Fatanläggning - nybörjarfrågor

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Fatanläggning - nybörjarfrågor

Inlägg av eric »

Hittade ingen sådan här post men tänkte att det var bra för lite nybörjarfrågor som är självklara för er som sysslat med fatöl en tid. Denna får gärna klistras för framtida bruk.

Till min fråga. Jag inskaffade några fat i somras och hade nu tänkt att tvångs-/snabbkarbonera genom skakning/rullning. Jag sysslar med denna aktivitet i rumstemperatur i min lägenhet. När jag läser av kolsyretabeller så är trycket varierande beroende på temperatur. Vilken temperatur avser man här? Är det temperaturen jag tvångskarbonerar i (rumstemperatur) eller serveringstemperatur? Jag antar det tidigare men jag blev osäker. Vill inte gärna trycka i för mycket kolsyra.

Min blogg: http://alnemar.com
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Re: Fatanläggning - nybörjarfrågor

Inlägg av niklas_n »

Har du inte superbråttom så rekommenderar jag inte denna metod, men visst funkar det. När jag har rullat in kolsyran så har jag höjt trycket till 2,5-3 bar och rullat tills det slutat pysa, ca. 8-10 minuter. Dagen efter brukar det vara bra mängd kolsyra. För mycket kolsyra är inget problem, bara släppa ut kolsyran låta det stå ett tag.
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Jag körde långsam karbonering första gången jag använde fat. Resten har jag tvångskarbonerat. Jag har inte märkt någon skillnad. Tempen avser temperaturen på ölet. Om fatet kommer från en kyl och håller 6 grader så är det den tempen du skall gå efter. Om fatet stått framme och håller rumstemp så skall du gå på den temperaturen. Så har iaf jag lärt mig. ;)
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Kanon! Tack för svar! En annan tanke var det här kring jämnviktstryck. Hur vet jag att kolsyresättningen är klar? Eftersom den utgående manometern endast visar trycket i luftfickan ovanför ölet vet man ju inte riktigt när det är klart för servering? Är det att smaka på ölet/lyssna på regulatorn (vid snabbvarianten) som gäller? Erfarenhet med andra ord? Eller finns det något annat sätt att se att man uppnått jämnvikt?

Mangefred
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Mangefred »

Om du stänger av regulatorn och väntar några timmar och trycket inte ändrat på sig så har du uppnått jämvikt.

Men smaka funkar det också. :)
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Mangefred skrev:Om du stänger av regulatorn och väntar några timmar och trycket inte ändrat på sig så har du uppnått jämvikt.

Men smaka funkar det också. :)
Nu när du säger det är det logiskt! Tack!

Ok, fråga nr 3, när vi ändå är igång. Jag har testkört systemet lite nu. Min setup är 1 m ölslang - 3 m sytråd - 1 m ölslang - Perlick kran med flödeskontroll. Det enda jag får ut ur kranen är skum. Jag har testat serveringstryck mellan 0,1 bar till 1 bar med samma resultat. Kan det ha att göra med att ölet håller rumstemperatur vid testkörningen? Några andra idéer?

BrewJack
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av BrewJack »

Jag kör med sytråd (ca 1.5 m) ända fram till min (party-)kran. Bara några cm ölslang för att ansluta kranen och det funkar bra. Kan det tänkas att expansionen i den relativt långa slangen efter sytråden gör att kolsyran frigörs och det blir skum. Bara en tanke.
niklas_n
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av niklas_n »

eric skrev:Kan det ha att göra med att ölet håller rumstemperatur vid testkörningen? Några andra idéer?
Ja, det är det som är problemet skulle jag säga. Sen räcker det med 10 cm ölslang på varje sida av sytråden.
Skriv svar