Hej Alla bryggarvänner,
Jag började igen i våras efter ett långt uppehåll och gick direkt in för en BM20.
Jag har kört ca 10 batcher med lite varierande mäsktemeraturer
64+78, resp 52+63+72+78, och 6 kg malt med ca80-85% pale ale och resten lite varierande Vete & crystal eller municher.
Utan lakning får jag alltid ett OG på 1070-72 och det jäser ut på 14 dager till 1020 med US05
Med lakning nga pinnar lägre OG och FG.
Ska det vara så här? Jag vill ner längre känner jag på FG, kanske till 1015
Några tips??
/polarn
Lågt OG Högt FG?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Lågt OG Högt FG?
71% utjäsning är inom ramen för den jästen. Även om ett FG på 20 är lite högt. Prova att mäska lite kallare, använd mindre karamellmalt/crystal. Annars kan du testa WLP090 som ger en likande smakprofil som US-05, men jäser ut mer.
Du skriver inget om jästemperatur, provat att ställa kärlet lite varmare, samt ruskat lite på det för att få upp jästen i suspension igen?
Du skriver inget om jästemperatur, provat att ställa kärlet lite varmare, samt ruskat lite på det för att få upp jästen i suspension igen?
Jästemperatur oreglerad inomhus ca 23 grader, ska testa att skaka om.
Skulle en mäsktemperatur sänkning på 2 grader vara lämpligt?
Skulle en mäsktemperatur sänkning på 2 grader vara lämpligt?
Ser ju nu att du också kört 64°/78°C, då borde du få lite högre utjäsning än 71% kan man tycka.