Behöver min Belgiska ale mer jäst?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
timppa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Behöver min Belgiska ale mer jäst?

Inlägg av timppa »

Bryggde mitt livs andra sats igår; "It's Alive" från Mikkellers bok där den kallas för en Belgian Wild Ale.
Fick ner 18.9L i fermenteringstunnan med ett OG på 1.070 (recept specade 1.065).
Jästen som användes är densamma enligt recept: http://www.whitelabs.com/yeast/wlp510-b ... -ale-yeast (bäst före augusti har jag för mig)

Men så till det ev. misstaget:
Pga tidsbrist(men mest pga jag inte tanke på det) så blev det ingen förkultur utan jag bara skakade den rumstempererade jästen och hällde den i vad jag tyckte var en välluftad vört.
Enligt flaskan så ska den räcka till 5gallon(18.93L). Men jag har nu i efterhand blivit lite orolig om det verkligen räcker iom den relativt höga OG och den beräknade alkoholhalten på 8.0% (enligt recept).

Imorse(efter <12h så bubblade det rejält, som en K-pist :wink: ) i vattenlåset iaf så jag känner mig lite lugnare.

Det jag funderar på om jästen kommer bli trött för tidigt iom dess hårda arbetsuppgift och inte hålla ända in i mål?

Så frågan är om man ska ha is i magen och låta det rulla på eller behöva beställa mer jäst att hälla i.
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: Behöver min Belgiska ale mer jäst?

Inlägg av Weinkeller »

Låt det rulla på och höj successivt temperaturen så kommer det troligen jäsa ut bra.
Användarens profilbild
Folk
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Folk »

Det bör räcka. Segare uppstartsfas har du ju redan upplevt.

Edit: såg att Weinkeller svarat samma sak typ. Jag utökar mitt svar med http://brulosophy.com/2015/04/20/yeast- ... t-results/
Användarens profilbild
timppa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av timppa »

Låter bra och tack för den intressanta länken. Nu kan jag förhoppningsvis sova bättre inatt istället för vara orolig för de små liven som numera bor i ens jäskärl.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Det är inte mängden jäst som är det viktigaste (inom rimliga gränser) utan vilket skick den är i. Det faktum att jäsningen sparkade igång som den skulle tyder på att att jästen var pigg och att du kommer få en bra jäsning.
Skriv svar