Recept..

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Rify
Satsbryggare
Satsbryggare

Recept..

Inlägg av Rify »

Detta blir mitt fjärde helmäsk och tidigare resultat har varit lite knarriga av olika anledningar. Har nu sedan mitt förra kok fixat en rejäl kastrull med värmeelement på 27l, kylspiral och till och med ett koniskt jäskärl. Den här gången skiter jag i att labba runt allt för mycket med temperaturer, humle och dylikt och försöker istället hålla det enkelt. Har nu setat och knådat på ett recept..

5 kg pilsnermalt
0.5 kg caracrystal wheat
Mäsk 66c i en timme

Kok 90 min

60 min Waimea 12 g (17.2)
20 min Citra 15g (12.5)
10 min Waimea 15g
7 min Citra 20g

Torrhumla 20g Citra c.a. 5 dagar efter avslutad jäsning. Dumpar först jästen genom kranen på det koniska kärlet, dvs, nästintill noll oxidering. Citran är kottar, osäker på om jag ska ha en humlestrumpa eller ej. Funderar på att även kallcrasha ölet, har även gelatin till hands.

O.G 1.063
F.G.1.015
ABV 6.4%
IBU 57.5

Lakar genom kranen på grytan med hjälp av min bazookascreen..

Vad tror ni? :D
bredsida
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Recept..

Inlägg av bredsida »

Öl är nästan bara vatten ... Tror du saknar vatten faktiskt :)
Rify
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Rify »

bredsida skrev:Öl är nästan bara vatten ... Tror du saknar vatten faktiskt :)
Vilken himla tur att du uppmärksammade detta. Skriver ner den lilla detaljen omedelbart. Nu var det riktigt nära att det bara blev en fasttbränd sörja i botten av kastrullen.. :wink:
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

avslutat bryggning 47 eller så precis. 45 av dem blev kassa så lita inte på mig... ;)

Du säger att du inte ska klydda m humle och liknande för mycket, tycker ändå att det är en del för mycket. Efter några ggr till kommer du märka att det lönar sig att inte moderera för mycket. Sätt ett humleschema som är enkelt och gör frånsteg när det behövs. Ex (bara ex) 60-20-5/torr.

Gelatin skrev Lindh häromdagen att det ska du strunta i om du inte kör fat, risk för dålig kolsyrning. Ingen egen erfarenhet, men litar på Lindh.

Den IBU som du märker på decimalen tror jag inte på. Håll dig till hela femmor i skillnad, tills din näsa är skarp nog. 57,5 rundar jag till 60. Är det kottar eller pellets. gör 20% skillnad.

godspeed!
Skriv svar