Vattenmängd vid satslakning. (IPA-Traktor)
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Vattenmängd vid satslakning. (IPA-Traktor)
Hej
Jag och en vän är nybörjare med ett par maltextrakt bryggningar och en BIAB bryggning bakom mig. Haft uppehåll ett tag på bryggandet och glömt av en del saker som jag kanske borde skrivit ner.
Kommer till vårt nästa kok göra en helmaltsbryggd i satslakning i kylväska med Bazookascreen. Hade tänkt köra likt många amerikaner med mäskning ca en timme och därefter utmäskning i högre temperatur. Därefter rullande kok. Mer exakt hade vi tänkt brygga IPA-traktor (http://shbf.se/recept/Receptdb.php?subm ... hits_n=531 ) då jag försökt mig på den innan.
Min fråga rör vattenmängden. Om jag gör enligt ovan ska jag då köra utmäskning med samma volym vatten som absorberats av malten?
Är det något speciellt vi bör tänka på när jag kör denna metod till receptet IPA traktor?
Lessons learned från förra bryggningen av IPA-Traktor
1. Vid förra bryggningen (BIAB) fick vi en väldigt konstig bismak av jäst. Tror det berodde på att vi bara jäste i ett kärl för både primär och sekundärjäsningen.
Ändring kör separat kärl till sekundären.
2. Den gången använde vi oss av Jäst Safale S-04 istället för som i receptet Wyeast 1056.
Ändring kör Wyeast 1056 som det står i receptet.
3. Hade ingen tillgång till kvarn så vi försökte hjälpligt krossa den lilla mängden kristallmalt då det var den enda malten som vi inte köpte färdigkrossad. Kan ha blivit lite för fint krossat.
Ändring krossa i kvarn eller på annat sätt än stavmixer för att inte få för fin malt.
Jag och en vän är nybörjare med ett par maltextrakt bryggningar och en BIAB bryggning bakom mig. Haft uppehåll ett tag på bryggandet och glömt av en del saker som jag kanske borde skrivit ner.
Kommer till vårt nästa kok göra en helmaltsbryggd i satslakning i kylväska med Bazookascreen. Hade tänkt köra likt många amerikaner med mäskning ca en timme och därefter utmäskning i högre temperatur. Därefter rullande kok. Mer exakt hade vi tänkt brygga IPA-traktor (http://shbf.se/recept/Receptdb.php?subm ... hits_n=531 ) då jag försökt mig på den innan.
Min fråga rör vattenmängden. Om jag gör enligt ovan ska jag då köra utmäskning med samma volym vatten som absorberats av malten?
Är det något speciellt vi bör tänka på när jag kör denna metod till receptet IPA traktor?
Lessons learned från förra bryggningen av IPA-Traktor
1. Vid förra bryggningen (BIAB) fick vi en väldigt konstig bismak av jäst. Tror det berodde på att vi bara jäste i ett kärl för både primär och sekundärjäsningen.
Ändring kör separat kärl till sekundären.
2. Den gången använde vi oss av Jäst Safale S-04 istället för som i receptet Wyeast 1056.
Ändring kör Wyeast 1056 som det står i receptet.
3. Hade ingen tillgång till kvarn så vi försökte hjälpligt krossa den lilla mängden kristallmalt då det var den enda malten som vi inte köpte färdigkrossad. Kan ha blivit lite för fint krossat.
Ändring krossa i kvarn eller på annat sätt än stavmixer för att inte få för fin malt.
Re: Vattenmängd vid satslakning. (IPA-Traktor)
I vilken temperatur jäste ni?
Har väldigt svårt att tro att bismaker skulle komma från att ni inte tappar över till nytt kärl.
Tvärtom minskar ni risken för onödig syreexponering när ni bara jäser i ett kärl.
Har väldigt svårt att tro att bismaker skulle komma från att ni inte tappar över till nytt kärl.
Tvärtom minskar ni risken för onödig syreexponering när ni bara jäser i ett kärl.
För lång tid på jästkakan skulle nog kunna ge sådana bismaker, eventuellt i kombination med annan jäsningsproblematik. För två veckors normal ipa-jäsning borde det dock inte vara något problem. Men det där receptet anger hela fyra veckor totalt, så då kanske eventuellt...detta är bara en av flera konstiga saker i det receptet, den låga mängden humle en annan. Lesson learned, brygg inte efter det receptet, eller följ det åtminstone inte slaviskt.undefined skrev:I vilken temperatur jäste ni?
Nu var det några månader sedan men jag minns att jästemperaturen i källaren där jäskärlet stod var i högsta laget.
Minns också nu att humlesmaken blev alltför låg. Får tror jag får kompensera där och ev torrhummla lite.
Vill gärna göra samma typ av recept för att se om mina korrigeringar gör saken bättre innan jag går över till annat recept. Några tips på annat lätt repecept för IPA/APA eller DIPA?
Men min nybörjarfråga om vattenmängden, har ni några reflektioner där?
Minns också nu att humlesmaken blev alltför låg. Får tror jag får kompensera där och ev torrhummla lite.
Vill gärna göra samma typ av recept för att se om mina korrigeringar gör saken bättre innan jag går över till annat recept. Några tips på annat lätt repecept för IPA/APA eller DIPA?
Men min nybörjarfråga om vattenmängden, har ni några reflektioner där?
S-04:an i kombination med hög jästemp de första dagarna ger väldigt konstiga bismaker har jag märkt. Skulle tro att det var det främsta problemet. Jag har numera aldrig över 17-18 grader yttemp på kärlet de första dagarna och då blir det perfekt. Samma sak med 05:an men jag tycker nog att 04:an är ännu värre. Har aldrig tappat om till sekundär med en vanlig ipa och märker ingen skillnad om den står 2 eller 3-4 veckor.
Sedan jag skaffade en jäskyl så är det en ENORM skillnad på mina öl mot innan.
Sedan jag skaffade en jäskyl så är det en ENORM skillnad på mina öl mot innan.
2.5 ggr mer vatten i liter än du har malt i kilo. Dvs 3kg malt ger 3 x 2.5 = 7.5l vatten till mäsken. Resterande mängd vatten kör du till lakningen...
Lindh skrev:2.5 ggr mer vatten i liter än du har malt i kilo. Dvs 3kg malt ger 3 x 2.5 = 7.5l vatten till mäsken. Resterande mängd vatten kör du till lakningen...
så eftersom receptet är 34L vatten och totalt 7,05kg malt så blir det 7,05x2,5= 17,625L vatten till mäsken i 66 grader och resterande (34L-17,625L) 16,375L hettas upp till 78grader och läggs i efter 75min om jag förstår det rätt?
Ska kika på blocket efter en liten kyl eller frys att koppla min STC-1000 till
Precis så. Sen kan du välja att tömma bädden före lakning och om du vill dela upp lakvattnet i 1-3 delar pga utrymmesbrist i mäskkärlet eller för lite högre effektivitet.
Rätta mig gärna om jag har fel nu...?
Är de 34 literna batch size el boil size som avses i receptet?
Matade in maltnotor i Beersmith och körde "batchsparge" som inställning, dvs satslakning
För att jag ska hamna nära de 1059 i OG som receptet delger så behövde jag i runda slängar 33 liter före kok (har bryggt ca 18-20 satser och aldrig hamnat direkt långt ifrån det OG jag siktat på hitintills så jag bör inte hamna tokfel på det...hm?)
För att få ut kokvolym på de 33 liter jag fick fram mot rätt OG så behövs i runda slängar 40 liter vatten till satslakningen då malten binder runt 7 liter vatten som jag måste räkna av efter lakningen är klar.
Körde jag 34 liter vatten till lakningen fick jag i mina inställningar ut ca 27 liter innan kok och ett OG på 1074 mot de 1059 som det siktades mot.
Satslaka med 34 liter och späda med vatten innan/efter kok för rätt OG?
Är de 34 literna batch size el boil size som avses i receptet?
Matade in maltnotor i Beersmith och körde "batchsparge" som inställning, dvs satslakning
För att jag ska hamna nära de 1059 i OG som receptet delger så behövde jag i runda slängar 33 liter före kok (har bryggt ca 18-20 satser och aldrig hamnat direkt långt ifrån det OG jag siktat på hitintills så jag bör inte hamna tokfel på det...hm?)
För att få ut kokvolym på de 33 liter jag fick fram mot rätt OG så behövs i runda slängar 40 liter vatten till satslakningen då malten binder runt 7 liter vatten som jag måste räkna av efter lakningen är klar.
Körde jag 34 liter vatten till lakningen fick jag i mina inställningar ut ca 27 liter innan kok och ett OG på 1074 mot de 1059 som det siktades mot.
Satslaka med 34 liter och späda med vatten innan/efter kok för rätt OG?
Jag har använt mig av 34L totalt tidigare i BIAB körningen.
Har jag tolkat fel?
@Lindh?
Har jag tolkat fel?
@Lindh?
Du skriver att receptet är 34 liter vatten, vad betyder det? Vilket recept? Ett recept brukar ange batchsize (dvs volym i jäshink) och vilken mäsk/kokvolym du har är olika för alla bryggare. Din totala vattenmängd räknar Beersmith ut åt dig, kolla under fliken "volumes" i ditt recept.
Lättast är att räkna baklänges, dvs hur mycket vill du ha i jäshink och sedan plussa på alla förluster. Framlänges på 40l ser det ut såhär:
40 liter vatten totalt, 17,5l i mäskningen, 22,5l i lakningen
Malten tar ca 7l, kvar är 33l
Koket avdunstar 4l (?) och hop/trup tar 1l (?), kvar är 28l
Kylningen tar 4%, i jäshinken hamnar ca 27l.
Du ska aldrig spä före eller efter kok enligt recept utan bara om du hamnar fel eller har för små kastruller.
Lättast är att räkna baklänges, dvs hur mycket vill du ha i jäshink och sedan plussa på alla förluster. Framlänges på 40l ser det ut såhär:
40 liter vatten totalt, 17,5l i mäskningen, 22,5l i lakningen
Malten tar ca 7l, kvar är 33l
Koket avdunstar 4l (?) och hop/trup tar 1l (?), kvar är 28l
Kylningen tar 4%, i jäshinken hamnar ca 27l.
Du ska aldrig spä före eller efter kok enligt recept utan bara om du hamnar fel eller har för små kastruller.
Här finns en del bryggprogram som man kan ta hjälp av
http://shbf.se/wiki/index.php?title=Bryggprogram
http://shbf.se/wiki/index.php?title=Bryggprogram
// Jonas
OK ska kolla idag efter jobbet.
Receptet jag utgått ifrån är här: http://shbf.se/recept/Receptdb.php?subm ... hits_n=531
Receptet jag utgått ifrån är här: http://shbf.se/recept/Receptdb.php?subm ... hits_n=531