Första ölet (extrakt)

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
mrbulle
Satsbryggare
Satsbryggare

Första ölet (extrakt)

Inlägg av mrbulle »

Ska snart sätta igång min ölbryggarkärriär, tidigare erfarenhet är dunderglögg och ett misslyckat vin.
Tänkte börja smått och ganska enkelt med en 12liters sats med extrakt. Småbarnsförälder så har inte riktigt tid att helmäska, just nu vill jag bara testa och se om jag lyckas, för liksom - hur svårt kan det vara? :roll:

Har laddat ner BeerSmith2 och allt är kaos i huvudet men lyckades ställa in att jag hade 15 liter kastrull och då blev det lite bättre..

Vill göra en IPA liknande öl (eller i alla fall något mellan pilsner och stout)
Följande "recept" har jag i smedjan:

1kg Dark Dry Extract
1kg Light Dry Extract
100g Cascade
12liter vatten
US-05

Humlar 25g/60min, 20g/30min, 25g/15min, 30g/5min.
Så långt allt bra?

OG: 1061
IBU: 67
Color: 21
ABV 6,1

Som jag förstått processen så ska jag koka vatten, i med malt, koka upp, i med humle, ta tiden, mer humle, när humlen har gått sin tid, kyla snabbt, ner i jäskärl, upp med vatten till 12liter, mäta OG, ner med jäst, vänta, göra sockerlag, ner i nytt kärl, ner i flaska, vänta, dricka.
Något väsentligt som jag missat?
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Första ölet (extrakt)

Inlägg av Danisch »

Kul att du är på G!

Om du önskar förenkla givor för humlen så kan du ex köra enligt följande: (avser tid kvar att koka)
60 minuters
15 min
0 min
Justera bara givor i beersmith för att få den Ibu du önskar i din Ipa...eller så kör du på ditt upplägg och testar annat en annan gång!
Samt spara/köp någon annan sorts humle ex simcoe/amarillo/citra, som du kan torrhumla med efter halva tiden i jäshinken typ 3-5 gram per liter öl i jäshink

Du skriver inget om rengöring och med vad du rengör, allt efter kok när du kyler är superviktigt att det är rent, vet inte hur du har gjort när du bryggt vin/dunderglögg?
Jag rekomenderar Starsan för desinfektion, det dödar typ allt på 2 minuter (förutsatt att man gjort rent utrustning innan med ex Pbw) och Starsan behöver inte heller eftersköljas, kolla lite på tuben ang starsan...

Jag brukar mäta OG innan och under/efter kok och sedan om jag behöver justera så gör jag så, eller så kör jag på det Og jag får och justerar i recept till nästa gång och provar igen...
Och när du har tagit ett prov på OG efter kylning, häll INTE tillbaka provet i jäshinken.

Annars är det bara fråga på allt eftersom nya frågor poppar upp!

Mvh Danisch
mrbulle
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av mrbulle »

PBW och Starsan är det som gäller hemma :)

Ja kanske enklare att köra de givorna du nämner.
En fråga relaterad till humlen där, den ligger i tills vörten är kyld, precis innan den åker ner i jäskärlet?
Har funderat på torrhumla men hade först tänkt att vänta tills nästa bryggd men kanske lika bra att köra med det nu också :)
Du skriver att den ska i efter halva tiden, hur vet jag när det är (utan att ständig mäta med hydrometern)?
Kan man höfta lite och säga att en vecka efter start så i med lite humle och låta det ligga med och mysa 3-4dagar?

Om man torrhumlar med pellets så kan man ju inte plocka upp dem efter sina dagar, utan då blir tappa om till sekundär?
Låter nästan som det är smidigare att köra kottar i påse som man kan dra upp när tiden är slut och låta allt klarna i primären.
För när det är dags för flaskning så blir det ändå att byta kärl eftersom jag behöver blanda i sockerlagen för kolsyra.

Danisch skrev:Kul att du är på G!

Om du önskar förenkla givor för humlen så kan du ex köra enligt följande: (avser tid kvar att koka)
60 minuters
15 min
0 min
Justera bara givor i beersmith för att få den Ibu du önskar i din Ipa...eller så kör du på ditt upplägg och testar annat en annan gång!
Samt spara/köp någon annan sorts humle ex simcoe/amarillo/citra, som du kan torrhumla med efter halva tiden i jäshinken typ 3-5 gram per liter öl i jäshink

Du skriver inget om rengöring och med vad du rengör, allt efter kok när du kyler är superviktigt att det är rent, vet inte hur du har gjort när du bryggt vin/dunderglögg?
Jag rekomenderar Starsan för desinfektion, det dödar typ allt på 2 minuter (förutsatt att man gjort rent utrustning innan med ex Pbw) och Starsan behöver inte heller eftersköljas, kolla lite på tuben ang starsan...

Jag brukar mäta OG innan och under/efter kok och sedan om jag behöver justera så gör jag så, eller så kör jag på det Og jag får och justerar i recept till nästa gång och provar igen...
Och när du har tagit ett prov på OG efter kylning, häll INTE tillbaka provet i jäshinken.

Annars är det bara fråga på allt eftersom nya frågor poppar upp!

Mvh Danisch
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Jag brukar torrhumla med pellets och efter en kallkrasch så ligger all humle kvar på botten. Tycker det är enklare att dosera sockerlag eller sockerbitar direkt i flaskorna och skippa en omtappning med risk för oxidering.
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Danisch »

60 min, 15 min, ja vilken giva du än pratar om ligger kvar i kärlet när du kyler din vört.
Jag och vårat gäng som brygger silar sedan av allt genom en saftsil ner i jäskärlet, brukar även låta kokkärlet stå ca 10 minuter efter vi kylt ner så det mesta av humlen lägger sig på botten innan vi silar av allt, finns även de som gör en sk whirlpool så att all humle hamnar som en kon på botten/mitten av kokkärlet och har tappkran monterad och behöver knappast saftsilen (tror jag).

Jästid, var ska man börja.
Vi kör ca 15-18 dagar och har i torrhumlingen efter ca 7-10 dagar så den får ligga i ca 1 vecka i kärlet, brukar normalt ta ett hydrometerprov när jag har i torrhumlingen för att se hur det jäst ut, so far har alla de 20-25 öl vi bryggt jäst ut på runt 1 vecka, sedan har vi låtit det stå 1-2 veckor till för att den boken jag köpte sa så...
Kommer du börja som många andra med torrjäst?

Syresättning av vört, endast innan jäsning vad jag lärt mig, annars försök undvik det genom hela kedjan, speciellt vid flasktappning för att undika oxidation = inte bra har jag hört :)
Vi brukar syresätta med en slev som vi vispar kraftigt i vörten med när vi väl silat av allt, ca 1-2 minuter, för att sedan ha i jästen och stänga locket, rullar därefter runt det lite för att blanda runt jästen (inte säker på att man behöver det?)

Torrhumling av ex en Ipa tycker jag ger en fräschare/friskare doft av ölet när man väl får njuta av det, gör lika/samma som Drake, fast vi tappar sedan över till nytt kärl och tillsätter en sockerlag där vi kokar upp ca 1 dl vatten med 50 gram socker (5g/liter färdig öl) och sedan tillsätter i ölet och rör runt försiktigt innan tappning, en tappning vi gör med en flaskfyllare vilket funkar smidigt tycker vi.
Från jäskärl till tapphink för vi över med en hävert.

Mvh Danisch
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Kottar drar väl med mer syre ner i vörten än pellets dessutom.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Drake skrev:Kottar drar väl med mer syre ner i vörten än pellets dessutom.
Hur menar du nu? I stamvört eller grönöl?

Jag antar att du menar vid torrhumling?
Om du torrhumlar vid rätt tillfälle finns fortfarande en del aktiv jäst som städar upp den lilla mängden syre som kommer i vörten.
Ett tankexperiment: Luft består av 78% kväve (inert gas) och 21% syre (1% övrigt). Låt oss säga att 1ml(1krm) luft kommer med i torrhumlingen och löser sig i vörten. Då är 210 ul (mikroliter) av det syre. Extremt lite. En kemist kan beräkna hur många molekyler det blir av det, jag kan, inte avogadros konstant utantill mm.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Drake »

Okejrå, jag är ingen kemist, men 210 microliter låter som en piss i Atlanten. Men faktum är ju att det hävdas det, kanske är det ytterligare en av dessa hembryggarmyter?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Alla får göra som dom själva vill, själv undviker jag onödiga processteg som jag inte känner gör någon skillnad i slutändan.
Kottar istället för pellets kan säkert ge en ytterst marginell skillnad, men det är inte något som jag känner av eller bryr mig om.

Många nojjar nog över saker som dom nog inte ens kan känna av i den färdiga ölen.
Jag går från andra hållet istället. Känner jag av saker jag inte vill ha i ett öl ändrar jag process/recept en sak i taget. "Don't fix it, if it ain't broken."

Torrhumling är en sak som jag aldrig haft problem med medans andra har haft det. Jag torrhumlar sällan med mer än 6g/l. Vilket inte blir särskilt mycket kottar jämfört med massiva IIPAs på 20g/l eller vad man nu valt.

Summa summarum, testa först ändra sen. Kottar används utan problem av en del.
Skriv svar