Akvarium pump
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Akvarium pump
Har ni någon tips till en bra pump med luftfilter till ett bra pris?
Är det lätt att koppla en pump till en diffusionsten till ex de som fins på Humle.se?
Är det lätt att koppla en pump till en diffusionsten till ex de som fins på Humle.se?
Re: Akvarium pump
Ta valfri luftpump för akvarier och sätt ett sterilfilter på vägen till diffusionstenen.
Bee skrev:Ta valfri luftpump för akvarier och sätt ett sterilfilter på vägen till diffusionstenen.
Var hitta man en sterilfilter? Säljes de tillsammens med pumpen?
Bee skrev:Ta valfri luftpump för akvarier och sätt ett sterilfilter på vägen till diffusionstenen.
Var hitta man en sterilfilter? Säljes de tillsammens med pumpen?
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Sök på EBay efter syringe filter.
svensson.lu skrev:Sök på EBay efter syringe filter.
Det finns en massa olika på Ebay.co.uk. Duger vilka som helst?
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Skulle gissa på att du behöver komma ner under 0.2um
Det kanske är bättre om någon med lite mer mikrobiologisk bakgrund bekräftar vad som funkar eller inte.
Det kanske är bättre om någon med lite mer mikrobiologisk bakgrund bekräftar vad som funkar eller inte.
svensson.lu skrev:Skulle gissa på att du behöver komma ner under 0.2um
Vad använder du?
Gå in o kolla på bryggeributiken.se
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Jag har en liten akvariepump och den klarar inte att trycka luft genom diffusionsstenen. Vet någon hur kraftig pump som behövs?
- svensson.lu
- RIMS-byggare

- Kontakt:
Det är syrgas som gäller för min del.
Mycket snabbare och en förutsättning för mig att kunna jäsa i lite större skala.
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=6545&p=1
Mycket snabbare och en förutsättning för mig att kunna jäsa i lite större skala.
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=6545&p=1
fredrik.stahl skrev:Jag har en liten akvariepump och den klarar inte att trycka luft genom diffusionsstenen. Vet någon hur kraftig pump som behövs?
Akvariepumpar är rätt mesiga grejer som inte klarar speciellt mycket mottryck. Kolla in en dammpump istället. Hailea V-serie är ett prisvärt alternativ. Visserligen ett lågprismärke men ändå ljusår kraftigare.
http://www.koigarten-mueller.de/Hailea-Luftpumpen
Drake skrev:
Akvariepumpar är rätt mesiga grejer som inte klarar speciellt mycket mottryck. Kolla in en dammpump istället. Hailea V-serie är ett prisvärt alternativ. Visserligen ett lågprismärke men ändå ljusår kraftigare.
http://www.koigarten-mueller.de/Hailea-Luftpumpen
Har du ngn erfarenhet av Hailea V-serie tillsammans med en rostfri diffusionssten?
En V10 är ju inte så dyr.
Nix, har aldrig använt en sådan diffusionssten men gissar att den har ordentligt högt mottryck. Däremot har jag provat alla pumparna i deras serie och 10:an är rätt klen jämfört med 20:an. Tror att deras specar inte riktigt stämmer med verkligheten. En 20:a eller 30:a är nog mer prisvärd men vet som sagt inte hur mycket luft som går åt. En för stor pump går ju att strypa lite även om membranen slits fortare då. Fast den ska ju inte gå kontinuerligt så problemet är nog inte så stort.
Bäst är givetvis syrgas som någon redan påpekat.
Bäst är givetvis syrgas som någon redan påpekat.
Akvarium pump
Ja bäst är syrgas men det tycks inte vara så lätt tillgängligt i landet. Har ni ett förslag?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk