inte kört mikro...
Användarens profilbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Chabo »

Jag har nog gjort fel med torkningen
Lagt den på ett nät med en vanlig fläkt på lägsta snurr.
Så har den stått i 4-5 dagar...ett fönster i rummet så det e ju inte mörkt..
Kan detta vara förklaringen ?

Eller så har jag en mesplanta...
falke
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av falke »

Jag har en gammal lokal humleplanta som vi har skördat från i år. Vi har torkat i svamptork och sedan frusit in och planerar att använda den till en lager av pils-typ lite senare.
I vår planerar vi att plantera några av de de tre sorterna som LNU har valt om vi har möjlighet att få tag i dem. Dessutom ska vi plantera någon av de tyska sorterna som jämförelsematerial.
Tacksam om någon kan tipsa om plats där man kan beställa de svenska sorterna?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

assistredo skrev: Innan man lite svepande dömer ut svensk humle ska man nog fördjupa sig lite i ämnet. Det kan kanske vara tvärtom vad gäller odling i Sverige. Under våren 2016 kommer intressanta svenska sorter vara tillgängliga för odling.
Jag deltog själv i Julita-projektet för några år sedan och bryggde två versioner. Jag provade även ett flertal andra, lyssnade på projektledaren under ett förderag på SMÖF, samt har tagit del av synpunkter från folk som var med på utvärderingen. Så jag skulle nog säga att jag har fördjupat mig i ämnet.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Chabo skrev:Jag har nog gjort fel med torkningen
Lagt den på ett nät med en vanlig fläkt på lägsta snurr.
Så har den stått i 4-5 dagar...ett fönster i rummet så det e ju inte mörkt..
Kan detta vara förklaringen ?

Eller så har jag en mesplanta...
Nejdå, jag gjorde likadant förut men om man blåser för hårt på humlen trillar lupulinet ut ur kottarna och lämnar ett gult pulver på golvet.
Skriv svar