För högt OG

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Skullflame
Nybryggare
Nybryggare

För högt OG

Inlägg av Skullflame »

Använder mig av hydrometer och har vid samtliga bryggningar mätt högre OG än förväntat, ca 0.010. FG har också varit högt, så alkoholhalten har blivit ungefär den förväntade. Testade med destilerat vatten igår och det visade 1.010. Kan jag anta att felet är konstant, eller varierar det med densiteten?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: För högt OG

Inlägg av Weinkeller »

Japp, i princip konstant. Mätonogrannheten från avläsningen lär vara större i såna fall.
Användarens profilbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare

För högt OG

Inlägg av ecmik »

Snurra på lite tejp och tyng ner hydrometern till nollan. Så får du klockren mätning varje gång utan att behöva korrigera ner siffran..
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Så länge man vet felet är det ju lugnt. Har en som visar 2pinnar för högt. 1018 är 1016.. Dåligt skalad då allt är i 2 steg. Men kör refraktometer under brygg och mäter enbart utjäsning med hydrometer. Där fattar jag nada med omvandling för refraktometer..
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

En annan variant är att inte mäta SG över huvud taget, det testade jag nyligen och det fungerade utmärkt. Var rätt skönt att slippa faktiskt.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... ejsar.html

Men jag kommer nog fortsättningsvis göra som tidigare och mäta OG & FG.
Skriv svar