Första bryggning utan extrakt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
gustav89
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Första bryggning utan extrakt

Inlägg av gustav89 »

Hej! Hoppas nån har lite tid över att läsa igenom och svara på lite frågor!
Jag har bryggt vin innan och även lite extrakt öl, men ja tycker det är lite sådär halvkul med färdiga lösningar. Men de är bra att lära sig hygien och jäsningsprocess osv.
Nu ska ja börja brygga på "riktigt" eller ja, BIAB tänkte ja så vet jag ju att de finns dom som är lite konservativa mot det.

Först hade ja tänkt köpa en grainfather som är ett bryggverk men vill först veta att ja verkligen tycker det är kul, samt lära mig alla stegen bättre först.

Så de blir en budgetlösning, de mesta kommer inhandlas på biltema, nu till första frågan.. Har ni nån erfarenhet av biltemas 25 liters gryta med tappkran? Kmr senare köpa en Patina men, 499:- för 25l är helt okej, samt att ja kommer kyla med spiral så kmr kunna tappa direkt i jäskärlet sen, så att handtagen är sådär spelar mindre roll..

Spiralkylaren:
Bränslerör, koppar, 5m lång, 8mm diam, 239 kr
pvc rör, 12mm 39.90 kr
slangklämmor rostfria, 24.90 kr
alltså totalt: 304 kr. Har kopplingar till kranen för trädgårdsslang så får ev trixa lite där för att få på den men det löser sig sen. tror jag.

Sen köper ja övrig utrustning på ölkompaniet, kommer troligen bli en IPA med en del vetemalt i.

Tänkte köra Amarillo humle + nån mer, tips? gärna nått fruktigt med citrustoner.
Jäst safeale US-05.

Behöver jag falskbotten? Kan säkert fixa nån lösning på detta med, men tänkte isolera grytan med liggunderlag och sänka värmen till minimalt, så det borde inte finnas risk för att det bränner?
Receptet tänkte ja räkna ihop och posta så kanske jag kan få lite hjälp med det med, tips på kalkylprogram som är gratis? beersmith verkar ju vara populärt men kostar ju.

Mvh Gustav
Mattebryggare
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Första bryggning utan extrakt

Inlägg av Mattebryggare »

Cascadehumlen innehåller citrustoner och ger i sig självt ett mycket gott och fruktigt öl. Brukar hälla i 60 gr pellets när jag kokat färdigt och stängt av värmen och röra runt ordentligt s.k "whirlpool" Sedan kan jag varmt rekommendera beersmith. En mycket bra nybörjarhjälp till en låg penning jag pröjsade 170 spänn för 2 år sedan och har haft mycket nytta av det. Lycka till!
gustav89
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av gustav89 »

Hej Mattebryggare :) Jag valde att använda Citra som nog är ganska lik :) Håller på att kokar just nu :) Tar ett jäkla tag med min glaskeramikhäll dock så får nog kolla på en induktionsplatta.. Tack för svaret iallafall och lycka til med bryggandet :)
gustav89
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av gustav89 »

Totalt dött i jäsröret nu på IPA:n, antar att de värsta har jäst klart nu börjat klarna lite med, jäst ons (startade tors morgon) till söndag, drar nog över till sekundären ikväll, mäter och torrhumlar 10 dagar sen får de bli flaskor.. :)
Skriv svar