Estrar

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Estrar

Inlägg av tomasharrysson »

Har bryggt 100 liter Pale Ale till ett bröllop, bryggt två 50 liters, använt samma jäst. Upptäckte nu när jag tappa över den ena till fat att den smakar lite estrar. Ölen kommer lagras 4 veckor, kommer någon av estrarn försvinna på den tiden?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Estrar

Inlägg av Bee »

Inte troligt, men vad är det för estrar du menar? Banan?

Du kan prova att blanda öl 50-50 i ett glas och smaka om det blir bättre. Isåfall kan du blanda batcherna.
Användarens profilbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Judgecc »

Eller så gör du en fuling. 100liter på 60-70pers nåt? De flesta dricker säkert vin. Börja med dina fina 50liter. Avsluta med dom sämre på nattkvisten. Skulle det vara att bees idé funkar så är det såklart bättre. Be nån vän som inte vet nåt om felsmakerna testa ett glas utan, ett glas 50/50 ett dåligt blint..
JanneMannen
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av JanneMannen »

Menar du attatt bara ena fatet smakar estrar? Om så gör som judgecc förslår tycker jag. Lite som att fulwhiskyn kommer fram på natten då ändå ingen känner någon skillnad. Annars låt någon provsmaka. Du kanske är onödigt petig nu när du vet att så många kommer att dricka. Kan få vem som helst att bli lite kräsen och orolig.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av tomasharrysson »

Hade med några flaskor jag tappat upp å bjöd några kompisar på den, sa inget om någon felsmak, de tyckte de va hur bra som helst, knappt att jag kände något själv. Så jag kör på!
Skriv svar