jäsproblem sekundärjäsning. ev feltänk

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

jäsproblem sekundärjäsning. ev feltänk

Inlägg av Karl R »

Hej

vi bryggde en ipa på wlp545 (beligan strong ale). Förkultur till denna. Detta för att sen jäsa en belgisk stark ale på kakan av belgo-ipan.

Efter 8 dagars jäsning överförde vi ipan till två sekundärkärl (för olika sorters torrhumling). Det visade sig dock att den bara jäst till SG 1020 vilket iallafall är 10 pinnar för lite, torrhumling får alltså vänta. Trodde dock att den skulle vara färdig på 8 dagar. Jästen var ungefär på utgångsdagum men betedde sig bra i förkulturen.

Jag har antagit att man kan låta jästen jäsa vidare i sekundären bäst man vill, eftersom det är jästen som är kvar i lösningen som gör jobbet, inte den som har bildat kakan på botten. Men så verkar det inte vara, båda de nya sekundärkärlen är helt stilla, jämn nivå i vattenlåsen. inget har hänt sen i torsdags (nu söndag). Vad har jag gjort för feltänk?

För övrigt så har den belgiska starka har passerat högkröjs och jäser på bra.

jag antar att jag räddar de två sekundärdelarna med us-05? eller kan jag möjligen hälla tillbaka lite kak-jäst från den nya kakan (med påfallande infektionsrisk)?

mvh
Karl
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: jäsproblem sekundärjäsning. ev feltänk

Inlägg av ekstedt »

Den skulle förmodligen ha stannat på 1020 oavsett.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Sedan så stämmer det inte att det bara är jästen i suspension som är aktiv, jästceller i det översta lagret av jästkakan kan också vara aktiva. Så det kan möjligtvis påverka utjäsningen något.
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

hmm, ok, tack

Det är en lurig jäst den där. Enligt whitelabs så bör den jäsa ut i vart fall till 80%, vilket skulle innebära till 1012. (från 1063). Men visst, det behöver ju inte hända

Angående jäst i suspension så borde en liten yta på botten, låt gå för att vara helt täckt med jäst, inverka på marginalen enbart, men nu sitter jag å gissar.

//karl
Skriv svar