Bästa folkölet på maltextrakt
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Bästa folkölet på maltextrakt
Jag gör ibland litet svagare öl runt 2-3% på bara maltextrakt och överbliven humle. Men det jag undrar nu är ifall ni har några recept eller annat som ni tycker är vettigt att göra folköl på? Vad ska man ha i? Hur ska man göra?
Jag är en hyfsat avancerad BIAB-bryggare, så ni kan vara tekniska i er utläggning ifall ni vill.
Jag är en hyfsat avancerad BIAB-bryggare, så ni kan vara tekniska i er utläggning ifall ni vill.
Re: Bästa folkölet på maltextrakt
Jag brukar öka en normal maltnota med 50% och köra partigyle. Då blandar jag första och och andra lakningen till två kok volymer med önskat OG.
Eller så kokar jag allt och späder 1/3 av vörten till dubbla volymen i jäshinken. Sen om jag vill justera beskan kokar jag lite humle i vatten och tillsätter avkoket i ölet efter jäsning.
Eller så kokar jag allt och späder 1/3 av vörten till dubbla volymen i jäshinken. Sen om jag vill justera beskan kokar jag lite humle i vatten och tillsätter avkoket i ölet efter jäsning.
Jag har rätt billig utrustning så vet inte riktigt ifall jag kan göra en partigyle på det.
Några recept du har som passar sig för mindre öl, session/folkisar?
Några recept du har som passar sig för mindre öl, session/folkisar?
Om du får plats med 6-7 kg i påsen går det lätt. Började själv med BIAB.
Annars har du ett rätt bra matöl med ett principrecept:
2,5kg Pale Ale
200g crystal 60
Mäska vid 70C
Humle för IBU 25
Aromhumle efter tycke
Späd till önskat OG typ 30-35Ö
Jäs med US-05 vid önskad tempertur. (lägre för renare)
Kolsyra till 2.5 volymer
2,5kg Pale Ale
200g crystal 60
Mäska vid 70C
Humle för IBU 25
Aromhumle efter tycke
Kolsyra till 2.5 volymer
Jag har gjort en mycket lyckad variant av detta receptet:
https://youtu.be/aWOcMUv-2LU
Jag använde engelsk jäst och engelsk och slovensk humle, och skalade upp receptet till og 1.037, och landade på 2.8% alkohol.
Jag använde engelsk jäst och engelsk och slovensk humle, och skalade upp receptet till og 1.037, och landade på 2.8% alkohol.
Tittar på det nu. Alltså man borde kolla mycket mer på basic brewing än vad man gör i vanliga fall. De är både sköna som personer men också det här receptet är klockrent som inspiration, om än att jag skulle nog göra det annorlunda.GurraG skrev:Jag har gjort en mycket lyckad variant av detta receptet:
Kan du skriva ditt fullständiga recept?
Satsstorlek 11 liter
Malt:
0.69 kg Maris Otter
0.69 kg carapils
0.34 kg engelsk karamellmalt 55 L
0.13 kg wienermalt
Humle:
7 g Magnum@60 min
10 g Celeia@15 min
10 g East Kent Goldings@1 min
Torrhumling med 16 g Celeia
Jäst: S-04
Mäskade vid 69 grader
Og: 1.037
Fg: 1.016
Abv: 2.8%
Ibu: 30
Srm: 9.3
Malt:
0.69 kg Maris Otter
0.69 kg carapils
0.34 kg engelsk karamellmalt 55 L
0.13 kg wienermalt
Humle:
7 g Magnum@60 min
10 g Celeia@15 min
10 g East Kent Goldings@1 min
Torrhumling med 16 g Celeia
Jäst: S-04
Mäskade vid 69 grader
Og: 1.037
Fg: 1.016
Abv: 2.8%
Ibu: 30
Srm: 9.3
Hmm, ville ju ha recpet på extrakt, för jag orkar inte med en hel bryggdag ifall jag bara ska göra folköl.
Men tack för de recepten jag fått än så länge, de ser väldigt fina ut.
Men tack för de recepten jag fått än så länge, de ser väldigt fina ut.
Re: Sv: Bästa folkölet på maltextrakt
Extrakt är inte så mycket svårare.Bee skrev:Om du får plats med 6-7 kg i påsen går det lätt. Började själv med BIAB.
2,5kg Pale Ale
200g crystal 60
Mäska vid 70C
Humle för IBU 25
Aromhumle efter tycke
Kolsyra till 2.5 volymer
I mitt fall blir det för 20l:
1.8kg ljus DME
Stöp 200g crystal 60 i 15 minuter
Koka, späd och Jäs på samma sätt som i citatet
Re: Sv: Bästa folkölet på maltextrakt
Vad tror du om att köra vienna istället för crystal 60L?Bee skrev: Extrakt är inte så mycket svårare.
I mitt fall blir det för 20l:
1.8kg ljus DME
Stöp 200g crystal 60 i 15 minuter
Koka, späd och Jäs på samma sätt som i citatet
Du kan stöpa med vad du vill, Vienna har jag inte använt men det är ju en smakgivare också.
Ett recept jag tänkt att köra är
500 gr maltextrakt ljud
500 gr candisocker från dansukker då jag för det allra mesta fått väldigt bra resultat från det sockret och knappt märkt av det mer än abv-höjning och färgförändring.
skulle väl tro att det blir runt 10L, kanske 12-13L, beroende på hur mycket vatten jag toppar upp med i slutet.
vad för överbliven humle jag än har, typ magnum och saaz
jäser med US-05
500 gr maltextrakt ljud
500 gr candisocker från dansukker då jag för det allra mesta fått väldigt bra resultat från det sockret och knappt märkt av det mer än abv-höjning och färgförändring.
skulle väl tro att det blir runt 10L, kanske 12-13L, beroende på hur mycket vatten jag toppar upp med i slutet.
vad för överbliven humle jag än har, typ magnum och saaz
jäser med US-05
50% socker? Whoa.
Jag brukar nojja över 15% i Belgare. Vet att 20% kan funka men som sagt brukar hålla mig runt max 12 och då till redigt starka belgare..
En folköl skulle jag mäska högt med pale/pilsner munich och nån god caramel malt.
Extrakt och caramel om inte allgrain.
Jag brukar nojja över 15% i Belgare. Vet att 20% kan funka men som sagt brukar hålla mig runt max 12 och då till redigt starka belgare..
En folköl skulle jag mäska högt med pale/pilsner munich och nån god caramel malt.
Det kan man absolut göra. Det är väl inte rekommenderat, men man kan göra sånt, beroende på vilket socker man använder. Candi av ok kvalité kan man använda mycket utav. Strösocker som är från betor är något som man aldrig skall befatta sig med, rörsocker av demererakvalité kan bli spritigt, candisocker brukar öljäst ta itu med helt ok.Judgecc skrev:50% socker? Whoa.
Dock kanske jag haft tur eller något, men det är min erfarenhet.
Varför vill man över huvud taget ha socker i en folköl???
Man vill väl ha så mycket smak som möjligt utan att höja alkoholhalten. Då är ju socker helt fel väg att gå.
Man vill väl ha så mycket smak som möjligt utan att höja alkoholhalten. Då är ju socker helt fel väg att gå.