Sida 1 av 1

Om det inte börjar jäsa

Postat: lördag 2015-04-04 14:01
av ArvidM
Hejsan!
Tack för ett jättebra forum som jag har ägnat en hel del tid att läsa på.

Vill börja med att klargöra att jag startar tråden i förebyggande syfte, jag är medveten om att allt i bästa fall kommer/bör lösa sig av sig självt inom en dag eller två. Jag vill bara ha koll på vad som gäller om det går åt skogen denna gång eller någon annan. Det känns dumt att skapa tråden om någon dag och sen sitta och uppdatera som en tok och spamma med inlägg om varför ingen svarar osv :)

Jag har bara bryggt med torrjäst och en gång med Whitelabs flytande, alla gånger 5-litersbatchar. Vid mina andra bryggningar har det börjat jäst snudd på direkt.
Igår använde jag mig för första gången Wyeast, ett smack pack, som jag ca 8 timmar innan vörten var nedkyld och klar aktiverade. Problemet var att det inte hände något alls med paketet, det hade inte svällt något. Jag chansade och hällde ner det i hinken ändå och syresatte. Detta var kanske vid 21-tiden igår Långfredagen.

Nu verkar det ännu inte ha hänt något alls (ingen aktivitet i vattenlåset, hinken är tät). Jag ska givetvis vänta och se hur det utvecklar sig, men min fråga är: OM det inte händer något, kan jag göra något för att kicka igång jäsningen? Tillsätta lite torrjäst eller dylikt? Om så, hur lång tid vågar man vänta innan satsen blir för gammal? Jag kan inte få tag på något torrjäst förrän tisdag kväll, troligen inte förrns på onsdag kväll, eller har det gått för lång tid tills dess?

:)

Re: Om det inte börjar jäsa

Postat: lördag 2015-04-04 14:49
av Drake
Hur gammalt var smackpacket? Men brukar säga att det ska stå och svälla ett dygn per månad som gått från tillverkningsdatum. Jag smackade en påse nyss som var över ett år gammal och den tog över en vecka på sig innan den svällde upp.

Re: Om det inte börjar jäsa

Postat: tisdag 2015-04-07 22:14
av ArvidM
Oktober :( står ju att det ska svälla i minst tre timmar, och eftersom jag aldrig använt Wyeast förut så tänkte jag att det skulle vara så...

Har inte kollat till den i dag, i går tog jag den bifogade bilden, har jäsningen kommit igång eller är det skum från när jag syrsatte som ligger kvar tror ni?

Re: Om det inte börjar jäsa

Postat: tisdag 2015-04-07 22:58
av Jonel
Jag tror inte att det är från syresättningen! Sätt på locket och utveckla en massa tålamod! Av bilden att döma tror jag jäsningen har kommit igång. Pluppandet i jäsröret har också med volymen över vörten att göra. Glöm bort i två veckor, det brukar jäsa, även med gammal jäst!

Re: Sv: Om det inte börjar jäsa

Postat: onsdag 2015-04-08 14:47
av Bee
ArvidM skrev:Oktober :( står ju att det ska svälla i minst tre timmar, och eftersom jag aldrig använt Wyeast förut så tänkte jag att det skulle vara så...
Kommer inte ihåg var jag läste/hörde det men jag har ett svagt minne av en tumregel. Att man ska förbereda och smacka 3 timmar + 1 timme för varje månad som gått efter produktionsdatum, för att det ska hinna svälla upp ordentligt.

Re: Om det inte börjar jäsa

Postat: onsdag 2015-04-08 17:57
av Weinkeller
ArvidM skrev:Oktober :( står ju att det ska svälla i minst tre timmar, och eftersom jag aldrig använt Wyeast förut så tänkte jag att det skulle vara så...

Har inte kollat till den i dag, i går tog jag den bifogade bilden, har jäsningen kommit igång eller är det skum från när jag syrsatte som ligger kvar tror ni?
Det ser ut att jäsa på bra! Får du ingen indikation på jäsröret är det otätt.

Re: Om det inte börjar jäsa

Postat: lördag 2015-04-11 10:59
av ArvidM
Stort tack för alla svar!

Misstog mig nog att kärlet var tätt :roll: har tidigare jäst med 5 l-glaskärl (vad-det-nu-heter-med-fint-ord), och nu använde jag en hink och jag trodde att allt var tätt eftersom när jag tryckte på locket så ändrade sig nivån i jäsglaset.

Jaja, jag har inte velat lyfta på locket och titta nåt mer, ska åka iväg och när jag kommer herm igen så har den stått i ca 2.5 veckor så då borde ju allt vara klart förhoppningsvis.

Jag råkade glömma en provrör med öl då jag mätte OG och efter några dagar hade det också utvecklat ett sorts skum, så därför tänkte jag att skummet i tunnan hade något annat ursprung än från jästen :)