Approximera abv från malt...typ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

androiders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Approximera abv från malt...typ?

Inlägg av androiders »

Hej!
Igår började jag min bryggning med att kasta hyfrometern i golvet så den gick i tusen bitar. Dvs. Ingen mätning av og/fg, dvs. Ingen aning om abv mm.

Men det slog mig att man borde kunna uppskatta alkoholhalten med maltmängd, vattenmängd och effektivitet typ, någon som vet hur? Flera av er kan säkert göra en hyffsad gissning bara genom att se på receptet men där är inte jag.

1400 g red x pale ale malt
9 l preboil
7 l i jäshink
Mäsktemp 65
Uppskattad effektivitet 65-70%

Tips och tankar mottages tacksamt :)

Mvh
Anders

Skickat från min LG-V500 via Tapatalk
Användarens profilbild
ErikT
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Approximera abv från malt...typ?

Inlägg av ErikT »

Detta är hämtat ur boken Ölbryggning skrivet av Svante Eklin och Håkan Lundgren:

Varje kilogram av de flest ljusa maltsorter innehåller potentiellt extrakt motsvarande cirka 300 grader Öchsleliter, normalt tillgodogörande är 70-95% beroende på lakningen.
Exempel:
Vi mäskar 5 kg malt, och får ut 25 liter vört med styrkan 51 grader Öchsle. Vi har tillsatt malt med extrakt motsvarande 1500 grader Öchsle ( 5*300=1500), och fått ut 1275 grader Öchsleliter. Verkningsgraden eller utbytet var 1275 genom 1500=85%.
Formel för beräkning av vörtstyrkan:
25 L vört
8 kg pale ale malt
8 * 0,85 = 6,8 * 300 = 2040 / 25 = 81,6 Öchsle
8 (Kg malt) * 0,85 (85% effektivitet vid mäskning) * 300 (maltextrakt i Öchsleliter) / 25 (volym vört) = 81,6 Öchsle avrundat till 81,5 Öchsle.

Bara att börja räkna.
Varje dag är början på en ny möjlighet!
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av claeseliasson »

Om jag förståtr dig rätt så har du 1400 gram pale ale malt? Till 7 liter ner i jäshink. Vid 70 % effektivitet så borde du ha Og 1.042. Typ. 1.039 vid 65%.
Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

androiders skrev:
Tips och tankar mottages tacksamt :)
Gå in på Brewersfriend och mata in receptet.
http://www.brewersfriend.com/homebrew/r ... alculator/
För mig stämmer det oftast tillräckligt bra för hemmabruk.

Du skriver 9L preboil och 7L i jäshink... De "saknade" två litrarna, är det avkoket eller är det vad du lämnar i grytan för att slippa druv och humlerester? På en så liten batch blir det ju rätt stor skillnad på att kontinuerligt späda och ha 9 liter i grytan vid kokslut och att låta det koka bort och ha 7 liter vid kokslut.

Brewersfriend säger OG 1.034 om du har 68% effektivitet och tillsätter vatten för att kompensera för bortkoket så du har 9L i grytan efter koket.
Om du har samma effektivitet men låter två liter koka bort och således har 7L kvar i grytan kommer OG landa på 1.044
Retsticka men ingen taskvört
androiders
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av androiders »

De två litrarna är avkok. Så 1044 verkar nog rimligt (om än lite lägre än önskat men det är en annan fråga).
Ska kolla mer på länken. Tack för svaren!

/Anders

Radhusgrillen
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Radhusgrillen »

androiders skrev:De två litrarna är avkok. Så 1044 verkar nog rimligt (om än lite lägre än önskat men det är en annan fråga).
Ska kolla mer på länken. Tack för svaren!

/Anders

Vet du att du brukar ha en effektivitet mellan 65-70% är det nog där du hamnar. Jag bättrade min lakmetod och höjde effektiviteten från just 68% till nästan 80%.

Under den vita knappen "More" (i det grå fältet där IBU, SRM m.m. finns sammanfattat) kan du växla från Plato till Specific Gravity för att få mer läsbara SG-värden..
Retsticka men ingen taskvört
Skriv svar