Lite kolsyra när jag prime:ar på Corneliusfat
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Lite kolsyra när jag prime:ar på Corneliusfat
Jag har en fråga. Jag har bryggt öl i knappt ett år nu och tröttnade till slut på flaskhanteringen, köpte alltså två corneliusfat (19l) och allt tillbehör som behövs. Har nu haft totalt fyra öl på fat och det blir lite väl "hit and miss" vad gäller kolsyran jämfört när jag primar flaskor med socker.
Har ni några tips/råd till varför det inte blir någon bra kolsyra i Corneliusfat när jag prime:ar 19l öl med cirka 150g socker (häller i innan jag fyller fatet med öl för jag inbillar mig att det blandas bättre än om jag häller på sockret efter att fatet fylldes, om det nu spelar roll).
Tack på förhand!
Har ni några tips/råd till varför det inte blir någon bra kolsyra i Corneliusfat när jag prime:ar 19l öl med cirka 150g socker (häller i innan jag fyller fatet med öl för jag inbillar mig att det blandas bättre än om jag häller på sockret efter att fatet fylldes, om det nu spelar roll).
Tack på förhand!
Re: Lite kolsyra när jag prime:ar på Corneliusfat
Varför primear du ett Corneliusfat?
Mest för att jag vill att att min öl skapar sin egna naturliga kolsyra istället för att kolsyra med CO2-tub.
Vad skulle fördelen med det vara? Blir det någon skillnad?
Får för mig att det blir svårt att få helt klar öl på det viset. Om det nu är något att eftersträva?
Får för mig att det blir svårt att få helt klar öl på det viset. Om det nu är något att eftersträva?
Fördelen är väl om man har fullt i kylen och kan ställa sitt fat att kolsyrejäsa varmt. Sen slänga ner det i källaren för lagring.Drake skrev:Vad skulle fördelen med det vara? Blir det någon skillnad?
Det som sägs är dock att när man kolsyrejäser med socker ändå behöver få fatet tät, med lite kolsyre tryck.. Så ett sprut med tuben blir det ändå. Även när man serverar sen.
Sen snackas det väl alltid om skillnad i kolsyran beroende på socker/tvångskolsyra..
Detta är sånt jag luskat fram. Inte direkt insatt.
När kag trycksätter mina fat krävs det ofta att jag "puffar" på lite extra tryck för att locket ska sätta sig ordentligt. Om du primar med socker ökar trycket så långsamt, kanske en del av det läcker ut. Spraya med Starsan över locket, det ksn avslöja läckor.
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skickat från min D5803 via Tapatalk
Jo, det är väl ett av skälen. Kolsyrejäser jag så behöver jag inte hålla lika låg temperatur, med CO2-tub har jag dock förstått att det inte biter såvida det inte är kallt nog. Jag brukar iofs kika om det finns läckor genom att puffa i lite kolsyra men funderar om inte det möjligen skulle kunna vara boven i dramat också. Behövs inte syre för att bilda kolsyra? Trycker man i CO2 trängs väl luften undan eftersom det är tyngre än luft?
Skjuter direkt en till fråga: Varför blir det renare om jag inte kolsyrejäser med socker? Lite bottensats blir det väl i bägge fall och kan sedan tappas bort genom att dra ut första glaset och hälla bort?
Om man kallkrashar med gelatin så kan det vara svårt att få till kolsyra med primning, jag tror det är det som syftas på. Du kan läsa mer härSiCN skrev:Skjuter direkt en till fråga: Varför blir det renare om jag inte kolsyrejäser med socker? Lite bottensats blir det väl i bägge fall och kan sedan tappas bort genom att dra ut första glaset och hälla bort?
http://www.lindhcraftbeer.com/2015/08/blanka-ol/
Jag noterar även uppmaningen från Lindh så det inte blir frågetecken.
Obs: Det finns en stor risk att du inte får någon kolsyra alls i ditt öl om du använder denna metod, kolsyrning i fat rekommenderas och inte med primning på flaska! Jag kan inte hjälpa er om ni förstör eran öl med denna metod!
// Jonas
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Om du tvångskolsyrar kan du klarna ölen helt innan du kolsyrar, då har du ingen bottensats alls. Är du för nitisk med klarningen och ska kolsyrejäsa är risken att du måste tillsätta jäst för att få igång jäsningen igen, oftast inte men risken finns.
Om jag har förstått det rätt använder jästen syret för celluppbyggnad, finns det att tillgå används det. Men skulle jästen behöva syre hela tiden under jäsningen skulle det nog inte jäsa ut, jästunnan har inte mycket syre kvar efter några dagar, det finns kanske i vörten men inte i luftutrymmet. Jästen slutar att arbeta när trycket blir för högt, tror att det händer vid 2bar någonstans, inte för att syret tar slut. Släpper man trycket börjar det att jäsa igen.SiCN skrev:Behövs inte syre för att bilda kolsyra? Trycker man i CO2 trängs väl luften undan eftersom det är tyngre än luft?
Det jag inte helt och hållet förstår är varför det blir klarare öl om jag inte kolsyrejäser? Blir det inte lite partiklar kvar i ölen i alla fall? Vart tar det vägen om jag skulle kolsyrasätta med CO2-tub?
Förklarar lite kort vad jag brukar göra (ni som har kört med fat ett tag ser kanske direkt vart jag gör felet):
1.) Brygga ölet (primärjäsning).
2.) Häller 150g socker i ett väl rengjort fat.
3.) Fyller fatet med cirka 19l öl (iaf nästan upp till kolsyreröret) direkt från primärjäsningen.
4.) Förslutar tätt (dvs locket på och trycker i kolsyra från CO2-tuben för att kontrollera att det inte läcker).
5.) Ställer fatet i garderoben i ett hörn där det inte finns element eller liknande, dvs temp 21C cirka.
6.) Väntar .......
Förklarar lite kort vad jag brukar göra (ni som har kört med fat ett tag ser kanske direkt vart jag gör felet):
1.) Brygga ölet (primärjäsning).
2.) Häller 150g socker i ett väl rengjort fat.
3.) Fyller fatet med cirka 19l öl (iaf nästan upp till kolsyreröret) direkt från primärjäsningen.
4.) Förslutar tätt (dvs locket på och trycker i kolsyra från CO2-tuben för att kontrollera att det inte läcker).
5.) Ställer fatet i garderoben i ett hörn där det inte finns element eller liknande, dvs temp 21C cirka.
6.) Väntar .......
Du gör inget fel med faten.
Här har du anledningen: KALLKRASH.
Om du sedan också använder gelatin kommer du få en klarhet att jämföra med massproducerad lager.. I bästa fall.
Jag tycker det ger enorm skillnad och lägger gärna en vecka extra på vissa öl sorter. Om jag har tid.
Läs på lindhs blogg. Följ Falkens länk här i din tråd..
Här har du anledningen: KALLKRASH.
Om du sedan också använder gelatin kommer du få en klarhet att jämföra med massproducerad lager.. I bästa fall.
Jag tycker det ger enorm skillnad och lägger gärna en vecka extra på vissa öl sorter. Om jag har tid.
Läs på lindhs blogg. Följ Falkens länk här i din tråd..
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Du får ett kristallklar öl om du kallkraschar med gelatin, oavsett om du kolsyrejäser eller trycker i co2. Det går utmärkt att klarna tvångskolsyrad öl, så varför det inte skulle gå efter att du kolsyrejäst vet jag inte. Men du får nog kolsyrejäsa först innan du kallkraschar och klarnar ölen, annars blir det nog svårt.
Låt det bara ta tid så blir det nog hur bra som helst.
Låt det bara ta tid så blir det nog hur bra som helst.
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

Hur smakar ölet innan och efter priming?
Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Ungefär lika.Sebastian Berg skrev:Hur smakar ölet innan och efter priming?