Hej gang!
Jag har tänkt mig att för första gången använda jäst för kolsyrejäsning. Jag har en imp stout på 12% som stått i ett franskt ekfat i ett par veckor nu.
Jag beställde med en förpackning Safbrew F2 i min senaste beställning. Utan att egentligen ha gjort någon efterforskning om den. I produktbladet från tillverkaren står det att den klarar >10%. Jag antar att den då borde fixa att kolsyrajäsa även min öl då?
Någon med erfarenhet som vill dela med sig av sina sådana? [emoji16]
Safbrew F2?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
JanneMannen
- Satsbryggare

Re: Safbrew F2?
Undrar samma sak för min Imp Stout fast den ligger på 18%. Skulle dock vilja tro att >10 innefattar 12 % minst
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Ja, man vill ju gärna tro det. Dock tycker jag 18 låter lite väl långt ifrån...
-
JanneMannen
- Satsbryggare

Ja det man önskat att de kunde vara mer specifika men det är ju säkert mycket som kan vara med och påverka, bara en sådan sak som hur pigg jästen är osv.
Lutar åt att köra på samma jäst som jag bryggde på. Den överlevde ju så här långt i alla fall
Lutar åt att köra på samma jäst som jag bryggde på. Den överlevde ju så här långt i alla fall
Jag jäste min imp stout med WLP028 till ett ABV på 11.8 %.
Till dessa 14 liter som flaskades tillsatte jag strax under 1 ml F2, som rehydrerades, och nu 3 månader efter flaskning är kolsyran helt perfekt.
Använde 4g socker per liter när jag primade då jag gillar en hyggligt låg kolsyrehalt i tunga stouts.
Till dessa 14 liter som flaskades tillsatte jag strax under 1 ml F2, som rehydrerades, och nu 3 månader efter flaskning är kolsyran helt perfekt.
Använde 4g socker per liter när jag primade då jag gillar en hyggligt låg kolsyrehalt i tunga stouts.
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Kul att höra!