Hoppas på att någon vill hjälpa en rookie med att fatta hur jag ska läsa recepten på ölrecept.se ?
Jag tar ett exempel på en IPA som jag blev lite sugen på:
http://olrecept.se/ultima_ipa
Först har vi det där med de olika stegen,
Inmäskning, infusionsmäskning och utmäskning, med olika tider angivet:
0, 60 och 10.
Temp; 55, 67, 78 grader.
Vad är det som ska göras i de olika stegen, är det bara temperaturen som ska ändras?
Alltså i med all malt som står angivet i receptet, börja på 55 grader, sedan hålla 67 grader i 60 minuter, och därefter 78 grader i 10 minuter?
Sen har vi det där med humlen, där står det också angivet tid. Det är 5 olika humlesorter, och läst uppifrån och ner så är tidsangivelsen 60, 10, 0, 0, 0.
Är det så att det ska koka i 60, 10 resp. 0 minuter på respektive humlesort?
Eller är det så att de tre sorterna som det står noll på ska i direkt, den som det står 10 på efter 10 min och den som det står 60 på efter 60 minuter?
Till sist jäsningen, där är det 2 steg, Tid: 13 och 7. Gissar att det är 13 resp. 7 dagar som de olika jäsningarna ska pågå, dvs första jäsningen 13 dagar och därefter 7 dagar till med nästa omgång jäst?
Väldans massa frågor här, men jag tycker att man kan tolka det här med tider osv på två olika sätt, att det processen ska pågå i den tid som är angiven eller att den ska påbörjas efter angiven tid.
Hoppas att någon vänlig själ vill förklara detta för mig, hade varit grymt att kunna botanisera bland alla dessa goa recept.