Utjäsning och dekoktion

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Utjäsning och dekoktion

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Testade att brygga en lager med dekoktion för några veckor sedan, rätt fiffig metod för att optimera konverteringen av stärkelse. Lakningen betedde sig helt annorlunda mot vad jag är van vid, draven släppte vörten med en gång. Men annars blev det inga överraskningar.
Och för en gångs skull lyckades jag att hålla OG nere och såg fram emot en öl på 4.3%. Nu visar det sig att trots idogt återanvändande av jästen (tror att det är 8-9 gången nu) har det jäst ut till 1.008 efter D-rasten. Då hamnade man på 4.7% ändå.

Jag ska tydligen inte få en lagom stark öl :lol:
Användarens profilbild
Patersbier
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Utjäsning och dekoktion

Inlägg av Patersbier »

Vilket dekoktionsschema använde du?
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

En variant på mitt gamla vanliga mäskschema.
25liter mäsk
55° 10min
64° 30min
8l mäsk med malt från mäsken värmdes till 70° 10min rast sen uppkok samtidigt som 55°/64°/72° rasten pågick.
72° 30min
samma procedur igen med 8l.
78°urlakning.

90min kok.

Jäser under tryck 0,5bar 1 vecka vid 10°
D-rast 16° i 5dagar fortfarande under tryck
sänker nu tempen med 1° morgon och kväll.

Enligt vad jag läst har jag nog alldeles för tunn mäsk, 4kg malt/25liter vatten, men det funkar för mig så jag klöddar inte :wink:
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Dekoktion som mäskmetod när du brygger lager rekommenderas!
Nu är ölen på flaska och jag är mycket nöjd med resultatet, har bryggt samma öl med vanlig stegmäskning innan men det här är en helt annan öl. Lager ska tydligen mäskas med dekoktion för att bli riktigt bra.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Själv har jag inte märkt någon skillnad på tre-, två- eller enstegsdekoktionsmäskning eller vanlig infusionsmäskning. Det betyder förstås inte att det inte fanns någon skillnad, men jag avvaktar nog ett Brulosohphy-aktigt experiment innan jag gör mig besväret igen.

Den enda påtagliga effekten har varit lite bättre utbyte än normalt, uppåt 80 % jämfört med mitt normala runt 70 %.
Skriv svar