Hej!
Jag har nyligen börjat brygga mitt eget öl. Har skaffat mig Greg Hughes bok "Brygg ditt eget öl" med mängder av recept. De flesta är för 23 liter, men jag vill bara göra hälften. Och då får jag problem med mängden vatten/vätska. Jag tar "Julöl" (sid 151) som exempel.
I rubriken finns uppgiften "Vatten 32,5 liter".
Under "Till mäsken" står "Vätska 14 liter".
Under "Kokningen står "Vätska 27 liter".
Om jag halverar Vatten till 16,25 liter och drar bort halva vätskan för mäsken, 7 liter, så borde det bli 9,25 liter lakningsvatten. Men det stämmer inte med halva mängden vätska för kokningen, 13,5 liter.
Hur ska jag beräkna rätt mängd vatten för mäskning respektive lakning? Finns det något sätt att räkna om mängderna i receptet eller ska jag beräkna vatten i förhållande till kilo malt?
Eller kan det vara så att cirka 3 liter mäsknings/lakningsvatten stannar i malten?
Halvera recept
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Halvera recept
Bästa hälsningar
Anders BrewBird
Anders BrewBird
Re: Halvera recept
Jäpp! Så enkelt är det.
Ajdå. Då blev det nog för mycket lakningsvatten i julölen. Tack för svaret. Man lär av sina misstag.
Bästa hälsningar
Anders BrewBird
Anders BrewBird
Bra grund är 3L per kg malt för mäskning och sen laka med så mycket vatten som krävs för att komma upp i antal liter du ska koka med
Sen får man räkna med ca 4-5% bortkok, samt några liter som försvinner med böset i botten på koket, samt ca 3-4L med jästkakan.
Så i vårt fall så försöker vi koka 26L för att sedan få över 23 till jästunnan och sedan ett fullt fat (19L)
Sen får man räkna med ca 4-5% bortkok, samt några liter som försvinner med böset i botten på koket, samt ca 3-4L med jästkakan.
Så i vårt fall så försöker vi koka 26L för att sedan få över 23 till jästunnan och sedan ett fullt fat (19L)