Bli en Beer Cicerone?

Prata om det mesta

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Bli en Beer Cicerone?

Inlägg av Falkens »

Jag såg det ordet och halkande in på Google och googlade lite och kom till den här sidan, http://cicerone.org Är det bara att göra det online? (jag vet att det inte är bara så bara men ni fattar....)

Vart lite nyfiken på själva grejen men har inte lust att köpa en massa onlinekurser bara för att kolla grejen. Är det någon som vet eller kan mer eller ja rent av gått kurs? Berätta gärna :-)
// Jonas
Gubbgôtt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Bli en Beer Cicerone?

Inlägg av Gubbgôtt »

Jag har faktiskt funderat på detta själv. Tror det är vanligare i t.ex. länder med en utbredd restaurangkultur, svenskar går inte så mycket på restaurang. Kolla restaurangskolor dock.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

Tack,

jag börjar få en bild av det... mycket google har det blitt :-)
// Jonas
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av VsX »

Nivå 1 är det "bara" att göra. Ett gäng multisvarsfrågor är allt man behöver klara för att bli "Certified Beer Server". Visst kan det vara kul att ha titeln, men jag tycker den saknar legitimitet i och med att den är så pass lätt att få. Känner mest att Cicerone är ett enkelt sätt att köpa sig till en fancy titel, vilket hör mer hemma i USA än här i Sverige. Vill du lära dig något vettigt, gå SHBFs domarutbildning istället.
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare

Inlägg av Falkens »

VsX skrev:Nivå 1 är det "bara" att göra. Ett gäng multisvarsfrågor är allt man behöver klara för att bli "Certified Beer Server". Visst kan det vara kul att ha titeln, men jag tycker den saknar legitimitet i och med att den är så pass lätt att få. Känner mest att Cicerone är ett enkelt sätt att köpa sig till en fancy titel, vilket hör mer hemma i USA än här i Sverige. Vill du lära dig något vettigt, gå SHBFs domarutbildning istället.
Jag är med på upplägget och hur vida Cicerone är en "fancy titel" eller inte vet jag inte då det är ganska tunga namn i industrin som gjort eller nått till den nivån.

Att man personligen tycker att det är fjantigt få stå för en själv, det är lite som att försvara sig när man hör "Varför brygga öl själv, det finns ju på bolaget!" Jag är inte ut efter en "fancy titel" och ja, det är ju också en sak man kan göra dvs. gå SHBFs domarutbildning men tyvärr så är den här föreningen allt annat än bra på att just samordna utbildningar. Jag tror det finns gott om intresse att kanske lära sig mer om smaker, felsmaker, bryggmetoder. Ja, det finns nog en himla massa till om man tänker till kring saken och då menar jag inte att alla ska bli domare utan man vill bredda sin kunskap. Säg inte att man nu ska gå på en ölprovning för det tror jag de flesta hembryggare gjort utan jag menar lite fördjupande saker (nä, jag är ganska färsk hembryggare så jag skulle inte kunna lösa det).

Ber om ursäkt om det vart ett svar som inte höl sig helt till ämnet men jag TROR och HOPPAS att SHBF kanske försöka få till lite fler kurser etc. och då kanske i olika steg då jag är säker på att folk vill bredda sig mer och då göra det tillsammans med andra. Det kanske finns kollektiv där ute som kan det här och vill göra det, kontakt styrelsen då så kanske man kan ta fram ett utredningsmaterial tillsammans.
// Jonas
Skriv svar