Brygga utanför köket billigt?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
xtsydlw
Satsbryggare
Satsbryggare

Brygga utanför köket billigt?

Inlägg av xtsydlw »

Hej, har funderat mer och mer på att brygga min egen öl för första gången.
Men eftersom jag inte vill ockupera hela köket utan hade hellre bryggt ute i garaget
så hade jag behövt hjälp med hur jag ska bära mig åt för att göra detta.

Har en mängd frågor men den första är:
1. Finns de nån form av kokplatta eller induktionsplatta som passar bra till detta för nån/några hundringar?

Sen till själva bryggsättet, har kollat på allt från krossad malt, okrossad malt och maltextrakt och även hela ölkit.
Men har kommit fram till att krossad malt med humle eller ölkit passar mig bäst.

Och eftersom jag gärna vill fortsätta med detta senare och kanske göra egna recept så är de kanske bäst att köpa egen malt o humle
då de oftast är billigare och man får så de räcker o blir över.

Har däremot märkt att det är väldigt svårt att hitta recept och liknande, och fattar inte hur man kommer fram till saker som:
Hur mycket humle, malt och vatten för att de ska bli bra och inte för mycket/för lite av något.
Eller vilken/vilka malt man ska ha, de få recept jag sett känns de som att de slängt in 10 olika malt sorter på känsla där en är av större procent och sen väldigt lite av de andra.

2a. Hur bär ni er åt för att hitta på egna recept? Hur vet man ungefär hur mycket man ska ha av allt?
Sitter ni bara och brygger 10 gånger och ändrar tills de blir bra eller de finns nån form av grundregel för att de inte ska gå rent åt helvete?

Har mest suttit och kollat på lite ljusare varianter av Ale och något jag märkt är att de ofta ligger totalt runt 4-5 kilo malt och runt 100-150g humle.
2b. Så finns de något sätt man räknar ut ungefär vad man ska ha av allt för att få fram den IBU man vill ha? Sen kan man bara välja lite malt som man vill eller hur funkar det?

Så säger att jag tar 4,7kg Pale Ale av Viking och 300g Vetemalt av Crisp
Sen 100g Cascade och 50g Citra bara för att hitta på lite.
Hur fan hade de blivit? Smakat rent för jävligt eller?

Har googlat som en jävla idiot i flera dagar, men kan verkligen inte hitta nån bra förklaring på hur man gör för att veta vad man ska och hur mycket man ska ha.
Känns som att de inte finns särskilt många recept eller bra info, kanske för att inte alla vill dela med sig av sitt perfekta recept?

Skulle verkligen hjälpa om ni kan hjälpa mig eller länka nån bra bok med instruktioner på själva ingrediens väljande och gärna lite fräcka recept man kan jämföra och mixa med!

Kan skriva min inköpslista med ifall ni har några invändningar eller synpunkter på den:
Saker från humle.se:
- Jäsrör 9kr
- Silställning 79kr
- Gummmibussning: 6kr
- Pumphävert: 149kr
- Star San 118ml: 79kr
- Hydrometer: 49kr
- Termometer: 49kr

Totalt: 420kr + 59kr frakt = 479 kronor

Kolla i stan och andra butiker i närheten:
- Kastrull på 20-30 liter
- Plasthink med lock på 20-30 liter (Kanske en på 5-10 liter med så man har nåt o jäsa ifall man inte vill koka 30 liter på direkten på skitöl)

Har hemma:
- Våg
- Mått (l, dl, ml)
- Durkslag/Sil (Lite grov silande innan duken kanske vore bra om man nu inte kör BIAB?)
- Slev o röra med

Extra ifall jag kör BIAB från maltmagnus.se:
- BIAB påse för malt 58x80cm 169kr
- humlekokpåse 2x8kr stycket

Totalt: 185kr
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: Brygga utanför köket billigt?

Inlägg av Drake »

Hmmm, jag tycker snarare att nätet svämmar över av ölrecept? Inga problem att hitta tusentals genom några minuters googling, dessutom finns det även receptbanker med hur många recept som helst, även på svenska.

Tycker du ska börja med att köpa en bok, exempelvis "Brygg ditt eget öl", den kommer att ge svar på alla dina frågor och dessutom att väcka fler. ;) Dessutom innehåller den många recept.

Som steg två är kanske att ladda ner ett bryggprogram om du ska göra egna recept.

Steg tre är kanske att jobba lite på att googla. :wink: :wink: :lol:

Kjell&co har induktionsplatta som funkar bra upp till batchstorlekar på ca 20-25 liter. Ibland säljs dom för halva priset, 300 ungefär. Biltema har en kastrull på 25 liter för en 5-hundring typ. Jag började med dom grejerna och en biabpåse och det blev bra öl. Körde också färdigkrossad i början och om du har möjlighet så köp dubbelkrossad så får du lite bättre utbyte. Om du väljer att köra biab vill säga, annars kanske det blir för finkrossat. Angående inköpslistan så tycker jag att du ska fundera på att sätta kranar på jäshinkarna istället så slipper du häverta. Finns lite olika skolor där men jag tycker det är betydligt lättare med kranar än hävert.
Glöm inte ett rengöringsmedel också, det är nästan viktigare än Starsan. PBW har funkat bra för mig. Saftsil har jag aldrig provat, men de flesta verkar hata den. :lol:
Testa ett annat sätt att sila bort druven istället, en whirlpool till exempel. (fast förmodligen behöver du en gryta med större diameter än Biltemas för att den ska funka bra. Jag kör med diptub och wp nu och 99% av druven blir kvar i kokgrytan.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Här är lite att börja med, allt från bryggtips för såväl nybörjare som riktigt avancerade, till recept som räcker till en livstids bryggning.

http://www.brewersfriend.com
http://www.lindhcraftbeer.com
http://brulosophy.com
http://beerrecipes.org/#sthash.pAATu2Yr.tGs65Wdt.dpbs
http://beersmith.com/beer-recipes/
http://olrecept.se
http://humle.se/punbb/viewforum.php?id=7
xtsydlw
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av xtsydlw »

Drake skrev:Hmmm, jag tycker snarare att nätet svämmar över av ölrecept? Inga problem att hitta tusentals genom några minuters googling, dessutom finns det även receptbanker med hur många recept som helst, även på svenska.

Tycker du ska börja med att köpa en bok, exempelvis "Brygg ditt eget öl", den kommer att ge svar på alla dina frågor och dessutom att väcka fler. ;) Dessutom innehåller den många recept.

Som steg två är kanske att ladda ner ett bryggprogram om du ska göra egna recept.

Steg tre är kanske att jobba lite på att googla. :wink: :wink: :lol:

Kjell&co har induktionsplatta som funkar bra upp till batchstorlekar på ca 20-25 liter. Ibland säljs dom för halva priset, 300 ungefär. Biltema har en kastrull på 25 liter för en 5-hundring typ. Jag började med dom grejerna och en biabpåse och det blev bra öl. Körde också färdigkrossad i början och om du har möjlighet så köp dubbelkrossad så får du lite bättre utbyte. Om du väljer att köra biab vill säga, annars kanske det blir för finkrossat. Angående inköpslistan så tycker jag att du ska fundera på att sätta kranar på jäshinkarna istället så slipper du häverta. Finns lite olika skolor där men jag tycker det är betydligt lättare med kranar än hävert.
Glöm inte ett rengöringsmedel också, det är nästan viktigare än Starsan. PBW har funkat bra för mig. Saftsil har jag aldrig provat, men de flesta verkar hata den. :lol:
Testa ett annat sätt att sila bort druven istället, en whirlpool till exempel. (fast förmodligen behöver du en gryta med större diameter än Biltemas för att den ska funka bra. Jag kör med diptub och wp nu och 99% av druven blir kvar i kokgrytan.

Haha jo visst går de, kan de vara så att humle.se inte har särskilt många olika sorters malt och humle?
Eller jag som kollade på fel recept, för när jag väl hittade ett bra recept så fanns inte ingredienserna nämligen :p

Gick mycket bättre sen när jag kollade på maltmagnus sida ihop med olrecept.se istället!

Vad tror du om att börja med detta recept? Enkelt och inte särskilt många olika ingredienser:
http://olrecept.se/jensen_jsning

Sen en http://maltmagnus.se/biab på 58x80
och några humlekokpåsar http://maltmagnus.se/index.php?route=pr ... uct_id=369

Tackar för länkarna!

Antar att det är denna bok du menar?
http://shop.humle.se/litteratur/laroboc ... tt-eget-ol

Tror jag drar ett text kok i köket på 5 liter och ser hur ölen blir, märkte att de blir lite humle över.
Så blir de bra så är de ju bara o köpa mer malt sen. Och känner man för att uppgradera så är de ju bara o köpa redig kastrull! :)

Rekommenderar du att köpa plasthink och borra eget hål för jäsrör och kran eller köpa färdigbyggt?
Dock kanske de är bättre o köpa en plasthink på 5-10 liter och sätta dit nu med mitt text-kok, sen kan jag hellre flytta över eller köpa nya om jag utökar till 30 liter :)
Hur stor kan jäshinken va som störst utan att påverka jäsningen vid 5 liters kok?

En sak till! Vad rekommenderar du istället för silduken med ställning?
Nån form av vanlig duk eller? Kanske hade en saftduk gått?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

En stark belgare är väl kanske inte det enklaste att börja med. Även om receptet ser enkelt ut så är det mycket som ska klaffa. Pitchrate, syresättning och jästemp måste vara rätt för att uppnå det man vill. Dessutom tror jag att det är bäst med flytande jäst även om det finns belgisk torrjäst. Dessutom hade jag nog haft i lite socker i den för att få ett torrare öl.

Om du absolut vill börja med en belgare så prova en Patersbier jäst med en Belgisk torrjäst.
Det var min första öl och jag blev förvånad hur pass bra det blev även om den naturligtvis hade gått att förbättra.

Jag har som sagt aldrigt använt någon sil eller saftduk. Kör en whirlpool och diptube istället eller låt druven sjunka ner under kranen och offra ett par liter. Humlen kan du ju sila bort med en bazooka exempelvis så slipper du jiddra med påsar. Eller kör med pellets, dom lägger sig på botten ihop med druven efter kylning.
xtsydlw
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av xtsydlw »

Drake skrev:En stark belgare är väl kanske inte det enklaste att börja med. Även om receptet ser enkelt ut så är det mycket som ska klaffa. Pitchrate, syresättning och jästemp måste vara rätt för att uppnå det man vill. Dessutom tror jag att det är bäst med flytande jäst även om det finns belgisk torrjäst. Dessutom hade jag nog haft i lite socker i den för att få ett torrare öl.

Om du absolut vill börja med en belgare så prova en Patersbier jäst med en Belgisk torrjäst.
Det var min första öl och jag blev förvånad hur pass bra det blev även om den naturligtvis hade gått att förbättra.

Jag har som sagt aldrigt använt någon sil eller saftduk. Kör en whirlpool och diptube istället eller låt druven sjunka ner under kranen och offra ett par liter. Humlen kan du ju sila bort med en bazooka exempelvis så slipper du jiddra med påsar. Eller kör med pellets, dom lägger sig på botten ihop med druven efter kylning.
Absolut inget måste med belgare, tog den endast för den såg simpel ut!
Har du nån annan som passar bra till förstakok så är de bara o länka.

Vad för tapp rekommenderar du för detta då?
Då jag inte tror denna plasttappen jag hittade duger till detta: http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... app-912-mm
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Varför skulle den inte duga? Den är ju till för jäshinkar. Enklast är väl att köpa en komplett 15-liters med kran och jäsrör.
Vad som är en bra nybörjaröl vet jag inte men ett tips är att köra en normalstark ipa med s-05 och att jäsa den svalt, under 20 grader minst de första dagarna. Helst 17-18 grader. En mindre bittergiva, en rejäl smakgiva och en ännu större aromgiva vid flame out. Kör med pa-malt och kanske lite karamellmalt, citra, cascade, amarillo eller liknande amerikansk humle. En sådan öl är svår att misslyckas totalt med. Eller en smash med bara PA och Amarillo, fortfarande en favorit men räkna inte med att få behålla den länge. :wink:
xtsydlw
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av xtsydlw »

Drake skrev:Varför skulle den inte duga? Den är ju till för jäshinkar. Enklast är väl att köpa en komplett 15-liters med kran och jäsrör.
Vad som är en bra nybörjaröl vet jag inte men ett tips är att köra en normalstark ipa med s-05 och att jäsa den svalt, under 20 grader minst de första dagarna. Helst 17-18 grader. En mindre bittergiva, en rejäl smakgiva och en ännu större aromgiva vid flame out. Kör med pa-malt och kanske lite karamellmalt, citra, cascade, amarillo eller liknande amerikansk humle. En sådan öl är svår att misslyckas totalt med. Eller en smash med bara PA och Amarillo, fortfarande en favorit men räkna inte med att få behålla den länge. :wink:
Tänkte mer för att koppla ihop med bazooka eller liknade :)

Har faktiskt kollat lite på IPA innan och var väldigt inne på det ett tag, men hittade inget bra recept haha.
Men får kika lite igen på det!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Aha, du menade kranen på kokkärlet. Biltema har rostfria kulventiler för en hundring. Skaffa en Weld-B-Gone också så är du hemma!
Går iofs att fulkoppla dom med Feltemagrejer men då blir det inte rostfritt.
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Har inget att tillägga vad det gäller utrustning men du kanske kan hänga på en annan bryggare som bor i närheten när han/hon brygger en gång. Det blev ju en del misstag de första gångerna som kunde undvikits om man hade haft någon som visat. Släng in en blänkare på den regionala delen här på forat så får du kanske napp.

Alltid kul att vara fler när man brygger :)
xtsydlw
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av xtsydlw »

Drake skrev:Aha, du menade kranen på kokkärlet. Biltema har rostfria kulventiler för en hundring. Skaffa en Weld-B-Gone också så är du hemma!
Går iofs att fulkoppla dom med Feltemagrejer men då blir det inte rostfritt.
Kanske nåt o fundera på tills senare så fall när jag köpt kastrull enbart för detta,
får väl köra nån kombo med påsar och sen lite fin filtrering med saftduk eller nåt nu under test-koket.
Pilsnerkokaren skrev:Har inget att tillägga vad det gäller utrustning men du kanske kan hänga på en annan bryggare som bor i närheten när han/hon brygger en gång. Det blev ju en del misstag de första gångerna som kunde undvikits om man hade haft någon som visat. Släng in en blänkare på den regionala delen här på forat så får du kanske napp.

Alltid kul att vara fler när man brygger :)
Har försökt kika lite, bor i östra delen av Skåne men kan inte direkt hitta nåt.

Vad är fel man brukar göra under första gången då? :)
Hjulbult
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Hjulbult »

Läs "Danisch" beskrivning, tredje inlägget i denna tråd:

http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=13&t=11473

Följ "Danisch" klockrena enkla beskrivning så borde det bli en bra förstabryggning.

//NJN
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

xtsydlw skrev:
Vad är fel man brukar göra under första gången då? :)
Är nog lättare att berätta vad man inte gjorde :wink:
Misstag kallas erfarenhet först när man slutar göra dom, men fram tills dess kommer du få ta del av många blivande erfarenheter. Stora som små.

Lycka till med din premiärbryggning.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Beskrivningen ovan är utmärkt, förutom vad gäller inmäskningstemperatur. 76 grader är avsett för en större sats. Biab med så lite malt som du tänkt ha kräver en lägre inmäskningstemp. Börja med ett par grader över tänkt mäsktemp och justera. Eller räkna ut det exakt i Beersmith.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

En sak jag ALLTID fått höra är...

Rengöring rengöring rengöring...och det har jag tagit fasta på, mitt kök har aldrig varit renare.
Dagen innan bryggning städar jag allt, skurar, och avslutar med en blomspruta full med Starsan som sprutas överallt.
Blomspruta är även bra under bryggdagen, duscha av händer och delar som kommer i kontakt med ölet, lägger även allt som är rengjort och som jag ska ha efter kylning i den hink jag tänkt jäsa i...full med desinfektionsmedel.
Jäsrör, slev, saftsil, mm mm hamnar där...

Sedan efter kylning och då man tar ett hydrometerprov så ska du ALDRIG hälla tillbaka innehållet i din kastrull, risk för kontamination och det åker i vasken.

Folk glömmer att ta prov innan kok och efter kok på Og och tappar då kollen på vad alkoholhalten kan tänkas bli?

Vi lyckades slå sönder vår hydrometer 1 gång, billig att köpa så har alltid en i reserv+extra mätrör.

Syresätta vörten inför jäsning skulle jag kunna tänka mig att man kan glömma, innan jästen ska i, vispa med lämplig slev/ballongvisp så mycket du kan och gärna längre än någon minut, jästen behöver syre, ju högre alkoholhalt, ju mer syre behövs.

Jag förordar att kyla vörten till ca 2 grader under tänkt jästemp, säg att du har 21 grader i det utrymme du tänkt jäsa, kyl till 19, tillsätt jästen, för tempen brukar öka rätt rejält i hinken första 2-3 dygnen, kan lätt öka 3-4 grader i hinken och planar då ut när du når ca 21 och jästen jobbar då bättre över sin cykel.

Överkok
Under koket ögat på just koket
Vi fick erfara när vi tittade bort i ca 20 sekunder att vi var på vippen att koka över och det blir en jäkla sörja.

Tillbaka till rengöring och saker som kommer i kontakt med ölet, se till att det är rent och desinficerat, alltid!

Notera tider och temperaturer under resans gång.

Njut o var glad, för när jag öppnade min första egenbrygda var jag som ett barn på julafton...hehe.

Prova ett bryggprogram, typ Beersmith
Jag tycker det är ovärderligt i min receptuppbyggnad, där kan man även lära sig att ställa in sin bryggutrustning och får rätt bra hum om vad man kan tänkas få ut i glaset i form av smak, färg, beska mm mm

Isolera kokkärl med ett liggunderlag för stabilare kok kan man behöva göra.
Vi mäskar i kylväska, även den isolerad med formskuret liggunderlag och tappar max 1 grad under den timmen vi mäskar.
Värn även mäskvattnet om du kör helmalt lite högre, säg en 7-8 grader över din tänkta mäsktemp, när du blandar i malten sänks tempen med 7-8 grader och det är lättare att snabbt hitta rätt temp på mäsken.
Om man inte kör Biab, då räcker det att värma vattnet ett par grader högre precis som Drake mycket riktigt påpekar.

Vi gick rätt snabbt ifrån torrjäst och gick över på flytande, jag tycker ölet smakar bättre med flytande, säger inte att torrjäst är fel, vi började första 4-5 bryggningar på det viset likt många andra, men det är ditt val. Ett extra paket torrjäst kan vara bra att ha hemma utifall att man "tappar bort" jäst paketet.

Vi som kör "hink I hink"
Man vrider på kranen fullt för tidigt och riskerar då att sätta igen maltbädden, har hört något om ett flöde 0.3-0.5 liter i minuten när man lakar.
Man "glömmer" att värma lakvatten under tiden man mäskar in, så när det är dags att laka står man där med kallt vatten...

Kyler man med egenbyggd kylspiral?
Låt den gå med i koket sista kvarten så desinficeras den automatiskt.

Allt för nu, mvh Danisch
Skriv svar