Hjälp med fatta hur jag läser recept, Ölrecept.se

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
MrsCombat
Nybryggare
Nybryggare

Hjälp med fatta hur jag läser recept, Ölrecept.se

Inlägg av MrsCombat »

Hej!

Hoppas på att någon vill hjälpa en rookie med att fatta hur jag ska läsa recepten på ölrecept.se ?

Jag tar ett exempel på en IPA som jag blev lite sugen på:
http://olrecept.se/ultima_ipa
Först har vi det där med de olika stegen,
Inmäskning, infusionsmäskning och utmäskning, med olika tider angivet:
0, 60 och 10.
Temp; 55, 67, 78 grader.

Vad är det som ska göras i de olika stegen, är det bara temperaturen som ska ändras?
Alltså i med all malt som står angivet i receptet, börja på 55 grader, sedan hålla 67 grader i 60 minuter, och därefter 78 grader i 10 minuter?

Sen har vi det där med humlen, där står det också angivet tid. Det är 5 olika humlesorter, och läst uppifrån och ner så är tidsangivelsen 60, 10, 0, 0, 0.
Är det så att det ska koka i 60, 10 resp. 0 minuter på respektive humlesort?
Eller är det så att de tre sorterna som det står noll på ska i direkt, den som det står 10 på efter 10 min och den som det står 60 på efter 60 minuter?

Till sist jäsningen, där är det 2 steg, Tid: 13 och 7. Gissar att det är 13 resp. 7 dagar som de olika jäsningarna ska pågå, dvs första jäsningen 13 dagar och därefter 7 dagar till med nästa omgång jäst?

Väldans massa frågor här, men jag tycker att man kan tolka det här med tider osv på två olika sätt, att det processen ska pågå i den tid som är angiven eller att den ska påbörjas efter angiven tid.

Hoppas att någon vänlig själ vill förklara detta för mig, hade varit grymt att kunna botanisera bland alla dessa goa recept. ;)
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Hjälp med fatta hur jag läser recept, Ölrecept.se

Inlägg av ekstedt »

MrsCombat skrev:Hej!

Väldans massa frågor här, men jag tycker att man kan tolka det här med tider osv på två olika sätt, att det processen ska pågå i den tid som är angiven eller att den ska påbörjas efter angiven tid.
Det är alltid tid som någonting ska pågå som anges i recept. Angående jäsningen så ska du inte slänga i ny jäst; jag förmodar att sekundärjäsning syftar på omtappning till nytt kärl:
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2012 ... rring.html.

Den där receptsamlingen bygger på SHBF:s receptdatabas. Tyvärr finns det en massa fel i denna databas (och därmed på den sidan) så jag tycker det är tveksamt att använda den. De flesta recept är säkert bra, men exempelvis fattas ofta torrhumling, och även vissa specialingredienser som socker, kryddor och dylikt. I just det ipa-receptet kan man misstänka att torrhumlingen har försvunnit, annars blir det totalt knappt 10 g/l humle vilket är i minsta laget. Och en ipa ska torrhumlas.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

ekstedt skrev:Det är alltid tid som någonting ska pågå som anges i recept. Angående jäsningen så ska du inte slänga i ny jäst; jag förmodar att sekundärjäsning syftar på omtappning till nytt kärl:
http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2012 ... rring.html.

Den där receptsamlingen bygger på SHBF:s receptdatabas. Tyvärr finns det en massa fel i denna databas (och därmed på den sidan) så jag tycker det är tveksamt att använda den. De flesta recept är säkert bra, men exempelvis fattas ofta torrhumling, och även vissa specialingredienser som socker, kryddor och dylikt. I just det ipa-receptet kan man misstänka att torrhumlingen har försvunnit, annars blir det totalt knappt 10 g/l humle vilket är i minsta laget. Och en ipa ska torrhumlas.
Jag håller med om det och jag är lite förvånad att man från SHBF inte försökt göra något åt det då det är påtalats fler gånger och man väljer att ha databasen öppen. Ölrecept hämtar ju som bekant informationen och då blir man än mer intresserad av att den är rätt eller man borde vara det då man får det lite gratis så att säga (exponeringen på Ölrecept), så styrelsen... skärpning!

Jag hoppas man kommer fram till att man öppnar den för alla dvs. man kan ladda upp recept som man skapat själv. Men så länge föreningen och de som styr den är ointresserade till utvecklingen så kommer det inte att ske. Det är ju bara text så det kan ju inte handla om utrymme och om man då följer BeerXML så har man ju en form av standard också.

Oj, det vart något helt annat... fick jag gnälla igen (som jag brukar)
// Jonas
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Att styrelsen är ointresserad är jag inte säker på, men det kanske inte ligger högst på agendan. SHBF är en ideell förening, och sannolikt har de flesta som jobbar i styrelsen fullt med familj och ordinarie jobb. Så det krävs nog att man ligger på lite och tjatar på dem för att få något gjort i en enskild fråga. Och det är direkt kommunikation som gäller, att skriva i forumet räcker inte. Vad gäller receptdatabasen är det domarkommittén som är ansvarig så man mejlar lämpligen direkt till dem. Jag var på dem i samband med domarutbildningen och då var de faktiskt inte medvetna om att det fortfarande fanns fel. De behöver nog påminnas igen.

Jag håller f.ö. med om att receptdatabasen borde stängas tills felen är rättade.
MrsCombat
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av MrsCombat »

Tack för era svar, ska vara lite källkritisk innan jag ger mig på recept från databasen.
Nu känns det lite tydligare hur jag ska tänka när jag läser ölrecept.

Förövrigt en trevlig och förmodligen väldigt användbar blogg du har @Ekstedt, den kommer jag återkomma till.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

MrsCombat skrev:Tack för era svar, ska vara lite källkritisk innan jag ger mig på recept från databasen.
Nu känns det lite tydligare hur jag ska tänka när jag läser ölrecept.

Förövrigt en trevlig och förmodligen väldigt användbar blogg du har @Ekstedt, den kommer jag återkomma till.
Tack!

Vill du snabbt komma igång med en ipa föreslår jag att du börjar enkelt med dina två favorithumlesorter H1 & H2. Sedan gör du så här till 20 l:

Mäska 6 kg basmalt vid ~65 C i en timma, företrädesvis pale ale-malt.

Samla upp vört och koka i en dryg timma. Tillsätt humle enligt följande:

x g bitterhumle (med hög andel alfasyra), välj x så att du får önskad IBU
20 g H1 i 15-20 minuter
20 g H2 i 15-20 minuter
40 g H1 vid kokslutet
40 g H2 vid kokslutet
40 g H1 som torrhumling
40 g H2 som torrhumling

Jäs med någon lämplig torrjäst som exempelvis US-05.

Det här kommer ge en god ipa. Sedan kan du börja jiddra med detaljerna för att utveckla receptet i en egen riktning
* justera IBU
* byt ut delar av basmalten mot olika specialmalter; exempelvis karamellmalt
* justera humleschemat ovan
* testa olika humlesorter
* börja med olika humletekniker som exempelvis hop stand
* vattenbehandla med kalciumsulfat i koket i måttliga mängder (max 0,5 g/l)

Det roligaste med hembryggning tycker jag själv är att ta fram egna koncept/recept, jag har i princip aldrig använt andras recept mer än som inspirationskälla.
Skriv svar