Men eftersom jag inte vill ockupera hela köket utan hade hellre bryggt ute i garaget
så hade jag behövt hjälp med hur jag ska bära mig åt för att göra detta.
Har en mängd frågor men den första är:
1. Finns de nån form av kokplatta eller induktionsplatta som passar bra till detta för nån/några hundringar?
Sen till själva bryggsättet, har kollat på allt från krossad malt, okrossad malt och maltextrakt och även hela ölkit.
Men har kommit fram till att krossad malt med humle eller ölkit passar mig bäst.
Och eftersom jag gärna vill fortsätta med detta senare och kanske göra egna recept så är de kanske bäst att köpa egen malt o humle
då de oftast är billigare och man får så de räcker o blir över.
Har däremot märkt att det är väldigt svårt att hitta recept och liknande, och fattar inte hur man kommer fram till saker som:
Hur mycket humle, malt och vatten för att de ska bli bra och inte för mycket/för lite av något.
Eller vilken/vilka malt man ska ha, de få recept jag sett känns de som att de slängt in 10 olika malt sorter på känsla där en är av större procent och sen väldigt lite av de andra.
2a. Hur bär ni er åt för att hitta på egna recept? Hur vet man ungefär hur mycket man ska ha av allt?
Sitter ni bara och brygger 10 gånger och ändrar tills de blir bra eller de finns nån form av grundregel för att de inte ska gå rent åt helvete?
Har mest suttit och kollat på lite ljusare varianter av Ale och något jag märkt är att de ofta ligger totalt runt 4-5 kilo malt och runt 100-150g humle.
2b. Så finns de något sätt man räknar ut ungefär vad man ska ha av allt för att få fram den IBU man vill ha? Sen kan man bara välja lite malt som man vill eller hur funkar det?
Så säger att jag tar 4,7kg Pale Ale av Viking och 300g Vetemalt av Crisp
Sen 100g Cascade och 50g Citra bara för att hitta på lite.
Hur fan hade de blivit? Smakat rent för jävligt eller?
Har googlat som en jävla idiot i flera dagar, men kan verkligen inte hitta nån bra förklaring på hur man gör för att veta vad man ska och hur mycket man ska ha.
Känns som att de inte finns särskilt många recept eller bra info, kanske för att inte alla vill dela med sig av sitt perfekta recept?
Skulle verkligen hjälpa om ni kan hjälpa mig eller länka nån bra bok med instruktioner på själva ingrediens väljande och gärna lite fräcka recept man kan jämföra och mixa med!
Kan skriva min inköpslista med ifall ni har några invändningar eller synpunkter på den:
Saker från humle.se:
- Jäsrör 9kr
- Silställning 79kr
- Gummmibussning: 6kr
- Pumphävert: 149kr
- Star San 118ml: 79kr
- Hydrometer: 49kr
- Termometer: 49kr
Totalt: 420kr + 59kr frakt = 479 kronor
Kolla i stan och andra butiker i närheten:
- Kastrull på 20-30 liter
- Plasthink med lock på 20-30 liter (Kanske en på 5-10 liter med så man har nåt o jäsa ifall man inte vill koka 30 liter på direkten på skitöl)
Har hemma:
- Våg
- Mått (l, dl, ml)
- Durkslag/Sil (Lite grov silande innan duken kanske vore bra om man nu inte kör BIAB?)
- Slev o röra med
Extra ifall jag kör BIAB från maltmagnus.se:
- BIAB påse för malt 58x80cm 169kr
- humlekokpåse 2x8kr stycket
Totalt: 185kr