Optimalt serveringstryck - Sytråd
Postat: onsdag 2015-05-20 19:51
Jag har köpt sytråd till min picknick-kran och fatanläggning men hittar inte riktigt rätt med serveringstrycket känner jag. Nu har jag följande längder på mellan fat och kran:
Fat > 5cm Ölslang > 250cm Sytråd > 5cm Ölslang > Picknick-kran
Jag har oftast Brown ale, Stout, Pale ale på faten och brukar ligga på 2,0-2,2 volymer kolsyra.
Kylen faten står i håller oftast 8 grader vilket kräver ett tryck på ~0,8 bar.
Jag har tidigare, när jag enbart haft 1 m ölslang till picknick kranen, ställt in regulatorn på 0,8 bar och när kolsyran löst sig legat på 0,3 bar i serveringstryck, och då har det ändå skummat ordentligt, och varit ett rejält tryck i kranen.
Jag måste upp på ~1,7 bar för att få rätt flöde och en fin skumkrona från tappen nu med sytråden. Jag vill ogärna trycka i 1,7 bar varje gång jag ska ta en öl, och sedan pysa ut "överskottet", alternativt inte pysa ut och kolsyrenivån höjs hela tiden. Optimala för mig vore att kunna ligga på ett serveringstryck på 0,3-0,5 bar. Är det bara att korta sytråden som gäller? Ser många som har ungefär samma längd på sytråd, hur funkar det för er?
Vilka alternativ har jag och hur skulle ni göra?
Fat > 5cm Ölslang > 250cm Sytråd > 5cm Ölslang > Picknick-kran
Jag har oftast Brown ale, Stout, Pale ale på faten och brukar ligga på 2,0-2,2 volymer kolsyra.
Kylen faten står i håller oftast 8 grader vilket kräver ett tryck på ~0,8 bar.
Jag har tidigare, när jag enbart haft 1 m ölslang till picknick kranen, ställt in regulatorn på 0,8 bar och när kolsyran löst sig legat på 0,3 bar i serveringstryck, och då har det ändå skummat ordentligt, och varit ett rejält tryck i kranen.
Jag måste upp på ~1,7 bar för att få rätt flöde och en fin skumkrona från tappen nu med sytråden. Jag vill ogärna trycka i 1,7 bar varje gång jag ska ta en öl, och sedan pysa ut "överskottet", alternativt inte pysa ut och kolsyrenivån höjs hela tiden. Optimala för mig vore att kunna ligga på ett serveringstryck på 0,3-0,5 bar. Är det bara att korta sytråden som gäller? Ser många som har ungefär samma längd på sytråd, hur funkar det för er?
Vilka alternativ har jag och hur skulle ni göra?