Receptfundering
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
-
Jimmy Larsson
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 42
- Blev medlem: torsdag 2013-05-09 11:20
- Ort: Borlänge
Receptfundering
Jag har för avsikt att brygga något tungt och skulle vilja ha lite hjälp med receptet.
Tanken är en rejäl Imperial Stout som kryddas med vanilj, ancho chili, kakao bönor och ek som legat och dragit i bourbon (förmodligen Makers Mark).
Receptet ser ut såhär:
Beräknat OG: 1.083
Beräknat FG: 1.022
Beräknad IBU: 87
Malt:
5,00 kg Pale Ale Malt 2-Row (Briess) (6,9 EBC) (75,8 %)
0,45 kg Caramel 120L (236 EBC) (6,8 %)
0,45 kg Chocolate (Briess) (690,0 EBC) (6,8 %)
0,45 kg Rågmalt (Crisp) (5,9 EBC) (6,8 %)
0,25 kg Black (1500 EBC) (3,8 %)
69°c i 60 min
Humle:
55,00 g Magnum [12,00 %] - Boil 60,0 min
Jäst:
California Ale (White Labs #WLP001)
Planen är sen att dela upp batchen, där en blir utan kryddor och "go nuts" med en del på 5 liter.
Behöver hjälp och tips med hur mycket man kan tänkas tillsätta utav allt eller om man rent utav bör strunta i något.
Vanilj, kakao och ancho vill jag gärna ha rejält av utan att det blir för mycket.
Eken har jag tänkt tillsätta ca 2-3g/l som har legat och dragit i bourbon, utan att hälla med själva bourbonen.
Bör jag öka/minska något i maltväg eller skippa något helt?
All hjälp och alla tips är välkomna då jag inte gjort något liknande tidigare.
Tanken är en rejäl Imperial Stout som kryddas med vanilj, ancho chili, kakao bönor och ek som legat och dragit i bourbon (förmodligen Makers Mark).
Receptet ser ut såhär:
Beräknat OG: 1.083
Beräknat FG: 1.022
Beräknad IBU: 87
Malt:
5,00 kg Pale Ale Malt 2-Row (Briess) (6,9 EBC) (75,8 %)
0,45 kg Caramel 120L (236 EBC) (6,8 %)
0,45 kg Chocolate (Briess) (690,0 EBC) (6,8 %)
0,45 kg Rågmalt (Crisp) (5,9 EBC) (6,8 %)
0,25 kg Black (1500 EBC) (3,8 %)
69°c i 60 min
Humle:
55,00 g Magnum [12,00 %] - Boil 60,0 min
Jäst:
California Ale (White Labs #WLP001)
Planen är sen att dela upp batchen, där en blir utan kryddor och "go nuts" med en del på 5 liter.
Behöver hjälp och tips med hur mycket man kan tänkas tillsätta utav allt eller om man rent utav bör strunta i något.
Vanilj, kakao och ancho vill jag gärna ha rejält av utan att det blir för mycket.
Eken har jag tänkt tillsätta ca 2-3g/l som har legat och dragit i bourbon, utan att hälla med själva bourbonen.
Bör jag öka/minska något i maltväg eller skippa något helt?
All hjälp och alla tips är välkomna då jag inte gjort något liknande tidigare.
- Weinkeller
- Maltrostare

- Inlägg: 1359
- Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
- Ort: Linköping
Re: Receptfundering
Hamnar runt 8%. Känns som du har något större i tankarna. Lägg dig tex på OG 1,100 och FG runt 1,030. Tänk över jästvalet om du är ute efter en maltig och fyllig öl. Rekommenderar skotsk/engelsk jäst istället. Plus för rågmalt och endast bittergiva. Beträffande kryddor etc så kör på bara men lämna åtminstone hälften orörd.
-
Jimmy Larsson
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 42
- Blev medlem: torsdag 2013-05-09 11:20
- Ort: Borlänge
Re: Receptfundering
Tack för det!
Beställde det jag skrev upp tidigare idag så det är redan på väg, vafan jag provar tänkte jag.
Någon specifik jäst att rekommendera i så fall? Mangroove Jack´s - M07?
Du har rätt i att det är något tungt jag vill ha, kanske ska sikta på att tillsätta ca 0,75 kg ljust torkat maltextrakt för att nå 1.100. Det har jag hemma så det räcker
Kryddningen googlade jag runt lite på och bestämde mig för att testa lite olika.
Ölen kommer delas på tre, där ca 5 liter kommer bli okryddad och två olika 5 liters batcher kommer få ligga och gotta sig med:
#1:
- 45g Kakao
- 1 Vaniljstång
- 15g Bourbon ek (utan vätskan)
#2:
- 45g Kakao
- 1/3 Vaniljstång
- 1 Ancho chili
Beställde det jag skrev upp tidigare idag så det är redan på väg, vafan jag provar tänkte jag.
Någon specifik jäst att rekommendera i så fall? Mangroove Jack´s - M07?
Du har rätt i att det är något tungt jag vill ha, kanske ska sikta på att tillsätta ca 0,75 kg ljust torkat maltextrakt för att nå 1.100. Det har jag hemma så det räcker
Kryddningen googlade jag runt lite på och bestämde mig för att testa lite olika.
Ölen kommer delas på tre, där ca 5 liter kommer bli okryddad och två olika 5 liters batcher kommer få ligga och gotta sig med:
#1:
- 45g Kakao
- 1 Vaniljstång
- 15g Bourbon ek (utan vätskan)
#2:
- 45g Kakao
- 1/3 Vaniljstång
- 1 Ancho chili
Re: Receptfundering
Jag trodde inte man kan hälla i kakao, är det inte nästan rent fett? och att fett inte är bra att ha i ölen?
Dö inte okunnig!!
Re: Receptfundering
Några tankar och funderingar:
- hade övervägt Mangroves M44 (M07 ger en del estrar)
- hade lagt i så det var ca 10% rågmalt
- hade bytt ut svartmalten mot rostat korn (svartmalt är syrligt medans rostat korn ger mer rostad smak)
- vilket färgvärde kommer du upp i? Personligen tycker jag en imperial stout skall vara minst 80 ebc mörk, gärna mörkare
- dra upp ogt till 100
- i övrigt en enkelt, trevligt och intressant recept.
/Peter
- hade övervägt Mangroves M44 (M07 ger en del estrar)
- hade lagt i så det var ca 10% rågmalt
- hade bytt ut svartmalten mot rostat korn (svartmalt är syrligt medans rostat korn ger mer rostad smak)
- vilket färgvärde kommer du upp i? Personligen tycker jag en imperial stout skall vara minst 80 ebc mörk, gärna mörkare
- dra upp ogt till 100
- i övrigt en enkelt, trevligt och intressant recept.
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
-
Jimmy Larsson
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 42
- Blev medlem: torsdag 2013-05-09 11:20
- Ort: Borlänge
Re: Receptfundering
Jag läste på ett recept som "The Mad Fermentationist" hade på sin hemsida och han använde sig utav kakao, "Dutch Process High Fat Cocoa".jarin skrev:Jag trodde inte man kan hälla i kakao, är det inte nästan rent fett? och att fett inte är bra att ha i ölen?
Jag har aldrig provat tidigare så jag vet inte hur det blir, men tänkte att om han gör det så kan jag.
Uppskattas!aenima skrev:Några tankar och funderingar:
- hade övervägt Mangroves M44 (M07 ger en del estrar)
- hade lagt i så det var ca 10% rågmalt
- hade bytt ut svartmalten mot rostat korn (svartmalt är syrligt medans rostat korn ger mer rostad smak)
- vilket färgvärde kommer du upp i? Personligen tycker jag en imperial stout skall vara minst 80 ebc mörk, gärna mörkare
- dra upp ogt till 100
- i övrigt en enkelt, trevligt och intressant recept.
/Peter
- Jo jag satt och kikade på antingen M07 eller M44, men då är frågan hur pass mycket skiljer sig M44 ifrån WLP001?
- Nu är ju allt redan beställt, men kanske skulle ha gjort en lite kompletterande beställning då och byta ut svartmalten, syrligt är inget jag är ute efter, och beställt lite mer rågmalt.
- Kommer upp i 115 EBC enligt Beersmith. Svart ska det vara!
- Ökat OG är planerat.
- Det låter bra det!
Re: Receptfundering
Har använt M44 ett antal gånger men inte WLP001. Men jag tror att M44 är lite mer framåt i smakerna och inte lika neutral som WLP001. Kan ha fel, men M44 är en bra jäst.
Svartmalt ger den där syrligt brända kaffe smaken. Jag brukar personligen bara ha i 1.5-2% av den men jag är personligen känslig för just den smaken.
Lycka till!
/Peter
Svartmalt ger den där syrligt brända kaffe smaken. Jag brukar personligen bara ha i 1.5-2% av den men jag är personligen känslig för just den smaken.
Lycka till!
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
Re: Receptfundering
Jag tycker att 50g kakao nibbs per 10 liter de sista 5 minuterna i koket är en lagom dos.
-
Jimmy Larsson
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 42
- Blev medlem: torsdag 2013-05-09 11:20
- Ort: Borlänge
Re: Receptfundering
Antog att du syftade på samma sak som jag när jag skrev kakao, alltså i pulverform.jarin skrev:Jag trodde inte man kan hälla i kakao, är det inte nästan rent fett? och att fett inte är bra att ha i ölen?
Har kollat vidare på det där och det är såklart väldigt olika på tillverkare o.s.v. men det verkar vara tvärtom. Kakaopulver innehåller mindre fett än nibs.
Tar Kung Markattas kakaonibs och kakaopulver som exempel och då innehåller kakaonibsen 25% fett och pulvret 11%.
Nibs har jag dock hittat som innehåller uppåt 60% fett...
-
Jimmy Larsson
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 42
- Blev medlem: torsdag 2013-05-09 11:20
- Ort: Borlänge
Re: Receptfundering
Bryggde denna i söndags och det verkar lovande! OG blev 1.096.
Tappade ur ett prov idag, fyra dygn efter den bryggdes, och den har jäst ut mer än planerat. Den ligger på 1.020 nu, beräknat enligt Beersmith var ett FG på 1.031, får se vad den slutar på.
Den smakade kanon och alkoholen värmde bra utan att kännas spritig. Bör väl ligga någonstans runt 10% just nu då...
Den ska få jäsa klart sen tappas över som planerat, har dock inte bestämt än om det blir bourbon eller rom. Rom har jag hemma men bourbon måste skaffas...
Tappade ur ett prov idag, fyra dygn efter den bryggdes, och den har jäst ut mer än planerat. Den ligger på 1.020 nu, beräknat enligt Beersmith var ett FG på 1.031, får se vad den slutar på.
Den smakade kanon och alkoholen värmde bra utan att kännas spritig. Bör väl ligga någonstans runt 10% just nu då...
Den ska få jäsa klart sen tappas över som planerat, har dock inte bestämt än om det blir bourbon eller rom. Rom har jag hemma men bourbon måste skaffas...
Re: Receptfundering
Kul! Låt nu den ligga i jäshinken i några veckor till. Ingen brådska. Hur blev recepetet och vilken jäst valde du?Jimmy Larsson skrev:Bryggde denna i söndags och det verkar lovande! OG blev 1.096.
Tappade ur ett prov idag, fyra dygn efter den bryggdes, och den har jäst ut mer än planerat. Den ligger på 1.020 nu, beräknat enligt Beersmith var ett FG på 1.031, får se vad den slutar på.
Den smakade kanon och alkoholen värmde bra utan att kännas spritig. Bör väl ligga någonstans runt 10% just nu då...
Den ska få jäsa klart sen tappas över som planerat, har dock inte bestämt än om det blir bourbon eller rom. Rom har jag hemma men bourbon måste skaffas...
/Peter
En av medlemmarna i hembryggargänget Fear Wolf Brewery:
Blogg
Blogg
-
Jimmy Larsson
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 42
- Blev medlem: torsdag 2013-05-09 11:20
- Ort: Borlänge
Re: Receptfundering
Maltnotan blev som det var tänkt från början förutom att jag lade till lite DME. ´
På humlesidan fick jag fylla på med lite Mosaic då jag tydligen inte hade Magnum så det räckte hemma.
Jästen ändrade jag till Mangroove Jack´s - M44.
Såhär blev det:
Malt:
5,00 kg Pale Ale Malt 2-Row (Briess) (6,9 EBC) (75,8 %)
0,45 kg Caramel 120L (236 EBC) (6,8 %)
0,45 kg Chocolate (Briess) (690,0 EBC) (6,8 %)
0,45 kg Rågmalt (Crisp) (5,9 EBC) (6,8 %)
0,25 kg Black (1500 EBC) (3,8 %)
0,75 kg Ljust torkat maltextrakt
69°c i 60 min
Humle:
45 g Magnum [14,30 %] - Boil 60,0 min
10 g Mosaic [12,00%] - Boil 60,0 min
Jäst:
Mangrove Jacks - M44
Smakprovet lovade som sagt riktig gott.
Idag dränkte jag in 15 g ek och en vaniljstång i 1 dl bourbon som sak få ligga och dra tills dess att det är dags för att tappa om till nya kärl.
På humlesidan fick jag fylla på med lite Mosaic då jag tydligen inte hade Magnum så det räckte hemma.
Jästen ändrade jag till Mangroove Jack´s - M44.
Såhär blev det:
Malt:
5,00 kg Pale Ale Malt 2-Row (Briess) (6,9 EBC) (75,8 %)
0,45 kg Caramel 120L (236 EBC) (6,8 %)
0,45 kg Chocolate (Briess) (690,0 EBC) (6,8 %)
0,45 kg Rågmalt (Crisp) (5,9 EBC) (6,8 %)
0,25 kg Black (1500 EBC) (3,8 %)
0,75 kg Ljust torkat maltextrakt
69°c i 60 min
Humle:
45 g Magnum [14,30 %] - Boil 60,0 min
10 g Mosaic [12,00%] - Boil 60,0 min
Jäst:
Mangrove Jacks - M44
Smakprovet lovade som sagt riktig gott.
Idag dränkte jag in 15 g ek och en vaniljstång i 1 dl bourbon som sak få ligga och dra tills dess att det är dags för att tappa om till nya kärl.