OG/FG Fråga igen
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Hakberkumla
- Helmaltsbryggare

OG/FG Fråga igen
Har frågat förut om högt FG, men då var det 3-4 pinnar nu handlar det om 10-11 pinnar, har gäst med en torrgäst (lager Saflager W-34/70) Ideal temp är 12 grader och det har jag haft nu i 11 dagar, rek temp är mellan 9-15, kan jag skrämma upp temperaturen till 15 utan att få några för konstiga effekter. noteras kan att OG var 8-9 pinnar högre än vad det förväntade skulle vara enligt receptet.
Re: OG/FG Fråga igen
Du bör nog skrämma upp den ännu mer, en diacetylrast på 3-4 dagar i 18 grader är mer eller mindre kutym när man brygger lager, då kommer jästen dessutom med största sannolikhet att jäsa ner de extra pinnarna.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Rehydrerade du jästen innan du hällde i den i vörten? Jag gjorde det inte vilket straffade sig med låååång jästid.
Håller med om att det verkar vara dags för Diacetylrasten, höj till 16-18° och låt stå några dagar.
Håller med om att det verkar vara dags för Diacetylrasten, höj till 16-18° och låt stå några dagar.
-
Hakberkumla
- Helmaltsbryggare

Ja jag Rehydrerade jästen. Ska testa med att höja temp till 17-18. Tack för tippsen !!