Nybörjare(Vilken chock)

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Jockej
Nybryggare
Nybryggare

Nybörjare(Vilken chock)

Inlägg av Jockej »

Hallå.

Bild
En sådan ni ser på bilden ovan vart mitt första projekt och har nu ett par frågor.
1: Det står att jag direkt från mitt 30 l kärl ska tappa upp ölet på flaska och tillsätta socker i varje flaska.
Men kan jag göra så att jag tappar över ölet i ett annat kärl och där blandar i rätt mängd socker där i istället?

2: Det står "Lagra ditt öl på en plats med temperatur på 25 - 30°C i en vecka, placera dem sedan på en kall,
torr plats
"
Vad exakt betyder det? Ska jag behöva hitta plats för 23 l öl i kylen?

Mvh Jocke
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Nybörjare(Vilken chock)

Inlägg av Bee »

1: Ja, men undvik att plaska runt med ölen för att undvika oxidation. Häll i sockerlagen rör runt försiktigt.

2: Nej, det går bra på ett ställe med som bara har jämn temperatur. Men helst svalt. Som första öl så kommer ölet troligen inte räcka så länge och lagring är därför inte riktigt ett problem.

Försök att låta ölet stå minst två veckor från flaskning, det är svårt men det ångrar man aldrig.
Jockej
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Jockej »

Tack för ett snabbt och bra svar!
En lite fråga till bara, Det står "tillsätt en rågad tesked socker per 500 ml för lageröl och veteöl eller en tesked per 500ml
för alla andra typer.
"
Hur går jag tillväga för att blanda sockerlösning eller räcker det med att hälla i rätt mängd rent socker i kärlet?
Ska tillägga att det är En IPA jag "gör".

Mvh Jocke
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Denna är bra.
http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/
Annars brukar folk ha 4,5-5,5g socker per liter i Apa/Ipa om jag minns rätt..
Jockej
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av Jockej »

En lite fråga till :D
Köpte denna hävert http://www.partajshop.se/sv/artiklar/vin-ol-havert.html
Är det så att det innre eller det yttre röret ska var längre ner i den svarta hatten eller ska dom vara lika långa?
För jag får bara flyta på vattnet när jag testat att ha innerröret sticka ut lite längre.
Men då känns det som att man tappar lite av poängen med teleskop funktionen?

Mvh Jocke
Användarens profilbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Pilsnerkokaren »

Du får inte trycka på den svarta "hatten" för hårt på det större röret, då blir spalten för liten mellan "hatten" och röret och det tar en evighet att få över vad du nu vill häva över. Teleskopfunktionen är ju annars att "hatten" och det större röret ska nå ner till botten när det mindre når över kanten på fatet/flaskan/hinken :wink:
Skriv svar